Hur lösa värmeproblemet för kylvatten utan glykol?

Nja. Precis som med en kylare så vill man att element ska avge värme så bra som möjligt, och de är vita för att det ser bäst ut helt enkelt.
Effekten av "rätt" färg på en motorkylare är försumbar jämfört med hur den är tänkt att avge energi.

O fan, det var faktiskt någon gammal fysiklärare på högstadiet som berättade det för mig. Om man nu ville att värmen skulle avges så snabbt/bra som möjligt så finns det i så fall ingen anledning till att vätskefylla elradiatorer.

Angående färgen på kylare så vill jag minnas att jag läst i någon yamahafolder att deras svarta färg på motor och kylare var speciellt framtagen för att öka på kyleffekten!

O fan, det var faktiskt någon gammal fysiklärare på högstadiet som berättade det för mig. Om man nu ville att värmen skulle avges så snabbt/bra som möjligt så finns det i så fall ingen anledning till att vätskefylla elradiatorer.

Angående färgen på kylare så vill jag minnas att jag läst i någon yamahafolder att deras svarta färg på motor och kylare var speciellt framtagen för att öka på kyleffekten!

Anledningen till att man fyller elradiatorer med vätska är för att de ska hålla en stabilare temperatur. Om man inte hade velat att vanliga radiatorer skulle avge värme lika bra (mycket) så är det bara att göra dem mindre.
Yamahas säljsnack om färgen är just säljsnack som säkert fällde avgörandet för någon korvmojsrejsare. I verkligheten så påverkar själva kulören nog mindre än 0,1% då det sker ett luftflöde genom kylaren.

Nyckeln postad btw!:tummenupp

Anledningen till att man fyller elradiatorer med vätska är för att de ska hålla en stabilare temperatur. Om man inte hade velat att vanliga radiatorer skulle avge värme lika bra (mycket) så är det bara att göra dem mindre.
Yamahas säljsnack om färgen är just säljsnack som säkert fällde avgörandet för någon korvmojsrejsare. I verkligheten så påverkar själva kulören nog mindre än 0,1% då det sker ett luftflöde genom kylaren.

Nyckeln postad btw!:tummenupp

Ja och stabilare blir ju temperaturen om elementet strålar mindre. :tungan Samtidigt som motorcyklar brukar ha en tendens att koka när man står still med dom och då är det inte mycket flöde på luften.

Kan vi inte enas om att det nog finns både praktiska och estetiska fördelar med vita element och svarta motorer? Sen om det endast är 0,1% spelar väl mindre roll!

Trådstartaren behöver i vart fall inte blästra bort den svarta färgen på kylarn!

Är det inte dags att du skaffar dig en hoj och visar var skåpet ska stå i Pro Superbike?

edit: Kom på igår efter att jag gått och lagt mig att min fysiklärare pratade om att man inte ville att elementen skulle stråla ut värmen utan att den skulle överföras direkt till luften runt elementet och sprida sig genom att luften cirkulerar. Det är av den anledningen att elementen sitter under fönstren.

Last edited:
Nja. Precis som med en kylare så vill man att element ska avge värme så bra som möjligt, och de är vita för att det ser bäst ut helt enkelt.
Effekten av "rätt" färg på en motorkylare är försumbar jämfört med hur den är tänkt att avge energi.

Huruvida försumbart eller ej... Men svart skall de va ;)

Vid en given temperatur så utstrålar en svart kropp mer effekt än en vit kropp.

Exempel: Solen strålar in med en viss intensitet I (effekt per ytenhet). Den vita kroppen reflekterar säg 80 % av denna intensitet och absorberar således 0.2*I. Om vi inte har några andra värmeledningsmekanismer måste den emittera 0.2*I. Idealt så är absorptivitet = emittivitet och Stefan-Boltzmanns lag ger emitterad strålning

0.2*I = 0.2*sigma*T^4

så temperaturen på det vita objektet är T = (I/sigma)^(1/4).

För en svart kropp är emissiviteten 1 och man får

I = sigma*T^4

och alltså samma jämviktstemperatur

T = (I/sigma)^(1/4).

I verkligheten har vi dock andra värmeledningsmekanismer (konduktion och konvektion) vilket gör att det föremål som absorberar mest strålning (svart) blir varmast. Matematiskt har du en relation av typen

I = sigma*T^4 + f(T)/e

där f är en strikt växande funktion av T. En större emissivitet e ger mindre f(T)/e som måste kompenseras av större T. Svarta föremål blir alltså varmare.

Det är också klart från ovanstående diskussion att vid ett givet T så strålar svarta föremål ut mer värme än vita. Värmer vi således upp en svart kropp och en vit kropp till 100 C så svalnar den svarta fortast.

Richo: Visst, men den mesta värmeöverföringen hos en kylare sker inte via strålning utan via ledning till luften som passerar. Därför är färgen inte så viktig men värmeledningsförmågan mot luften desto viktigare. Exempel: Min racehoj kokar om den står på tomgång för länge men klarar utan problem att hålla tempen under full belastning vid race. Värmeeffekten ur motorn vid race är väl sisådär 5000% mer än vid tomgång, så det säger ju en del. :tummenupp

Det är inte bara färgen på färgen som spelar roll. Eller för att vara lite tydligare, kulören på färgen.

Alltså att man rimligtvis använder olika typer av färg till radiatorer, trähus och kroppsmålning, även om kulören skulle vara samma/liknande.
Exempelvis skulle blybaserad färg vara olämplig till kroppsmålning.

Det är ca 2.3liter vatten i din motor och runt 4 liter olja. Jag hade satsat en halv kall potatis på att öka värmeutbytet på oljan före jag väljer att köra på 108grader. Om nu givaren funkar dvs.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna