Hur låser ni era hojar?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Måste bara fråga. Är låssmed och känns som jag är väl insatt i ämnet. Ni som "tvingas" ställa era hojar på gatan,hur låser ni dom?
Nu har jag en rätt så ny mc som aldrig skulle lämnas utanför ett garage,men även om jag hade en äldre mc så skulle jag lämna den ute med bara styrlås+skivbromslås.

Varför låser ni inte fast hojen i nånting?? Jag jobbar mitt inne i smeten Sthlm och ser högvis med hojar som står med bara "nitlås" fram.

Om man vill bli av med hojen så fungerar det säkert kanon,,men inte om man vill ha den kvar.

Lås med kätting fast i nånting så dom inte kan rulla iväg hojen är det minsta jag skulle kunna tänka mig. Sen runt om storstäderna så skulle jag satsa på ett larm HELT klart.

Lås är dyrt ja vet,men kolla på claes Ohlssons lås med kätting. Inte alls lika bra som Abus/likn men iaf jobbigt nog så boven ev väljer nästa hoj. Låt den kedjan sitta i stolpen där ni bor och lås hojen när ni kommer hem.

Viktigt att tänka på att man inte låser så att hänglåset ligger på marken. Då är det lätt att våla upp h-låset med tex slägga mot asfalten/betong.
Dra kedjan runt tex svingen runt stolpe och lås fast hänglåset i kedjan eller så.

Ja har pratat med ett "vittne" som såg en mc stöld. Killen kom fram i mc kläder o testade med nyckel ett tag,tog upp mobilen och efter en stund så kom en mindre flyttbil mod Statoil. Hans snälla vänner hjälpte honom upp med hojen in i skåpet och körde därifrån. Detta hände på mamlskillnadsgatan för några år sen. Hur centralt som helst,många som såg men ingen som fattade va som hände. En ny blå/vit R1 försvann.
Ägaren hade ett skivbromslås+styrlås.

Så snäpp upp er nu och lås era hojar ni som vill ha dom kvar.
 
Jag körde fram till för några dagar sedan med tvåvägslarm och skivbromslås. Men efter att en tjyv klippt sönder bromsskivan (jag hade till råga på allt köpt fel låstyp) så har jag nu köpt abus 59 granit, och dragit fast hojen i en lyktstolpe utanför vårt köksfönster. Samt ett kapell över.

Kedjan har jag fäst i ramen, ej genom däck och sving. Jag resonerade som så med mig själv, att sätter jag den bara i däcket så kan man egentligen skruva loss bakdäcket och lyfta upp den på lastbilen. Dra genom både däck och sving blev väldigt trångt, och jag kommer säkert ha sönder något om jag gör så varje dag. Plus att jag blev så oljig av kedjan. Så jag fäste den alltså i ramen (se bild). Om man börjar försöka såga sönder där så borde det väl låta en hel del? Plus att dom får mindre användning för hojen efteråt.
 

Bifogat

  • cbr.JPG
    cbr.JPG
    25.4 KB · Visningar: 215
Sätt en lapp på hojen:

Till Salu, 7500:-, behöver ny växellåda och cylinder annars går den bra.
 
Bra tips. Själv låser jag aldrig hojen, inte ens styrlås (det är sönder). Men jag bor ju på "landet" så jag anser det vara ett mindre problem. Givetvis finns det tjuvaktigt folk här också, men min hoj är så gammal så det är nog ingen som vill ha den. :tungan
 
Jag har bara trafikförsäkring och använder därför rikligt med lås ( iaf nattid om inte alltid) Styrlås, godkänt skivlås, Kätting som jag binder i bakhjul runt svingen (Claes Ohlson) och Larm. Har funkat hittils iaf :)
 
Bra tips. Själv låser jag aldrig hojen, inte ens styrlås (det är sönder). Men jag bor ju på "landet" så jag anser det vara ett mindre problem. Givetvis finns det tjuvaktigt folk här också, men min hoj är så gammal så det är nog ingen som vill ha den. :tungan

Säg inte det. Hade stöldförsök på min 85:a! Nu vad fan dom ska med den till.
Var fastlåst med abus extreme kättning + ögla i väggen, skivbromslås och parkerad i ett garage, ändå skulle de pilla sönder skivan fram och tändlåset.

//:mad:
 
jag ställer bara hojjen utanförjobbet låst ifram å kamera övervakat område.
hemma, i garage låst som fan å 2 vakthundar.
 
Skivbromslås i fram + kätting genom bakhjul & ett cykelställ + larm . Hojen står precis under vardagsrumsfönstret .
 
Sätt en lapp på hojen:

Till Salu, 7500:-, behöver ny växellåda och cylinder annars går den bra.
Det jävliga är att jag skulle kunna nappa på ett sånt erbjudande :hihi Å Polka, om du ser det här, INGA KOMMENTARER! :mad: :tungan

Tillbaka till ämnet, jag har ett skivbromslås ifram, och en Gunnebokätting + Abushänglås ibak, fäster i övre röret på svingen och runt stolpe om det finns nån, annars genom hjulet. Tror det kostade strax under 800, jämfört med Abus egna kättingar som väl kostar runt 2000kr? :va Och dom skyddar nog inte mycket mer om nån verkligen vill ha hojen... :rolleyes:
 
Det jävliga är att jag skulle kunna nappa på ett sånt erbjudande :hihi Å Polka, om du ser det här, INGA KOMMENTARER! :mad: :tungan

Tillbaka till ämnet, jag har ett skivbromslås ifram, och en Gunnebokätting + Abushänglås ibak, fäster i övre röret på svingen och runt stolpe om det finns nån, annars genom hjulet. Tror det kostade strax under 800, jämfört med Abus egna kättingar som väl kostar runt 2000kr? :va Och dom skyddar nog inte mycket mer om nån verkligen vill ha hojen... :rolleyes:

jo men försäkringsbolaget blir ju glada att du försökt förhindra en stöld iaf.
 
Jag har abus skivbromslås fram, ett kraftigt abus bygellås bak, styrlåset. Sen står den i garage med kameraövervakning. Plus att där är spyball larm och startspärr.....
är rädd om min älskling.
:tummenupp
 
låst garage, abus feta ketting,styrlås,skivlås 2-vägs larm.

Har funkat hela sommaren..:D
 
Jag fick den uppfattningen att folk som fått sina hojar stula bara hade ett skivbromslås och på så vis tror att dom är "säkra".

Perfekt om man kan låsa fast den i ramen som på cbr. Detta går ju inte att göra på alla hojar dock.

Man kan inte hindra bovarna till 100% men man kan visa för dom att det andra hojar som är mer lättstulna. Trist men så funkar det.
 
Är sedan någon månad tvingad att ha den ute, dock inne på ett område.

Tändningslås, skivlås bak samt en kätting (iof av billigare icke godkänt märke) runt en stolpe och in genom sving samt låst kapell (ska dom snoka måste dom skära upp det och då blir jag förvarnad)

Hojarna står utanför kök och sovrummet är en våning upp där vi mestadels sover med öppet fönster. Så gamla hojar som jag har är det nog mest kids som är ute efter och då hoppas jag att det blir för jobbigt, proffs skulle inte ha stora problem men då finns betydligt nyare hojar på andra håll i området.

(den äldre och långsamma cykeln har kättingen genom framhjulet istället. Inte lika säkert men vem fan orkar sno en snart 20 år gammal zzr600?)
 


(den äldre och långsamma cykeln har kättingen genom framhjulet istället. Inte lika säkert men vem fan orkar sno en snart 20 år gammal zzr600?)

Den dagen jag sätter in en köpesannons på alla smådelar jag borde byta på min så är den säkert ett hett byte...
 
Skaffa en Tracker. Du får ett SMS: "din hoj rör på sig". Ring snuten och tala om var hojen (och tjuvarna) är. Kostar ca 4000:-
 
Jag fick den uppfattningen att folk som fått sina hojar stula bara hade ett skivbromslås och på så vis tror att dom är "säkra".

När jag har min hoj ute låser jag med skivbromslås fram och ibland även i bakdrevet samt styrlås. Dock lurar jag inte mig själv att den står säkert men den står tillräckligt säkert för att försäkringen ska gälla. Med lite oflyt stjäl de hojen men då får jag pengar av försäkringsbolaget. Surt, ja, men att åka runt med en 10 kg tung kedja överallt pallar jag inte, förstöra all mc-åkning bara för att vara rädd för att bli bestulen, nja.



Notera också var jag bor. :tungan
 
I cyckel rum Abus kätting o lås i vatten rören till elementet genom fram hjulet,styrlås,Abus skivbroms lås med inbygt larm.
 
När jag har min hoj ute låser jag med skivbromslås fram och ibland även i bakdrevet samt styrlås. Dock lurar jag inte mig själv att den står säkert men den står tillräckligt säkert för att försäkringen ska gälla. Med lite oflyt stjäl de hojen men då får jag pengar av försäkringsbolaget. Surt, ja, men att åka runt med en 10 kg tung kedja överallt pallar jag inte, förstöra all mc-åkning bara för att vara rädd för att bli bestulen, nja.
:tungan

Håller med. Jag bor i Nkpng och och kör med ett skivlås och styrlås. Har hojen på en innergård då den inte används. Det kan ju reducera antalet nyfikna något i alla fall, även om en riktig bandit nog kan promenera in utan problem.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top