Hur långt räcker orginaldämpare vs öhlins

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Skall jag köp en hoj med öhliinsdämpare eller är det "onödiga" pengar?
Dvs hur stor skillnad kommer det göra för min del?

Lite bakgrundsfakta till frågan:
Kommer köra på bana 9 av 10 ggr.
Kört en gixxer 750 -98 -allt orginal- Dämparna var aldrig inställda av mig för mig (Men nu skall det köpas nytt)
Inte driekt någon talang.
Tar/tog mig runt på:
Anderstorp 2:00 min
Knutstorp: 1:30 min

Så frågan är om det ens behövs öhlins dämpare på den kommande hojen? :S

Om man tex skall köpa en 999S -03 som har öhlins runt om eller
om en tex r1/cbr1000/gsxr1000 -04 räcker långt?

Kanske bättre å lägga pengar på bättre bromsar?
å massa kraschkåpor :D

"Kanske bättre å lägga pengar på bättre bromsar?
å massa kraschkåpor"

Det skulle jag gjort.

Fast att byta dämpare kanske gör att du blir mer bekväm på hojen och därav endast behöver bromsar när man ska stanna

Är osäker på vad frågan eg handlar om?

Handlar det om att du ska uppdatera nästa hoj med Öhlinsprylar eller är det frågan om vilken hoj du ska välja? Tror frågan är den senare och då finns det lite fler aspekter än bara fjädringen.

Last edited:
Lägg pengarna på körning och kraschkåpor istället. Originalfjädring på en halvmodern cykel räcker till för personer som åker i ditt tempo. Det som händer först är att du börjar slita en massa däck, då är det dags att uppgradera...

Bra dämp=Däcklivslängd!

Men, orginal räcker ett tag till för dig om du lär dig ställa in prylarna och pillar i rätt fjäder för din vikt och körstil.

Går att köra riktigt fort med standard, felställd hoj, bra chassi bestämmer mest hur många varv och hur mycket långsammare det går när däcken går ner sig.

Är den öhlins-kittade hojen felställd så kan det gå långsammare med, alltså viktigare att få till settingen på den kittade hojen.

Jag skulle valt en färdig hoj men så vet jag vad det kostar att handla prylarna lösa med.....

Dina varvtider säger att det är bättre att lägga pengarna på bandagar istället. Vann REC 2012 med hojen till vänster med original fjädring.

Last edited:
Ett rykte jag hört i sammanhanget är att Suzuki lär vara väldigt rejsmässiga original och att man kan komma riktigt långt i sin utveckling på enbart en annan bakdämpare.
Men vad vet jag, jag är skitlångsammast.

Men om man nu ska byta och verkar veta vad man siktar efter menar jag.

Håller med flera som svarat här innan lägg pengarna på mycket körning istället, en Gixxer 04 kan man åka 37or med på Anderstorp med originalgrejor!

vad jag förstått så e det bättre att köra med din normala dämpare, folk som rejsar byter ändå ut innehållet i sin gaffel oavsett om det e öhlinare elelr whatever som kommer med hojen orginal

Är det värt o lägga pengar på en öhlins dämpare bak o köra med original framgaffel? Har fått tag på en TTX 36 till min hoj (gsxr 1000 k7) för 4500 med frakt! Begagnad då såklart! Men kommet det bli någon skillnad eller kommer framgaffeln vara begränsningen? Jag ligger på 1,45 på Anderstorp och 1,28 på Mantorp och vill ner till 1,40 o 1,23 :) hört att bakdämparen på k7an ska inte vara nåt o hänga i granen

Svårt att svara på, hur dålig nu dämparen är i bak egentligen. Öhlinsdämparen var dålig första året, det är där ifrån som ryktet kommit att dämparen är dålig, nån som vet bättre, rätta gärna!
Jag åkte låg 38 och 21.6 med original K5 och att de skulle bygga en mycket sämre på K7.... nej det tror jag inte på!
Körning körning och åter körning och sen nya däck, däck, däck och du kör 40 tider, tror jag :)
Det finns inga genvägar!
Sedan kan ju såklart Oljebyten fram och bak göra susen ibland!
Kanske rentav byta fjädrar i gaffel, om retur och kompen funkar bra på modellen!

Är det värt o lägga pengar på en öhlins dämpare bak o köra med original framgaffel? Har fått tag på en TTX 36 till min hoj (gsxr 1000 k7) för 4500 med frakt! Begagnad då såklart! Men kommet det bli någon skillnad eller kommer framgaffeln vara begränsningen? Jag ligger på 1,45 på Anderstorp och 1,28 på Mantorp och vill ner till 1,40 o 1,23 :) hört att bakdämparen på k7an ska inte vara nåt o hänga i granen

Last edited:
Svårt att svara på, hur dålig nu dämparen är i bak egentligen. Öhlinsdämparen var dålig första året, det är där ifrån som ryktet kommit att dämparen är dålig, nån som vet bättre, rätta gärna!
Jag åkte låg 38 och 21.6 med original K5 och att de skulle bygga en mycket sämre på K7.... nej det tror jag inte på!
Körning körning och åter körning och sen nya däck, däck, däck och du kör 40 tider, tror jag :)
Det finns inga genvägar!
Sedan kan ju såklart Oljebyten fram och bak göra susen ibland!
Kanske rentav byta fjädrar i gaffel, om retur och kompen funkar bra på modellen!

Menar du att bakdämparna till gixxer var kassa från början eller menar du att öhlins var kassa? Den jag har tänkt att köpa har ju ett par år på nacken och har ju inte den senaste tekniken.

http://www.ebay.com/itm/Ohlins-TTX-...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c7c740ad7
Det är en sån med den enda skillnaden att behåller till med olja sitter i en drygt 30 cm lång slang istället för monterad dirkekt på bakstötdämparen som den på bilden.

Jo men en massa bantid kommer det definitivt till till säsongen :) Och hittills så har jag absolut inte något att klaga på chassit på k7an! Problemet var att jag satt o slö surfade på ebay, letade efter fälgar egentligen då jag fick syn på en begagnad öhlinsdämpare till ett riktigt bra pris och ha begäret väcktes :) Nu försöker jag hitta anledning till att köpa den

Jag menar att det tog ett tag innan de fick till öhlinsdämparen.
Det är ju säkert inget fel på den som du tänkt köpa, men du skall vara medveten om att den kanske inte är inställd för dig och din vikt/längd mm, och då kan det kosta ett par tusen extra så den funkar på din hoj!

Menar du att bakdämparna till gixxer var kassa från början eller menar du att öhlins var kassa? Den jag har tänkt att köpa har ju ett par år på nacken och har ju inte den senaste tekniken.

http://www.ebay.com/itm/Ohlins-TTX-...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c7c740ad7
Det är en sån med den enda skillnaden att behåller till med olja sitter i en drygt 30 cm lång slang istället för monterad dirkekt på bakstötdämparen som den på bilden.

Jo men en massa bantid kommer det definitivt till till säsongen :) Och hittills så har jag absolut inte något att klaga på chassit på k7an! Problemet var att jag satt o slö surfade på ebay, letade efter fälgar egentligen då jag fick syn på en begagnad öhlinsdämpare till ett riktigt bra pris och ha begäret väcktes :) Nu försöker jag hitta anledning till att köpa den

Det är ju säkert inget fel på den som du tänkt köpa, men du skall vara medveten om att den kanske inte är inställd för dig och din vikt/längd mm, och då kan det kosta ett par tusen extra så den funkar på din hoj!

Okej tack för infon! Jo men det har jag kollat och den skulle funka för min längd o vikt :)

Skall köpa en "ny" hoj ( något mellan -01 - -08 )
Självklart är det skillnad på tex 999, Daytona 675 och jappsare. Men oavsett motorkaraktär och chassi så borde dämpningen göra sitt. Men frågan var just om man skall lägga de xtra pengarna på en hoj med öhlins eller inte.
En Ducati 999s kostar lika mycket som tex daytona 675 -08/-09. Där blir det kanske endel skillnad pga nyare teknik osv osv osv.

Men som endel säger då, att orginaldämparna räcker för mig så länge jag inte börjar köra MotoGP tempo :)
Så nu blir det å hitta en hoj som känns bra och inte har ett överpris. Samt fullt "krasch-kit" :p

Ang att gixxer är mera race anpassad.
Det som jag har läst på tester är att gixxern kommer "ready to go" ur paketet(tror d va på bike.se. Men minns inte om det gäller 750/600 el 1000/r1). Dvs att vem som helst kan kasta sig ut på banan å köra. Medans tex yamaha levereras med mjukare inställningar och där måste föraren själv pilla mer med dämparna för att få in en bra inställning. Men att den efter rätt inställningar är vassare.
(Detta är vad jag har läst i tester därmed inget som jag har egen erfarenhet av) Men det kanske någon annan har.

Tack för alla svar!

Förresten kan en annan fjäder göra stor skillnad? Ska ju ändå ha isär framgaffeln för att byta olja o packboxar så det skulle ju vara ett billigt sätt att uppgradera gaffeln :)

Det kan göra skillnad absolut, det funkar ungefär såhär.. du måste ta reda på hur mycket fjädringsväg du har att spela med på framgaffeln, sedan sätter du en stripes så du ser hur mycket du använt och har kvar att använda, du skall försöka använda så mycket du kan, men inte mer än så och med rätt oljemängd i gaffeln.
Det finns mängder av sätt för att förbättra varvtiden med... men det skulle bli en tråd längre än bibeln...

Förresten kan en annan fjäder göra stor skillnad? Ska ju ändå ha isär framgaffeln för att byta olja o packboxar så det skulle ju vara ett billigt sätt att uppgradera gaffeln :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park