Hur långt..

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
.. rullar en 600 sportbåge ungefär? Är på jakt efter en förstabåge och funderar väl mest på cbr600, gsx600r, r6 eller zx6r. Dock ser man väldigt sällan annonser på bågar som har mer än runt 3000 mil på mätaren, är det så att bågar tar slut där nånstans eller hur långt kan man förvänta sig att en välservad båge går?

Iom att det är en förstabåge har jag ingen lust att köpa en snordyr ny sak för att lägga ner den i första kurvan när jag försöker lära mig köra bana utan tänkte försöka hitta en några år gammal som redan har blivit nedlagd i en kurva så jag slipper oroa mig. =)

Jag gissar att det skruvas hejvilt bland mätare, tyvärr.

600:orna är nog rätt hållbara.
Hmm jag köpte min förra året då stod det 450 mil på mätaren nu står det 1800 mil på den, jag menar milen tickar iväg rätt bra en solig sommar.
Stirra inte dig blind på milantalet utan kolla skicket istället.
Intresserad av en R6:a? :D

Om man hittar en äldre hoj som tex en 98a och bara gått 700 mil eller 100 så skulle jag inte tro på mätaren. Klart den gått mer.

En 98 bör ha gått runt 2000-4000 mil eller mer.

Har man bara skött service och oljebyten så skall det nog inte vara några problem att köra 6000 mil och uppåt. Min har gått 3500 mil och den går som när jag köpte den (då 1700 mil).

som i alla andra sånna här trådar som dykt upp så är svaret, allt beror på skicket. Varför tror du att just en hojmotor har nån slags max milantal?
Nu är en 600 liten och varvar högt, men kvaliteten i motorn är givetvis inte sämre än en bil, troligen högre än de flesta.
Provkör o se om den verkar ha alla hästar hemma.

Silwer skrev:
som i alla andra sånna här trådar som dykt upp så är svaret, allt beror på skicket. Varför tror du att just en hojmotor har nån slags max milantal?

Rätt ny i bågevärlden men det kan omöjligt vara helt olikt bilvärlden, och visst sklijer det massor mellan exemplar men man kan ganska lugnt säga att den kvalitétsbil som gått 15.000 mil och blivit korrekt omhändertagen utan problem går en massa tusen mil till.

Så funderingen var om man vågade köpa en korrekt skött båge med runt 4000 mil på mätaren eller om det börjar vara som bilar runt 20.000 mil att skroten rasar ihop i en hög oavsett vad man gör. =)

du kan så gott uteslutande räkna med att en sporthoj gått hårt, men har de skött servicarna och inte struntat i att varmköra innan de drar järnet så håller även en hojmotor länge, betänk att det rullar många 10-15 år gammla hojar ännu och det är inte så att alla dessa är totalrenoverade.
Jag skulle inte banga för en 600 med 3000 mil på mätaren om den verkar välskött.

Jag har en 20 år gammal sporthoj.
Den rullar. :rock :rolleyes:

Inte svar på din fråga, men räkna med att 500 - 700 mil är "normalt" för en säsong.

Nu är ju allt relativt, en välskött långmilare är naturligtvis bättre än en plågad kortmilare, och till syvende och sist beror allt på priset, så några sanningar finns inte. Bara riktmärken.

Lycka till med hojköpet!

Last edited:
Silwer skrev:
Det håller jag med om, saknar min ännu fast det var nästan 10 år sen jag hade den.

Silwers-att-göra-lista:

1. Klicka här

2. Pruta och köp för cirka 8500 kr

3. Ring Bilsport-MC och säg att du vill teckna en Classic-försäkring (1290 kr hel/helår)

4. Besiktiga

5. Ut och kör med dig!

Sedär, nu har du en RD igen. :rock

RDJoel skrev:
Silwers-att-göra-lista:

1. Klicka här

2. Pruta och köp för cirka 8500 kr

3. Ring Bilsport-MC och säg att du vill teckna en Classic-försäkring (1290 kr hel/helår)

4. Besiktiga

5. Ut och kör med dig!

Sedär, nu har du en RD igen. :rock

Det blir nån dag, det lovar jag.
Det enda jag inte tycker den dög till var transportåkning, klart enerverande med 2t som aldrig kan gå i jämn fart utan att antingen dra eller bromsa.

Dom där RD350 har jag hört att dom ska gå nått sjukt. Hade en amerikansk kollega som jämt snackade om RZ350 (amerikanska motsvarigheten om jag förstått det rätt). Är dom nånting att ha eller är det bara totalt freakade RD-människor som älskar dem? =)

hehe, inte går de nåt sjukt, men de är billiga och lätta hojar som går att ha skitkul med på småvägar.
190-200 blås i toppfart bara, men det räcker egentligen.
Kul att köra på slangen med:-)

2t gången är extremt jobbig att leva med så man får se till att ha den till roliga turer bara

Njäe, nått sjukt jämfört med en retta eller nått förstod jag också, men för sin hyfsat lilla motor osv..

Men njäe, jag kör gärna landet runt och det verkar lagom obekvämt på en RD350, så sån blir det nog inte. =)

Servar du den väl och inte bara kör bana med den så går motorn över 10000mil innan renovering. -86 körde jorden runt med en gsx1100r, det blev 6500mil på ibland riktigt dålig skitbensin och det ända som var märkvärt slitet när dom rev motorn var kolvarna. Jag snackade med en kille som hade kört 7000mil (renoverade topparna vid 6000) på sin gamla Ducati 900ss utan att några problem, och då rör det sig ändå om en gammal ducce!.

Beror ju lite på när den är utplockad oxå. Den jag säljer har stått två år hos en hojhandlare innan den togs i bruk... men annars så skulle jag nog iaf oxå bli misstänksam.

/ANders

Liwa1 skrev:
Om man hittar en äldre hoj som tex en 98a och bara gått 700 mil eller 100 så skulle jag inte tro på mätaren. Klart den gått mer.

En 98 bör ha gått runt 2000-4000 mil eller mer.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back