Hur långt ska jag knacka in lagret?

Mange_gbg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Hoj
2019, Kawasaki Z1000R
Jag har precis bytt framhjulslager på min ZX6r-99.
Ena sidan av fälgen har ett ändläge för lagret, men inte andra. Det går alltså att kancka in lagret så det hamnar inne i fälgen, om man nu skulle vilja det.
Som bekant finns det ju en distans inne i fälgen som avgör hur långt in man kan kan kancka det andra lagret.

Frågan är om distansen ska ligga kloss an mellan lagrens innerringar eller om det ska vara ett litet spel och isåfall hur stort.

Distanserna på axeln drar ju ihop hela paketet, så jag säger dikt an.

Lagret får inte kärva. Alltså ska du inte slå in lagret så att distansen ligger hårt an mot lagernavet men ändå så långt in att du utan problem kan trä in axelbulten.

Kort sagt, lager och distans ska ligga mot varandra men inte hårt

När du monterar lager oavsett var de sitter så gör du enklast så här:

- Släng lagret i frysen kvällen före............
- Rengör lagerläget noga, torka av lagret och tryck in det i läget.....du behöver inte knacka nästan nånting, låt lagret anpassa sig temperaturmässigt till lagerläget innan du monterar nått mer.
- Sätt i axeln och distansen, släpp ner det andra lagret så att det sitter stumt mot distansen, låt lagret anpassa sig temperaturmässigt till lagerläget innan du monterar nått mer.

OBS! SLÅ ALDRIG BARA PÅ DEN ENA LAGERBANAN ALLTID PÅ BÅDA NÄR
DET ÄR PASSNING PÅ BÅDE INNNER OCH YTTERBANAN.

/KentW

det ska ligga emot, som de andra sagt, allt trycks ju ihop sen när du drar fast hjulet, lagret kärvar inte hur hårt du än drar det då röret i fälgen ligger mot båda lagrens innerbanor, skulle vara om du drar med 7 miljarder newton så det härdade stålet i lagerbanan deformeras ;), men då lär ju distansröret trykas ihop till ett dragspel långt innan.

Du menar att om jag drar hjulaxeln med 70Nm så ligger inte de inre lagerbanorna stumt mot hylsan?

Om lagret inte riktigt ligger mot och du skruvar ihop det så kommer yttre lagerbanan att ligga i spänn.

Edit: Vi är ju helt överens här kan jag tillägga.

Last edited:
Tack för alla grymma svar, nu tror jag att jag fått till det lagom tight. Någon som vet med vilket moment hjulbulten dras. En sak till, ska hjulbulten smörjas in med fett eller liknande, känns onödigt på nåt sätt.

Tack för alla grymma svar, nu tror jag att jag fått till det lagom tight. Någon som vet med vilket moment hjulbulten dras. En sak till, ska hjulbulten smörjas in med fett eller liknande, känns onödigt på nåt sätt.

Klart det går bra att montera utan fett, men om 1-3-5- 10 år kan det vara omöjligt att få bort axeln igen om du inte fettar/smörjer den vid montering.

Mats

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard