Hur lagar man sås till potatis / köttbullar?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Haj, tänkte ge mig i kast med att laga 'riktig' mat idag istället för pasta, snabbmat eller enbart köttbullar i mikron. Så till frågan, potatisen klarar jag nog av att koka, men hur får jag till en god sås till detta. Jag vill inte köpa sås då det är fusk, utan får man inte till det med mjöl/ vatten eller nåt sånt om jag inte är helt ute och cyklar?

Så, era bästa såser till potatis / köttbullar utan att köpa fusksåser. Ska iväg och handla potatisen nu så jag förväntar mig att ni är duktiga och får till en sås här när jag är tillbaka! :tummenupp

Redning på mjöl & vatten, ta skyn från köttbullarna, soya & buljongtärning & lite kryddor...

Villee skrev:
Haj, tänkte ge mig i kast med att laga 'riktig' mat idag istället för pasta, snabbmat eller enbart köttbullar i mikron. Så till frågan, potatisen klarar jag nog av att koka, men hur får jag till en god sås till detta. Jag vill inte köpa sås då det är fusk, utan får man inte till det med mjöl/ vatten eller nåt sånt om jag inte är helt ute och cyklar?

Så, era bästa såser till potatis / köttbullar utan att köpa fusksåser. Ska iväg och handla potatisen nu så jag förväntar mig att ni är duktiga och får till en sås här när jag är tillbaka! :tummenupp
www.google.se alternativt köp en kokbok, bra å ha

annars är det
smör
vetemjöl
soya
buljong typ kalvfond
salt, peppar
grädde (om du ska lyxa)

eller är jag helt ute å cyklar?

smält smör i en kastrull. i med lite mjöl medan du vispar( ta av från plattan) sedan när du fått en liten "degig"klump som fastnar i vispen så häller du i lite mjölk, vatten, sky etc vätska tills du fått en fin konsitens på såsen och så kryddar du
en del kryddor kan med fördel blandas i det smälta smöret innan du häller på mjölet. t.ex om du skulle göra en currysås... (till köttbullar?)
smaklig måltid

Jejjen skrev:
+smör och grädde
Smör finns redan i skyn, men man kan ju ta på lite till bara för att. Grädde behöver man inte ha eftersom man aldrig har det hemma, men om man orkar gå o handla så kan man ju ta i det, blir ju godare då!

Ketchup...brukar funka till det mesta...sen så går det säkert värma köttbullarna i brödrosten eller toast-järnet :tummenupp

/KaliZ

Villee skrev:

Är du student eller?

Emmi skrev:
Smör finns redan i skyn, men man kan ju ta på lite till bara för att. Grädde behöver man inte ha eftersom man aldrig har det hemma, men om man orkar gå o handla så kan man ju ta i det, blir ju godare då!

och koka en stund annars smakar det mjöl

Emmi skrev:
buljongtärning
Nej! Har seriöst börjat bojkotta buljongtärningar nu. Gör bara att maten smakar sketen natriumglutamat. Jag ber er, våga vägra färdigköpt buljong! Det finns massor med äkta smaker därute.

Heh, gick väl sådär, såsen klumpa sig något men det blev en duglig sås iaf, men potatisen blev inte riktigt som de skulle, men de va ätbart iaf. Klart godkänt sås.

Villee skrev:
Heh, gick väl sådär, såsen klumpa sig något men det blev en duglig sås iaf, men potatisen blev inte riktigt som de skulle, men de va ätbart iaf. Klart godkänt sås.

Gör så här nästa gång !

När du stekt klart köttbullar och alla rester från stekningen ligger å fräser i pannan, ha i lite hackad gullök & lite olivolja häll sedan på typ en matsked med mjöl och rör om så att mjölet "åker" in i löken.
Häll sedan på grädde eller mjölk och låt koka upp, häll sedan såsen igenom
en nätsil så att du bli av med allt "jocks" och eventuella klummpar !
Smaksätt sedan med lite kryddor och sedan kanske soya för färgens skull !!

// TOK :fyllisar

Villee skrev:

Ja första gången är alltid lite nervöst...

Men öva på snart blir du grym på laga mat.Som att gänga eller köra hoj man måste öva för att bli bättre.
Ett tips för att lära sig fortare är att tvinga sig själv att äta upp allt man lagar hur illa det än är.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!