Hur lagar man en bensintank från bulor?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Med vad kan jag laga en tank med ca 3cm djupa bulor? Så att det håller i längden har ej möjlighet att blåsa eller att dra ut bulan så vad använder jag?

Plastic Padding? =) får inte spricka om ett halvår....:)

J.Andersson skrev:
2389132 Med vad kan jag laga en tank med ca 3cm djupa bulor? Så att det håller i längden har ej möjlighet att blåsa eller att dra ut bulan så vad använder jag?

VAd menar du, har ej möjlighet att blåsa eller dra ?

En kompressor finns ju på macken om det skulle va så !

Dominator-Rocks skrev:
2389137 VAd menar du, har ej möjlighet att blåsa eller dra ?

En kompressor finns ju på macken om det skulle va så !
Vill inte spränga skiten vet heller inte hur man gör samt att det är väldigt aggresiva bulor =) så nått annat kan ploppa ut innan dem... :)

J.Andersson skrev:
2389139 Vill inte spränga skiten vet heller inte hur man gör samt att det är väldigt aggresiva bulor =) så nått annat kan ploppa ut innan dem... :)
Kompressor har jag iof.

Last edited:
J.Andersson skrev:
2389132 Med vad kan jag laga en tank med ca 3cm djupa bulor? Så att det håller i längden har ej möjlighet att blåsa eller att dra ut bulan så vad använder jag?

Jag lagade 2 sådana bulor i en tank, och efter 2 år så syntes det fortfarande inte. Dock fick jag använde ganska mycket grundfärg i skarven mot plåt innan den blev osynlig.

/Pajje

Psychobiker skrev:
2389149 Jag lagade 2 sådana bulor i en tank, och efter 2 år så syntes det fortfarande inte. Dock fick jag använde ganska mycket grundfärg i skarven mot plåt innan den blev osynlig.

/Pajje
Vad använde du att laga med?

Varför inte lämna bort den till någon som kan då:rolleyes: min ska in om 1 vecka för att blåsa ut 3 bucklor varav en är väldigt djup. Tror inte det kommer kosta mycket.

Mr Helmut skrev:
2389211 Varför inte lämna bort den till någon som kan då:rolleyes: min ska in om 1 vecka för att blåsa ut 3 bucklor varav en är väldigt djup. Tror inte det kommer kosta mycket.
hanteringstid... ska köra nästa vecka....

Ett hett tips är att använda elastiskt spackel. Det spricker inte kan jag säga! Använder det på jobbet (lackeringsfirma) och jag kan starkt rekomendera det! Det som fungerar bäst är Plastc Paddings Elastc Superspackel!:tummenupp

Edit: Det är ju inte så elastiskt som gummi direkt men nog elastiskt för att det ska tåla några år! Däremot inte så mycket så färgen spricker om man trycker på den!

Last edited:
Har en kompis som drog ut ett par bucklor på en tank jag hade. Han gör sånt dagligen och använde sig av glidhammare och små sugkoppar. Man limmar fast sugkopparna på buckla och låter det härda ett tag. Sen fäster man glidhammaren i koppen, sen "slår" man ut bucklan. Funkade kanon. Beror ju visserligen på hur bucklan ser ut. Tar ju lite tid med för det blir ju ett par gånger per buckla man får limma och slå. Spackel är ju lite bonnigt:tungan

MangeH skrev:
2390863 Har en kompis som drog ut ett par bucklor på en tank jag hade. Han gör sånt dagligen och använde sig av glidhammare och små sugkoppar. Man limmar fast sugkopparna på buckla och låter det härda ett tag. Sen fäster man glidhammaren i koppen, sen "slår" man ut bucklan. Funkade kanon. Beror ju visserligen på hur bucklan ser ut. Tar ju lite tid med för det blir ju ett par gånger per buckla man får limma och slå. Spackel är ju lite bonnigt:tungan

precis vad jag tänkte..så gjorde ju bildoktorn,
gäller ju bara att limmet fastnar riktigt :)

Jag hade en fet buckla i min tank till min förra hoj (VFR750F). Jag försökte limstavar-glidhammare-tricket, men det funkade inte. Sen gick jag på spackel + slipning + målning, men jag blev inte nöjd med resultatet (när det gäller jämnheten, att få den nya färgen att matcha den gamla lär inte vara lätt det heller).

Fast om jag ska vara ärlig var det kanske mitt tålamod som tog slut i takt med spackeltuben.

Så jag köpte en beggad från en MC-skrot för 1100:- inkl frakt istället. Kändes lite onödigt dyrt, kanske, men Honda tar 10000:- för en originaltank, så allt är ju relativt...

Tar inte mer än 1tim....har lagat ett antal tankar .. har addapter till tanklock + soppapump. slipar skadan(bulan) plåtren . pyser på 0.3-0.5 bars tryck i tanken . värmer bulan med gas & ooooooop ... slätsom ett barnarsel ..även vassa bulor behöver knappt spackel . man får ta det lugnt och kolla trycket i.o.m att det stiger av värmen , samt att tanken luftat ur sig från bensinångor .

spackelklägg är aldrig kul att ta reda på i framtiden ...

Om jag vore dig skulle jag åka till du har tid att få den fixad ... men smaken är som baken ... mvh

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg