Hur laddar jag korrekt mitt batteri

TommyDan

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
yamaha
Please, hjälp en totalt oteknisk snubbe som är rädd för att spränga garaget i bitar och därför vill fråga hur jag laddar mitt batteri, (Biltema 12N143A).
Har införskaffat en Biltema MC-laddare och undrar nu hur jag kopplar????? Skall jag ta loss kablarna från batteriet eller måste jag t o m ta loss batteiet? Vidare, plukabel till pluspol förmodar jag, men minus? Till minuspol eller till chassi????? Är det något annat viktigt jag skall tänka på????

Sorry, men alla är vi barn i början!!!!

Ja, du ska koppla plus till plus, och minus till minus. Vänta med att trycka i laddaren i väggen tills båda kablarna är anslutna. En del kanske tycker att batteriet ska kopplas bort från hojen under laddning, men det tror jag inte du behöver göra när du har en såpass "försiktig" laddare.

Batteriet är fulladdat när spänningen över polerna är ca 12,67 Volt, och du ska mäta en stund efter att laddaren har kopplats bort så att batteriet får "lugna ner sig" lite.

Dra ur laddaren ur väggen/stäng av den med knappen INNAN du lossar polerna från batteriet, när du är färdig. Gnistbildning vid batteriet är INTE bra

Ljunghusen skrev:
2195664 Dra ur laddaren ur väggen/stäng av den med knappen INNAN du lossar polerna från batteriet, när du är färdig. Gnistbildning vid batteriet är INTE bra

Tackar och bugar. Säg mig, varför hör man ibland att man INTE skall koppla till minuspol utan istället till jord=chassit eller liknande? Detta gäller ju även bil vid användning av startkablar etc.

TommyDan skrev:
2195675 Tackar och bugar. Säg mig, varför hör man ibland att man INTE skall koppla till minuspol utan istället till jord=chassit eller liknande? Detta gäller ju även bil vid användning av startkablar etc.

När man använder startkablar bildas ju eventuella gnistor där kretsen sluts, och det vill man inte ska hända nära batteriet pga. att det släpper ifrån sig lite vätgas som i värsta fall kan antändas. Tänk på att aldig sluta eller bryta kretsen nära själva batteriet så är det ingen fara.

PacMan skrev:
2195687 När man använder startkablar bildas ju eventuella gnistor där kretsen sluts, och det vill man inte ska hända nära batteriet pga. att det släpper ifrån sig lite vätgas som i värsta fall kan antändas. Tänk på att aldig sluta eller bryta kretsen nära själva batteriet så är det ingen fara.

Tack ännu en gång boys. Ni är mina hjältar för dagen och jag kan med friska, nya kunskaper nu, en smula mindre skraj, bege mig ut i garaget och ladda om.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg