Hur långt kan jag räkna med att min motor hänger med?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Slänger ut en fråga till forumet om min Bandit 1200, som nu gått 9400mil. Drar ännu ingen olja. Hur långt kan jag räkna med att motorn hänger med? Man vill ju inte ge sig ut på tur och var rädd för att motorn ska ge upp. Har länge suktat efter en B-King, och funderar över om det är värt att lägga 10-15000kr på en beg motor om jag nu behöver det för att friska upp hojen, eller om jag ska slå till på en King. Vad säger de kunniga?

Du kan väl räkna med att en motor håller sålänge som tillverkaren lovar garanti?

Byter du olja och sköter service går den i princip hur länge som helst. 20-30000 mil skulle inte vara konstigt att få ut ur en Bandit.

Om du är orolig så lägg en slant till nån motorverkstad som kan kika lite inuti.

Som Viktor L skrev så går det säkert få ut många mil till om den inte har några problem nu.

Jag som bilmekaniker kan inte så mycket om just motorcyklars hållbarhet, men du kan ju lämna in den till en kunnig inom MC brancshen som kan kolla igenom MC, komptest och kika på kolvar osv och se hur skicket är och sen bedömma på ett ungefär.

Drar den ingen olja vid 9400 mil så skulle jag fortsätta att köra faktiskt.
En begagnad motor kan ju vara i sämre skick än din även om den gått bara 5kkm.
Hondan jag hade förut hade gått drygt 15000 mil när jag for ner till österrike och en halv liter olja fick jag fylla på under den resan på cirka 400 mil, men den tuffade och gick fint. BMW:n jag har nu har gått lika långt som din och behöver någon dl olja på en sådan tur men skulle inte tveka att fara jorden runt med den.

En modern välskött och rätt använd motor håller aplänge. Med rätt använd menar jag tex att man inte varvat den kall, att man inte torrvarvar den utan motstånd etc. Kort sagt att man är lite rädd om grejorna.
Honda bygger bra grejor, och en 1200 på med sparsamt effektuttag ska kunna gå tills chassit brakar ihop med rätt service och handhavande.

Har en vän med BMW R90S som han köpte för snart 30 år sedan. Då den gått 4000mil. Nu har den gått 46000mil. Under den här tiden har den borrats två gånger så nu är han på 3e uppsättningen kolvar, dvs 2a överdimension kolvar. Vid 39000mil kollades slitaget på ramlagren. Det var 5/1000 mm vilket innebar inget behov av renovering. Slutsatsen är att vid kanske 15000 till 20000mil blir det dags för nya kolvar och borrning på din Bandit. Så du har en bit dit.
BMWn är ju så gammal så den har ingen katalysator. Och den har torrkoppling. #
Det blir därför inget problem med den här oljan som han använder i motorn:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Den här oljan innehåller zinkdialkylditiofosfat som fanns i "all" motorolja innan katalysatorerna för att förlänga livet på kamvippor och kamaxlar. Men idag är zinkdialkylditiofosfat borttagen ur de flesta oljor utom oljor till dieselmotorer och "performance" oljor eftersom zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorn.

# Det här med torrkoppling skriver jag enbart för jag har ju ingen aning om hur den här oljan funkar med våtkoppling. Så ingen hänger mig efter hällt den här oljan i en hoj med våtkoppling och får slirande koppling.

Last edited:
En Kawasaki 900Z1 1974 som inköptes av en kamrat som ny, plockades ner när den gått c:a 26000mil och kontrollerades. Det enda som byttes var packningar och att han sotade ventiler och topp. Sen körde han den ungefär lika långt innan han köpte en Z1000 1978 som han använder som brukshoj idag. Z1:an använder han bara till finåkning och i våras hade den passerat 39000mil.

Jag gjorde en genomgång på en annan Z1 i våras som gick som en "kratta", bytte insugsgummin, tändstift, rengjorde förgasarna, bytte olja och filter, bromsklossar fram, några lampor sen åkte han till Italien på semester i fyra veckor en tur på 250mil totalt. Den i och för sig bara gått 17500mil.

Sköt om hojen enligt serviceboken, varmkör ordentligt innan du hårdkör, så kan du åka många många mil till.

/KentW

En modern välskött och rätt använd motor håller aplänge. Med rätt använd menar jag tex att man inte varvat den kall, att man inte torrvarvar den utan motstånd etc. Kort sagt att man är lite rädd om grejorna.
Honda bygger bra grejor, och en 1200 på med sparsamt effektuttag ska kunna gå tills chassit brakar ihop med rätt service och handhavande.

Bandit är en Suzuki ;) :7peta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...