Hur ligga på vägen?

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Hej, funderar lite över detta. Vad jag tror så ska man när det är dagsljus ligga till höger på körbanan och mot mitten av vägbanan när det är mörkt. När man sedan stannat för att svänga höger ligger man väl också till höger på körbanan och väntar in grönt ljus och samma sak fast till vänster när man ska vänster?
Vart ligger jag om jag stannar och ska rakt fram sen?
 
Om jag kör i stadstrafik och så då brukar jag ligga mitt i annars kommer det bara nån stolle i bil och trycker sig upp på sidan av en GARANTERAT :huvet
 
Jag tror jag fick lära mig att ligga i mitten i vanliga fall dvs när man åker eller stannar och skall rakt. Annars höger för höger och vä för vä. Precis samma som för bil.
 
Rolle85 skrev:
Hej, funderar lite över detta. Vad jag tror så ska man när det är dagsljus ligga till höger på körbanan och mot mitten av vägbanan när det är mörkt. När man sedan stannat för att svänga höger ligger man väl också till höger på körbanan och väntar in grönt ljus och samma sak fast till vänster när man ska vänster?
Vart ligger jag om jag stannar och ska rakt fram sen?

Det är sånt man glömmer 2 timmar efter uppkörningen.
 
Du är en bil.... Kör mitt i vägbanan o flytta dig inte (förutom att du ska svänga eller underlätta för någons omkörning
 
tlmartin skrev:
Förslagsvis köra något fordon på vägen istället för att ligga på den :hihi :hihi

Inne i stan ligger jag alltid så mitt i som möjligt (givetvis kryssandes mellan gatbrunnar, vita streck, gruslagningar och sönderslagna flaskor) på 70-110 sträckor ligger jag i vänster hjulspår på min körbana, ligger man i höger kan man lättare uppfattas som moped av blindstyren i pensionärsferarri's

Vad som är rätt har jag ingen aaaning om, men det känns rätt för mig!
 
Du ska ha din vänstra fot ovanför "mittsträngen" i ditt körfält.
När du kommer fram till en korsning med flera körfält så ska du ligga till höger om "pilarna i vägen" (vare sig de finns eller inte) om du avser att köra rakt fram eller till höger. Strax till vänster om "pilarna" om du tänker svänga vänster.

Om du kommer till en korsning med trianglar i vägen (väjningsplikt) och avser att svänga vänster så är den andra pilen ifrån vänster ett bra ställe att stanna på. Likaså till höger, stanna vid den andra pilen ifrån höger....
 
Det finns en regel om att fordon skall ligga så långt till höger så möjligt, men när jag kör (liksom de flesta), så ligger jag mitt i körfältet alternativt mot mitten, i princip aldrig till höger (Ute på landsvägen alltså).

/Pajje
 
Stoppsladd skrev:
Om jag kör i stadstrafik och så då brukar jag ligga mitt i annars kommer det bara nån stolle i bil och trycker sig upp på sidan av en GARANTERAT :huvet
blev tryckt idag 2 ggr när jag körde fast jag låg i mitten ;-)
 
Last edited:
Mitten!! Jävligt lätt att bli tagen som mopedist annars = folk felbedömmer lätt din hastighet..
MC-boken säger också mitten
 
morlock skrev:
Du ska ha din vänstra fot ovanför "mittsträngen" i ditt körfält.

Aldrig i livet... Att placera sig till höger i körfältet är ju en direkt inbjudan till bilister bakifrån att köra om medelst trängning, och till mötande bilister att även de chansa på en omkörning fast utrymmet egentligen inte finns. En hel massa egna empiriska erfarenheter säger att allt till höger om mittlinjen är direkt olämpligt, med få undantag.
 
69:an skrev:
Aldrig i livet... Att placera sig till höger i körfältet är ju en direkt inbjudan till bilister bakifrån att köra om medelst trängning, och till mötande bilister att även de chansa på en omkörning fast utrymmet egentligen inte finns. En hel massa egna empiriska erfarenheter säger att allt till höger om mittlinjen är direkt olämpligt, med få undantag.
Så fick iaf jag lära mig; man ligger mitt i sin körbana, om än aningens till höger om den, alltså: så att den vänstra foten är ungepass över mitten av körbanan. Kör man dessutom 2st så bör den framförvarande ligga mitt i sin den högra halvan för att göra plats i den vänstra halvan år bakomvarande. Funkar tvärtom också.

Gjorde en snabb-paintillustration om hur jag menar i det första exemplet.
 

Bifogat

  • illustration.jpg
    illustration.jpg
    10.8 KB · Visningar: 87
Stoppsladd skrev:
Om jag kör i stadstrafik och så då brukar jag ligga mitt i annars kommer det bara nån stolle i bil och trycker sig upp på sidan av en GARANTERAT :huvet


brukar vara ganska mycket rusningstrafik i gagnef va :7peta
 
Där det finns körfältspilar kan det vara lämpligt att placera sig ungefär som min bild visar.
De röda linjerna markerar placeringen för sväng åt respektive håll och de gröna linjerna markerar placering för färd rakt fram.

Finns det inga körfältspilar så placerar man sig till höger vid högersväng, vänster vid vänster sväng och mitt i vid färd rakt fram. Men man ska inte placera sig för nära kantstenar eller mittlinje vid sväng.

Om det inte finns några körfältspilar men det är en korsning med väjningsplikt och det finns väjningslinje (hajtänderna) så är det lämpligt att vid vänstersväng placera sig vid pil nummer två från vänster och vice versa vid högersväng.

Om det inte finns några körfältspilar men det är en korsning med väjningsplikt och det finns väjningslinje (hajtänderna) så är det lämpligt att vid vänstersväng placera sig vid pil nummer två från vänster och vice versa vid högersväng.

Om det regnar så ska man inte placera sig mitt i bilarnas hjulspår (på grund av risken för vattenplaning). Så vid t.ex. högersväng från landsväg ska man inte ligga i det högra hjulspåret. Tänk även på att alla vita linjer är snorhala, särskilt när de är blöta.

Tänk på att det inte är någon moped du kör, så du ska inte ligga placerad för långt till höger när du kör rakt fram.

Du ska inte heller lämna för mycket utrymme i ditt körfält. För då kan det komma någon bilist som tror att du vill dela med dig av den bredd du inte upptar.
 

Bifogat

  • placering.jpg
    placering.jpg
    6 KB · Visningar: 224
Kör man i skymning eller mörker kan det löna sig att ligga mitt på hela vägen. (Inte på markeringen men nästan). Lite mera tid att reagera i fall att en älg dyker upp ur diket! :död
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top