Hur löser man reflexen med tail tidy utan dedikerat fäste?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej alla,

Jag kan inte vara den första som funderat över detta, men hittar ingen uppen tråd om det.

Många tail tidy produkter är designade för länder där det inte är krav på reflex där bak misstänker jag. Därav ingen avsedd fästpunkt eller inkluderad reflex. Hittade ett fåtal dyra varianter från Tyskland och Italien där detta var löst, men de flesta har inte det.

Jag tänkte själv att det borde finnas några regskyltshållare som har detta integrerat, men icke. Jag utgår från att man inte får fästa något på själva registreringsskylten.

Hur har ni gjort? Idéer på lösningar?

Tack!

Har satt min reflex på reg skylten (en liten rund knapp med klister), inga problem alls följer med en i kartongen R&G. Annars finns det andra tail tidy med reflex under reg plåten men det är inte lika snygga, tycker jag, googla.

Hej alla,

Jag kan inte vara den första som funderat över detta, men hittar ingen uppen tråd om det.

Många tail tidy produkter är designade för länder där det inte är krav på reflex där bak misstänker jag. Därav ingen avsedd fästpunkt eller inkluderad reflex. Hittade ett fåtal dyra varianter från Tyskland och Italien där detta var löst, men de flesta har inte det.

Jag tänkte själv att det borde finnas några regskyltshållare som har detta integrerat, men icke. Jag utgår från att man inte får fästa något på själva registreringsskylten.

Hur har ni gjort? Idéer på lösningar?

Tack!

Jag har alltid satt en självhäftande reflex på skylten, det är aldrig någon som klagat..
Men om man vill vara laglydig så kanske nån form av reflextejp som man fäster på skylthållaren? (Se den extremt pedagogiska bilden :))
skylthallare.jpg

Tack för svaret.
Har hittat ett par med reflex under skylten men de brukar vara de varianterna som är riktigt dyra från Tyskland eller Italien.

Jag tror inte farbror blå gillar att du fäster på själva skylten så jag hade helst hittat annan lösning.

- - - Updated - - -

tugge> Haha jo. Fin bild :tungan

Något i den stilen jag tänker.

Tack för svaret.
Har hittat ett par med reflex under skylten men de brukar vara de varianterna som är riktigt dyra från Tyskland eller Italien.

Jag tror inte farbror blå gillar att du fäster på själva skylten så jag hade helst hittat annan lösning.

- - - Updated - - -

tugge> Haha jo. Fin bild :tungan

Något i den stilen jag tänker.

Som sagt, jag tror inte de bryr sig särskilt mycket om det sitter en reflex på skylten, såvida de inte stannar dig för något annat..

Det är ju bara att köpa en skylthållare och en rulle reflextejp så är du ju i hamn med projektet :)

Jag har kvar plastramen till skylten som jag satt fast på tailtidyn, och på kanten nedanför (den där som alltid är reklam för hojfirmor på)har jag satt dit en reflex med dubbelhäftande tejp.
Reflexen lootade jag från en såndär skitful älgläpp som låg och skräpade i garaget. Har nog snart fler älgläppar än hojar i garaget. O.o
Någon som vill ha en? :hihi

Jag är nog inne på ditt spår Ulvhamne. Verkar finnas gott om billiga reflexer på ebay/aliexpress om man bara har tålamod att vänta på frakten.

Tack för svaren.

Jag vek en liten plåtbit (ca 25mm bred och 50mm lång) och satte fast densamma under skylten med dubbelhäftande emblemtejp. Tog sedan en reflex med självhäftande baksida från mekonomen för typ 15kr och satte den på plåtvinkeln. Har kört så på div.olika hojar i över 10 år.

(själva vinkeln på viket blir så reflexen blir lodrät i förhållande till skylten, då syns den bakåt och det ser bra ut)

Last edited:
Jag köpte en slimmad reflex som redan hade ett vinklat fäste. Bara att smacka fast med dubbelhäftande tejp på baksidan av regskylten så sitter den precis som den ska. Samma lösning som pw nämner ovan fast i ett färdigt paket.

https://www.louis.de/en/artikel/shi...list=144781284&filter_article_number=10034292

Finns även från Schweden om man tycker bättre om det.
http://www.harleybutiken.com/produkt/Liten-e-markt-reflex

wIIhL2E.jpg

Självklistrande reflex fäst på nummerskylten. Följde med tail tidyn. Tror ingen bryr sig om det. Min är väl kanske i minsta laget, men finns större att köpa om man skulle vilja det. Att den ska sitta under eller över nummerskylten känns ju mest som någon byråkratisk tramsgrej

Jag sätter på en reflex när det är dax för besiktning, vill fan inte åka omkring med sånt skit i onödan :D

För att fästa nummerskylt och underst reflexen en spikplåt / hålplatta 80 mm x 300 mm
Bockad upptill. Finns på tex Jula eller annan byggmarknad.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/halplattor-och-halband/halplatta-340043/
Och den bockade delen upptill skruvas fast i hojen med skruv mutter och brickor.
Det enda knepiga är skyltbelysningen. Jag tog tre vita LED-dioder, seriekopplade och seriekopplade med ett motstånd på 180 Ohm och satte i underdelen över skylten.
Tidigare ägare hade fäst med silikon en vanlig glödlampa på 10 W över ett hål i underdelen. Över skylten !

Bifogat

• VidKornhallsFärja-20120104.JPG
    VidKornhallsFärja-20120104.JPG
    124.2 KB · Visningar: 119
Last edited:
Jag klistrade fast en stor självhäftande reflex på regskylten, där skattemärket satt förut, under rådande besiktning här om veckan. Jag frågade var besiktningsmannen ville ha den och det var inte så noga. :)

Man sätter den där skattemärket satt ja. Snuten Skiter i det, dom är fullt upptagna med knivbråk på flyktingboenden.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT