Hur lacka bättre?

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag har just lackat min banhoj, och precis som förra gången så blev resultatet sådär. Nu är det ju inte så viktigt på en gammal racehoj, som varit i backen ett par ggr, men ändå, det hade varit kul om det sett bättre ut.

Färg: Jag använder 1K färg från den lokala färghandeln, blir det automatiskt bättre resultat om jag köper riktig färg från en lackfirma, eller är den mer svårlackad?

Spruta: Jag har en 400:- spruta från Claes i sjön.

Spackel: Jag använder Biltema spackel, Metallspackel på tanken och glasfiberspackel på kåporna. Jag tycker att det blen en annan yta på metallspacklet på tanken än på övriga tanken, detta gör ju att lagningen syns väl, trots att det var tämligen jämnt slipat. Vilket spackel ska man ha? Kostnad?

Lokalen: Jag håller till i mitt alldeles för trånga garage, och täcker bara för vägg och golv där jag målar samt ett lakan över hojen. Ska man fukta golvet innan för att minska damm kanske? Jag hade idag kanske 15 grader varmt därinne, skulle det hjälpa att höja temperaturen? Jag vill ogärna köra Aerotempern när jag målar, för då kan jag vara säker på att det dammar.


Hmm, blev ett långt inlägg, men säkert finns det flera duktiga lackerare som kan svara på detta.
 
Jag är iofs hobbylackare men har pillat en del i det.

Hoppa över specielt metallspackel kör vanlig PP/Biltemaspackel eller liknade rakt över.


Utan bild på vad du lackat är det svårt att ställa diagnos om du gör något "fel".

2K är betydligt mer lättlackat då den sätter sig på ett par minuter dvs du kan bygga upp det med ett tunnare lager i botten som får lufta ur ett par minuter,lägga ett tjockare lager som fyller ut och ger en slät yta.

Gör du så med 1K så kommer det med säkerhet rinna.

Vattna allt som du kan ink golvet och ställ garagedörren lite på glänt så det dra ut längs med golvet.

Sen tar det ca 1-2 timmar för en 1K att bli dammtorr i motsatts till en 2K som går ca 5-10 minuter.
 
Jag är iofs hobbylackare men har pillat en del i det.

Hoppa över specielt metallspackel kör vanlig PP/Biltemaspackel eller liknade rakt över.


Utan bild på vad du lackat är det svårt att ställa diagnos om du gör något "fel".

2K är betydligt mer lättlackat då den sätter sig på ett par minuter dvs du kan bygga upp det med ett tunnare lager i botten som får lufta ur ett par minuter,lägga ett tjockare lager som fyller ut och ger en slät yta.

Gör du så med 1K så kommer det med säkerhet rinna.

Vattna allt som du kan ink golvet och ställ garagedörren lite på glänt så det dra ut längs med golvet.

Sen tar det ca 1-2 timmar för en 1K att bli dammtorr i motsatts till en 2K som går ca 5-10 minuter.

Tack för svar.
OK, 2K is da shit alltså, för jag TROR att mycket av mina problem är dammrelaterat.
Kräver 2K mer förberedelser?
Var köper man enklast 2K och vad kostar det?
Har läst att en del använder sprutspackel, varför?
Bör man alltid använda grundfärg?

Jag har hur många frågor som helst!
 
Om det blir en matt yta där du använt spackel så har du kanske inte "mättat" spacklet med grundfärg eller slipgrund.. sprutspackel används för att ta bort mindre ojämnheter över en större yta,men det är väl inget att rekommendera...
 


1.Kräver 2K mer förberedelser?
2.Var köper man enklast 2K och vad kostar det?
3.Har läst att en del använder sprutspackel, varför?
4.Bör man alltid använda grundfärg?

Jag har hur många frågor som helst!


Mycket av dammet kommer ofta ifrån kläder och slangar osv,var supernoggran att torka av slangen och använd luddfria engångsoveraller,rengör sprutan noga!
Använd klibbduk att torka av grejerna med innan du börjar.

1.
Nja oftast inte ,dock går det inte att lacka på 1K då 2K löser upp det.

2.
Lackeringsfirmor,Mekonomen väl sorterade färgaffärer osv ,räkna med ca 1200 kr/l men det varierar i pris ,tex här i GBG får du loss 1L 2K för ca 500:- (ink härdare)

3.
Sprutspackel eller filler som det kallas används för att fylla igen sliprepor och div små skavanker,jag har andvänt det på trasiga kåpor med en massa lagningar,färglager osv där det finns risk för att få kanter mellan alla olika material.
Den fungerar ungefär som en vanlig primer fast med mycket fyllnadsmedel i dvs den lägger sig i ett tjockare lager ,värt att tänka på är att man bör späda ganska ordentligt annars är risken stor för allt för tjocka lager och torrsprut.

4.
Nej har du ett bra lackskikt redan så finns ingen mening i att använda primer,mattslipa ordentligt samt torka rent med förtuning så biter det utmärkt.
 
slipar,, spacklar med tjockare grejer typ pp100.
jämt o fint..
rengöra nogrant.
sen dra på en en massa sprutspackel med härdare..
ca 10% thinner.
sen våtslipa för hand tills de blir fint.
rengör grejerna igen (noga!) sen lacka med 2k

typ så gör jag o de funkar finfint :)
 
...Jag hade idag kanske 15 grader varmt därinne, skulle det hjälpa att höja temperaturen?
Jag är också bara hobbylackare men en del mindre goda resultat bakom mig i början innan erfarenheten började göra sig gällande...
Men Du, 15 grader i lokaltemp var lågt, lägre än Glocalnet... :confused:
Enligt mina erfarenheter ska inget "kemijobb" företas under 18grader.
Om det var 15 i lokalen hur var det då med lackobjektet? Ännu lägre kanske?
 
Jag är också bara hobbylackare men en del mindre goda resultat bakom mig i början innan erfarenheten började göra sig gällande...
Men Du, 15 grader i lokaltemp var lågt, lägre än Glocalnet... :confused:
Enligt mina erfarenheter ska inget "kemijobb" företas under 18grader.
Om det var 15 i lokalen hur var det då med lackobjektet? Ännu lägre kanske?

sist jag lacka var de ca 10 grader o de funka bra..
vet att de inte va optimalt men va tvungen.
lacken sitter än iaf :D
 
Eftersom jag är ganska nöjd med min motorcykel och sådär, så tar jag tillfället i akt att visa en bild på den igen.

2.jpg


Det är målat med sprayburk i 12 graders temperatur. Utanför garaget med allt vad det innebär med damm och skit. Blev bra så det räcker åt mig. Jag har ju viss hjälp av att kuna smeta hemmagjorda klistermärken över hela skiten, dock. Dessutom kommer jag att smula sönder kåporna snart, säkert. :gnissla
 
sist jag lacka var de ca 10 grader o de funka bra..
vet att de inte va optimalt men va tvungen.
lacken sitter än iaf :D
Jag tänkte närmast på utflytningen med temp-önskningen.
2K-lack sätter sig ju blixtsnabbt! 5-10 min! Under den korta tiden ska den hinna flyta ut snyggt och fint och ge en spegelblank yta.
Använder inget annat än 2k-lack tillsamman med andra "kända produkter" jag VET passar ihop med sånt.

Har en from önskan och det är att en gång få lacka med riktig cellulosalack!
En sån lack blir helt solid och glansen får man fram med efterpoleringen.
Ställ en välpolerad cellulosalackad bil bredvid en sprillans ny 2K-lackad så kommer en av dem att se 10 år gammal ut :rolleyes:
(C-lack är visst numera förbjuden av "miljöskäl.." och lösningsmedlet dödar hjärncellerna i parti och minut...
 
Jag råkade läsa något nyligen om att billacker måste vara vattenbaserade from i år.
Vet någon här något om det?
Vad använder ni för lacker?
Har någon här testat vattenbaserad billack?

Jag har hört samma sak.

Dock gäller det bara dom proffesionela lackerarna,dvs du får fortfarande som privatperson använda vad du vill.

Jag kör 2K lösningmedelsbaserad.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top