Hur laga dämparen?

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Hej!

När jag kom ut i garaget igår såg jag att det var ett hål i avgassystemet :4skrika ingen aning hur det hänt...

i.a.f så måste jag ju fixa det. Frågan lyder alltså; Hur gör man det? Hålet är inte stötte än en femtioöring i diameter. Kan man lägga på ett "förband" eller vad det heter?
Vill helst inte svets då det blir så fult.

Tips uppskattas verkligen :tummenupp

Om du kommer åt insidan av ljuddämparen så kan du använda ljuddämparpasta för att sätta fast en liten metallbit över hålet, kommer du inte åt insidan så kan du sätta fast metallbiten på utsidan, men det blir ju inte lika snyggt.

Micke_Lindstrom skrev:
Om du kommer åt insidan av ljuddämparen så kan du använda ljuddämparpasta för att sätta fast en liten metallbit över hålet, kommer du inte åt insidan så kan du sätta fast metallbiten på utsidan, men det blir ju inte lika snyggt.

Det är någon som gjord så på ett annat ställe innan såg jag :tungan
Faktiskt väldigt disktret, samma svarta färg som systemet.

Vad är ljuddämparpasta då? Är det som ett "lim" som man kladdar på metallbiten och sedan trycker fast?

Kan man köpa det på biltema :hihi

Lingonpoeten skrev:
Vill helst inte svets då det blir så fult.

Tips uppskattas verkligen :tummenupp

svetsa blir snyggast av allt eftersom du då bygger igen hålet o sen slipar bort överflödet...

om du har tänkt ha någon slags livslängd på lagningen så svetsa, både avgasbandage och pasta brukar inte hålla så länge och det kommer dessutom se alldelles förjävligt ut...

Lingonpoeten skrev:
Det är någon som gjord så på ett annat ställe innan såg jag :tungan
Faktiskt väldigt disktret, samma svarta färg som systemet.

Vad är ljuddämparpasta då? Är det som ett "lim" som man kladdar på metallbiten och sedan trycker fast?

Kan man köpa det på biltema :hihi

Det finns på Biltema och på en del mackar, det är en slags massa som som man kladdar på, täck även över metallbiten ordentligt med pasta så sitter det.

om du har tänkt ha någon slags livslängd på lagningen så svetsa, både avgasbandage och pasta brukar inte hålla så länge och det kommer dessutom se alldelles förjävligt ut...

Gör man rent ytan ordentligt och lägger på mycket så brukar det hålla.
Om det går att sätta på insidan av ljuddämparen så syns det ju knappt.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...