Hur laga en kåpa som saknar en bit plast?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag har ett litet delikat problem. I somras åkte jag ihop med en annan förare på en "testkörning" i Falkenberg. Detta resulterade i att en liten bit av min vänstra sidokåpa slets loss och det är en bit av den delen som sitter dikt an mot ramen. Jag undrar nu om någon vet om man kan bygga upp den biten igen så att jag kan fästa kåpan mot ramen igen?
Jag har ingen bild just nu, men kan kanske lägga in en sedan.
Har inga som helst kunskaper hur man reparerar kåpor, men vill väldigt gärna lära mig!
Kul att ha något att pyssla med i garaget nu under vintern också :banana

Vad för saker behöver man och hur gör man, någon som vill visa? :)

Det behöver inte bli så fruktansvärt snyggt, bara delen blir hel och smälter ihop någorlunda med resten av kåpan.

Lite info då.. Det är kinakåpor av ABS-plast det gäller.
 
ABS-plast vette fan :va

Hade du haft glasfiber så kan jag avslöja min plan för jag har samma jobb framför mig (saknas dessutom den bit där det ska sitta ett fäste).

Nu har jag köpt nya kåpor också, så jag har dem att gå efter, men du kanske känner nån med en likadan hoj?

[Den som har nåt bättre förslag på hur jag lösa mitt får gärna delge det också :)]

- Jag tänkte gjuta en "jigg" från den nya kåpan genom att gipsa med "vävgips" på rulle. (Lägga plastfolie eller nåt emellan så det inte bränner fast i plasten)

- Se till att göra en betydligt större bit än det som saknas på den gamla kåpan.

- Lägga "jiggen" mot den trasiga kåpan och helt enkelt plasta upp det som saknas med liten lappning i kanten mellan det gamla och nya. MKT plast så inte väven "sticker ut".

- Slipa och spackla, slipa och spackla, slipa och spackla --> LACKA.

- Klart
 
Ska det bara sitta fast är väl tipset att du borrar hål i båda bitarna mitt för varandra med kanske 25mm CC och sen drar stripes igenom dem o VIOLA hel plast.

Snyggt??? Nej, men det funkar.
 
Lödkolv + "odlingskruka" duvet sån tunn plast som basilika o sånt skit står i när man köper det färskt.

Sen "svetsar" du ihop skiten på baksidan + plastar med superepoxi och lite glasfiber.
 
Ni missar att biten saknades helt va?

Han måste ju bygga upp den igen om det inte var jag som massuppfittade TS?
 
ABS-plast vette fan :va

Hade du haft glasfiber så kan jag avslöja min plan för jag har samma jobb framför mig (saknas dessutom den bit där det ska sitta ett fäste).

Nu har jag köpt nya kåpor också, så jag har dem att gå efter, men du kanske känner nån med en likadan hoj?

[Den som har nåt bättre förslag på hur jag lösa mitt får gärna delge det också :)]

- Jag tänkte gjuta en "jigg" från den nya kåpan genom att gipsa med "vävgips" på rulle. (Lägga plastfolie eller nåt emellan så det inte bränner fast i plasten)

- Se till att göra en betydligt större bit än det som saknas på den gamla kåpan.

- Lägga "jiggen" mot den trasiga kåpan och helt enkelt plasta upp det som saknas med liten lappning i kanten mellan det gamla och nya. MKT plast så inte väven "sticker ut".

- Slipa och spackla, slipa och spackla, slipa och spackla --> LACKA.

- Klart

Ja, min bit har gått av vid ett fäste också.

Jag har kvar originalkåporna och de är fint förpackade i en kartong. Kan man ta sidokåpan och gjuta en ny bit i, eller vad? Kanske enklare ändå att lämna in den trasiga kåpan på en firma..annars tror jag jag vet hur du menar.

Ni missar att biten saknades helt va?

Han måste ju bygga upp den igen om det inte var jag som massuppfittade TS?

Du har helt rätt. Biten gick av på banan och jag tänkte aldrig på att gå ut och leta efter den igen. Det var kanske lite dumt.

Köp mitt kåpset så är problemet löst...

Njae.. Gillar mina kåpor och sedan är det ju bara den biten som gått av:krama
 
Last edited:
Ja, min bit har gått av vid ett fäste också.

Jag har kvar originalkåporna och de är fint förpackade i en kartong. Kan man ta sidokåpan och gjuta en ny bit i, eller vad? Kanske enklare ändå att lämna in den trasiga kåpan på en firma..annars tror jag jag vet hur du menar.



Du har helt rätt. Biten gick av på banan och jag tänkte aldrig på att gå ut och leta efter den igen. Det var kanske lite dumt.


Känner igen det, att kåpan saknade bitar var inte högsta prio när man åkte ambulens runt banan.. Sen var det bara att försöka sopa ihop grejerna på bilen och åka 45 mil enkel resa hem igen :(.

Om originalfästena är lika som de i din kraschkåpa är det ju lugnt. Då är det bara att gjuta upp efter en hel som jag beskrev, och sen får du ju lappa med nån annan abs-plast och lödpenna istället (därför det är bättre med glasfiber ;)).
 
Känner igen det, att kåpan saknade bitar var inte högsta prio när man åkte ambulens runt banan.. Sen var det bara att försöka sopa ihop grejerna på bilen och åka 45 mil enkel resa hem igen :(.

Om originalfästena är lika som de i din kraschkåpa är det ju lugnt. Då är det bara att gjuta upp efter en hel som jag beskrev, och sen får du ju lappa med nån annan abs-plast och lödpenna istället (därför det är bättre med glasfiber ;)).

Nä, det förstår jag...då har man andra saker att oroa sig för.

Jag klarade mig helt oskadd och kunde köra vidare, det var värre med den andre föraren som först åkte in i mig och sedan troligtvis med framhjulet in i mitt bakhjul, vilket resulterade att det blev ett tvärstopp så att hon flög av och åkte ut i gräset med hoj och allt i början på rakan i Falkenberg. Hennes hoj blev riktigt illa tilltygad och hon blev både rejält omtumlad och blåslagen.

Ja, jag tror att fästena sitter precis som originalkåpan så det är nog inga problem. Det är bara gjutandet som jag inte riktigt vet hur det skall gå till väga, så du får gärna ta en titt om du ändå skall göra ngt liknande :)

Annars kan jag ju helt enkelt efterlysa en annan kåpa som jag kan ta en bit av och sedan använda resterade material för framtida lagningar.

Det här kittet skulle man ha :)

http://www.youtube.com/watch?v=Sjpqm3JKnWw&feature=related
 
Last edited:
Tjena,

Har lagat mina glasfiberkåpor ett antal gånger nu ... även där fästen har pajat. I de lägena har jag byggt upp med så mycket glasfiberväv och polyester som möjligt och sedan slipat till den kontaktyta som behövts (vid fästet).

OK, som någon påpekade så är det annorlunda med originalkåpor och ABS-plast!!! Visst ... MEN, på min förra hoj kraschade jag originalkåporna ... frågade, liksom Du, på Sporthoj hur jag skulle gå tillväga och många av profeterna sa att lagning med väv skulle aldrig hålla. Hursomhelst testade jag att laga med kolfiberväv och epoxy och jag kan säga att det blev den mest hållbara delen av kåporna. Visst, det var inte vid skruvfästet ... men, om du gör en lagning och klämmer in en gummibussning runt skruvhålet vid infästningen ... så tror jag lagningen har goda chanser att hålla:)

Beakta att epoxy sägs vara extremt allergiframkallande ... och polyester, som jag gått över till, innehåller väl bensen som är cancerframkallande som fan:confused: ... rävsax!

\m/
 
Börjat jobba på Veidec sedan 1.5 månad (utöver Highsider.se) och vi säljer en hel del av ett liknande kit till mc/bil-racers. Perfekt för att laga kåpor mm, även där delar saknas då man kan limma på enkelt och sedan slipa/måla över.

Har själv testat att spackla med glasfiber och det är ett jäkla jobb för en som är lite halvlat. Veidecs lagningskit heter Quick Bond Kit och kostar 1995 + moms. Inklusive massa lim, pistol, rengöring, släpplast, glasfiberförstärkt plast mm. Enkel att använda och fungerar klockent. Säljer endast till företag dock. PMa om du behöver mer info.

Edit: För att klargöra så funkar det alltså att bygga vidare/fylla ut tomrum med detta lim. Den kryper inte vid härdning. Man kan spruta på en genomskinlig släpplast och bygga ut den yta där det saknas plast. Därefter även förstärka ytterligare.

Även plåtverkstäder använder detta för att laga sprickor och skador, därefter slipa och spraymåla/lacka. På RR-banan har man ju sällan tillgång till egen lackbox, komme att laga egna racekåpor med detta. Ska försöka ta lite bilder före och efter.


Nä, det förstår jag...då har man andra saker att oroa sig för.

Jag klarade mig helt oskadd och kunde köra vidare, det var värre med den andre föraren som först åkte in i mig och sedan troligtvis med framhjulet in i mitt bakhjul, vilket resulterade att det blev ett tvärstopp så att hon flög av och åkte ut i gräset med hoj och allt i början på rakan i Falkenberg. Hennes hoj blev riktigt illa tilltygad och hon blev både rejält omtumlad och blåslagen.

Ja, jag tror att fästena sitter precis som originalkåpan så det är nog inga problem. Det är bara gjutandet som jag inte riktigt vet hur det skall gå till väga, så du får gärna ta en titt om du ändå skall göra ngt liknande :)

Annars kan jag ju helt enkelt efterlysa en annan kåpa som jag kan ta en bit av och sedan använda resterade material för framtida lagningar.

Det här kittet skulle man ha :)

http://www.youtube.com/watch?v=Sjpqm3JKnWw&feature=related
 
Last edited:
Tjena,

Har lagat mina glasfiberkåpor ett antal gånger nu ... även där fästen har pajat. I de lägena har jag byggt upp med så mycket glasfiberväv och polyester som möjligt och sedan slipat till den kontaktyta som behövts (vid fästet).

OK, som någon påpekade så är det annorlunda med originalkåpor och ABS-plast!!! Visst ... MEN, på min förra hoj kraschade jag originalkåporna ... frågade, liksom Du, på Sporthoj hur jag skulle gå tillväga och många av profeterna sa att lagning med väv skulle aldrig hålla. Hursomhelst testade jag att laga med kolfiberväv och epoxy och jag kan säga att det blev den mest hållbara delen av kåporna. Visst, det var inte vid skruvfästet ... men, om du gör en lagning och klämmer in en gummibussning runt skruvhålet vid infästningen ... så tror jag lagningen har goda chanser att hålla:)

Beakta att epoxy sägs vara extremt allergiframkallande ... och polyester, som jag gått över till, innehåller väl bensen som är cancerframkallande som fan:confused: ... rävsax!

\m/


Jag bifogar här några bilder på skadan.
 

Bifogat

  • 20110728464.jpg
    20110728464.jpg
    45 KB · Visningar: 110
  • 20110728465.jpg
    20110728465.jpg
    40.6 KB · Visningar: 111
  • 20110728466.jpg
    20110728466.jpg
    25.5 KB · Visningar: 96
Tjena,

Har lagat mina glasfiberkåpor ett antal gånger nu ... även där fästen har pajat. I de lägena har jag byggt upp med så mycket glasfiberväv och polyester som möjligt och sedan slipat till den kontaktyta som behövts (vid fästet).

OK, som någon påpekade så är det annorlunda med originalkåpor och ABS-plast!!! Visst ... MEN, på min förra hoj kraschade jag originalkåporna ... frågade, liksom Du, på Sporthoj hur jag skulle gå tillväga och många av profeterna sa att lagning med väv skulle aldrig hålla. Hursomhelst testade jag att laga med kolfiberväv och epoxy och jag kan säga att det blev den mest hållbara delen av kåporna. Visst, det var inte vid skruvfästet ... men, om du gör en lagning och klämmer in en gummibussning runt skruvhålet vid infästningen ... så tror jag lagningen har goda chanser att hålla:)

Beakta att epoxy sägs vara extremt allergiframkallande ... och polyester, som jag gått över till, innehåller väl bensen som är cancerframkallande som fan:confused: ... rävsax!

\m/

Jag har aldrig lagat plast överhuvudtaget. Är det bara att slipa ner, lägga på kolfiberväv och sedan pensla på laminiringsepoxi och därefter vänta tills det stelnar?
Man kanske får göra en form utanpå originalkåpan av gipsväv först, därefter lägga i aluminiumfolie och därefter forma kolfibern där i?
Jag gissar bara här eftersom jag aldrig gjort det förut..:gnissla
 
Hej,

Ja, jag brukar göra ungefär som Du föreslår:

1. Tvättar av ytorna som skall plastas med något lösningsmedel.
2. Tejpar ihop delarna som skall plastas med silvertejp. Delarna bildar ju då i någon mening en form. Har du möjlighet och ork att göra en bättre stödjande form är ju det bara positivt.
3. Klipper ut lämpligt små delar av glas- eller kolfiberväv.
4. Applicerar väv korsvis och penslar på lamineringsepoxy el. polyester imellan.
5. Väntar på att skiten ska härda medan jag befinner mig någon annanstans.
6. Fyller i ev. små håligheter med fin- el. sprutspackel som även det får härda.
7. Slipa ner.
8. Tvätta.
9. Måla!

Se till att ha så god ventilation som möjligt ... epoxy luktar la inget vilket är lömskt!

Mvh Mårten
 
Det låter ju inte så krångligt :)

Jag bifogar bilder på originalkåporna där den biten som saknas på kina-kåpan finns med.

20111129_001.jpg20111129_005.jpg

Mvh José
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top