Hur långt kan man köra på ett lagat däck?

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Fick punka för någon vecka sen och lagade det med lagningskit för slanglösa däck.
Jag har nu kört lite närmare 150 mil med det. Börjat bli lite nojig.
Det har börjat pysa lite och därför undrar jag om det inte är meningen att man ska köra med såna här lagningar mer än till ett däckbyte?
Ska givetvis byta till nya så fort jag får arslet ur men inte i kväll :)
 
Det varierar, men det kan gå att köra tills däcket är utslitet.
Vad var det för typ av lagning?
 
Det varierar som redan nämnts. På hoj har jag bara använt det som temporär lagning och sett till att få på nytt däck så fort som möjligt och inte kört mer än absolut nödvändigt med lagningen.

På bilar har jag kunnat köra med det till däcket har varit slut vid ett eller er par tillfälen. Jag har också varit med om att lagningskorven har tryckts in i däcket efter ett tag så att det har börjat läcka. Troligen p.g.a. att någon sten har pressat precis på lagningen. Det är inte svårt att säkra lagningen så att gummibiten inte kommer ut. Men det finns inget som hindrar att den trycks in i däcket och det verkar som att gummibiten inte vulkar fast ordentligt i däcksgummit. Det beror förmodligen på sammansättningen i moderna däck som är betydligt mer avancerad än en t.ex. gammal cykelslang.

Så, för min del är lagning av MC-däck ett No No om det inte gäller något som man bara kör sakta med.
 
Jag lagade mitt bakdäck på firma med plugg inifrån och gav mig ut och körde 2 heldagar på Gelleråsen, funkar hur bra som helst. Men det är väll skillnad på lagning och lagning antar jag. Detta var en plugg inifrån och enligt däckfirman var det ingen tillfällig lagning utan det går att köra tills däcket är slut. Dunlop GP212, nästan nytt så kändes inte helt kul att kassera :rolleyes:
 
Plugg från insidan ska vara permanent.
Korv/snör/o-ringsvarianten håller ofta men långt ifrån alltid däckets livslängd.
BMWs kit sväller upp betydligt mer både på in och utsidan och håller nästan alltid däckets livslängd. Jag ser det som permanent men då är jag inte direkt orolig för punkteringar.
BMW_TIRE_REPAIR_KIT_71112332083.jpg
 
har lagat omkring 20 däck med denna metod och inget har läckt, exploderat, krupit ut, dansat eller bytt färg.
ca 5st av dessa har varit mc däck resterande , bildäck.

De enda som kan vara farligt är om hålet i däcket även har skurit av korden i däcket.
Är det däremot bara ett hål i gummit så är det större chans att vinna högsta vinsten på lotto än att däcket exploderar.
 
Ja det har börjat läcka lite så pluggen kanske är på väg att lossna. Sjönk från 2,5 bar till 2,0 över natten igår. Ska pumpa i och köra till närmaste däckverkstad asap :)
 
har lagat omkring 20 däck med denna metod och inget har läckt, exploderat, krupit ut, dansat eller bytt färg.
ca 5st av dessa har varit mc däck resterande , bildäck.

De enda som kan vara farligt är om hålet i däcket även har skurit av korden i däcket.
Är det däremot bara ett hål i gummit så är det större chans att vinna högsta vinsten på lotto än att däcket exploderar.

På hoj skulle jag inte vilja ha ett däck som exploderar, men på bil är det inte så fasligt dramatiskt. Man märker rätt långt innan det smäller att det är på gång däremot, iaf i ganska sansade hastigheter (under 170) om man ska döma av mina erfarenheter av däck som smällt pga skadad väv.
 
Tycker detta är en mycket intressant fråga då jag också fick punka för några veckor sen. Man får sjukt dubbla budskap beroende på vem man frågar. vissa säger blankt nej till att laga/ plugga inifrån. På däckverkstaden jag var sa han att det inte alls var några problem om man laga inifrån, jag menar jag sa att om det inte gick att laga så fick han ju självfallet slänga på ett nytt gummi dvs han hade fått sålt ett nytt däck. Han nä men ditt är ju nästan nytt inga problem att laga....
 
Gör man en riktig lagning inifrån håller det längre än däckets livslängd.

Beroende på hålets placering och utseende håller en "korvlagning" för evigt eller bara hem.
 
Om det skulle vara så otroligt farligt med punktering, hur törs ni då köra från början. Det kan ju bli punktering när som helst. Att laga ett däck där korden är skadad är ju en annan sak, men är det punktering via något vasst som gjort ett hål så brukar det fungera bra med lagning utifrån. Sedan känner åtminstone jag på däcken både före och efter körning, har man lite vana och hojen står på asfalt så märker man bara genom att trampa på däcket om man tappat > 0,5 bar. Har man tappat mindre än det så är det knappast förenat med livsfara. Skulle vara betydligt med orolig om jag kört över ett riktigt potthål med skarpa kanter så jag nästan fått genomslag, det ger då större risk för kordbrott även om däcket fortfarande är tätt.
 
Hm
Man kanske skulle ta emot punkterade däck från de som är skitskraja. Laga och få ett billigt däckkonto.
 
Har fått punka bak vid relativt ambitiös bankörning ett par gånger, och det har på sin höjd känts lite konstigt och definitivt inte varit nära att bli farligt. Visst ska man vara försiktig, men det ska till ett riktigt stort hål för att det ska hända något spektakulärt.
 
Jag som varit däckhandlare har reparerat med Biltema,Jula och "riktiga" pluggar utifrån och testat med både bandagar och gatutrafik.
Är skadan på rätt ställe (köryta) och blir lagad på rätt sätt så håller det däckets livslängd. Det vet jag eftersom jag själv provat och dokumenterat resultatet. Så mitt råd är litar du på killen som lagade det då är det bara att "slanga" på.:banana
 
Jag som varit däckhandlare har reparerat med Biltema,Jula och "riktiga" pluggar utifrån och testat med både bandagar och gatutrafik.
Är skadan på rätt ställe (köryta) och blir lagad på rätt sätt så håller det däckets livslängd. Det vet jag eftersom jag själv provat och dokumenterat resultatet. Så mitt råd är litar du på killen som lagade det då är det bara att "slanga" på.:banana

Du lät intressant! Jag fick någon jävla idiot skruv i mitt däck (kört på eller någon som va avundsjuk? vet ej). Spriller nytt (ja 3 mil…) den satt i ett av spåren (nära mitten på däcket) som skall leda bort vatten? antar jag de är till för. nu har de lämnats in till en däck firma som skall köra någon plugg och lim ifrån insidan och dra ut genom hålet, är det en bra lagnings metod eller är det så som man alltid brukar göra?

tack om du orkar svara // Orolig mc-broder.
 
Du lät intressant! Jag fick någon jävla idiot skruv i mitt däck (kört på eller någon som va avundsjuk? vet ej). Spriller nytt (ja 3 mil…) den satt i ett av spåren (nära mitten på däcket) som skall leda bort vatten? antar jag de är till för. nu har de lämnats in till en däck firma som skall köra någon plugg och lim ifrån insidan och dra ut genom hålet, är det en bra lagnings metod eller är det så som man alltid brukar göra?

tack om du orkar svara // Orolig mc-broder.

Det är så däckverkstäder alltid brukar laga hål. Det blir bättre än med tråd genom hålet.
 
Insidan plugg är säkrare än den från utsidan.
Kostar mer arbetstid också.
Men du lär inte märka nån skillnad.
Däcket håller!!!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top