Hur långt kan en motor hålla?

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Reflekterade över detta nu när jag kollar runt lite på blocket efter ny (gammal och trasig) hoj. Väldigt sällan man ser sporthojjar som rullat mer än 7000 mil, beror det på att dom klappar ihop där någonstans?

Kikade lite på en CBR900RR som rullat cirka 7000 mil, fullservad på verkstad sedan den var ny, vågar man köpa en sådan? Hur länge håller den tro?

Jag skulle inte stirra mig blind på milantalet. Det allmäna skicket säger en hel del och har motorn fått en eller ett par större renoveringar under åren så är det nog absolut inga problem. Att bara ha låtit serva en såpass högvarvig motor under så många mil rimmar inte så bra i mina öron utan då skulle jag gärna vilja att slitdelar och sådant är bytat någon gång. Materialutmattning förekommer i större skala än vad man kan tro.

Misstänker att det snarast beror på att folk i snitt inte kör så långt per år. På en 10 år gammal Fireblade är 7000 mil ett snitt på 700/år, det är faktiskt ganska mycket jämfört med vad de flesta kör på sporthoj.

Huruvida du törs köpa den och hur länge den håller ger jag mig inte in på. De som kört jorden runt på taskig soppa osv brukar inte ha speciellt mycket slitage efter 4000 mil, och den ZXR750 jag hade för länge sen gick som en klocka med runt 10000 mil. Kolvarna var på slitgränsen så den slamrade lite, jag fick byta ringar och jag trimmade toppen/bytte ventiler eftersom nån tidigare fuskat med service och bränt några. Inget ras alltså, kunde kört vidare utan fix om jag inte varit intresserad av lite mer drag och mindre oljeförbrukning :D

Är man lite halvhändig kan man ju alltid byta motor om det skulle behövas längre fram. När jag lagade växelådan på min hoj så funderade jag över att byta hela motorn, och i efterhand var det nog det jag skulle gjort, det hade blivit ungefär samma pengar. Runt 10.000:- Så är bara priset rätt på din hoj som gått 7000mil, så är det väl ingen fara att köpa.

En välservad hoj som inte har gått bomberrepor dagligen håller nog 7000 mil flera resor om. Skulle gissa på att en stor del hojjar kraschas istället. Ju fler mil på vägarna, desto större risk att det blir en i statistiken.

Hej min cbr 900 har gått 6000+,det som är bytt nu är vxllådan 2:ans växel,ett drev och en skiftgaffel och trumma som var dåliga,nypris för delarna ca 3-4000,vet inte exakt eftersom jag fick tag i delarna på ebay till ett betydligt bättre pris,allt annat i motorn som tex vevstakslager ser jättefint ut.Tror att 2:ans växel är det vanligaste på gamla hojar,kolla så den inte hoppar ur vid kraftiga gaspåslag och lyssna efter rassel när 2:an är i,behöver inte bli så dyrt om man kan göra det själv men verkstad är nog inget att rekommendera för såna fel:näsblod .

Det går inte att säga rent generellt hur länge en sporthoj som har gått 7000 mil kommer att hålla. Det beror på hur den är omhändertagen och hur den har körts. Om den t.ex. vanligen har körts bara ett par mil i stöten blir det många kallstarter som sliter hårt. Har den däremot gått långt och lugnt på varje körning så bör den vara i mycket bättre skick än en hoj som bara har gått några tusen mil med många kallstarter.

Sedan bör man komma ihåg att de körda 7000 milen är förbrukade och att priset är därefter.

De som är väsentligt i motorn är att den är tät i ventiler och kolvringar, vilket är det som gör att den kan producera rätt effekt mil efter mil. Men de slits och blir mer och mer otätt och man losar effekt, så de kan var frågan hur mycke effektslack man e berädd å köra med.

Sedan är det den svagaste länken i motorn som sätter livslängden på den.
Pga:
normalt slitage, som följer en s.k. "badkarskurva".
onormalt slitage, av dålig service, svinkörning, mycke bakhjulsåka m.m.
materialfel, de fabrikerna inte lyckats säkerställa i produktionen av delarna.

Många saker kan bli sämre med taskig funktion.
Men så är frågan va kommer att ge sig helt å hållet så de kanske smäller å man blir ståendes, en ventilfjäder, en ventil, knäckt kolvring, smälld kamkedja, sliten oljepump som inte ger tryck, nerslitet lager med mera typ...

Och saker som påverkar ovan nämda saker e ju då om man sköter service och hur man använder hojen.

Sålde min Fireblade -95 när den hade gått drygt 7 000 mil. Gick hur fint som helst. Det som inte var original på den var avgassystem, blinkers och automatisk kedjesmörjning.

Misstänker att det snarast beror på att folk i snitt inte kör så långt per år. På en 10 år gammal Fireblade är 7000 mil ett snitt på 700/år, det är faktiskt ganska mycket jämfört med vad de flesta kör på sporthoj.

Huruvida du törs köpa den och hur länge den håller ger jag mig inte in på. De som kört jorden runt på taskig soppa osv brukar inte ha speciellt mycket slitage efter 4000 mil, och den ZXR750 jag hade för länge sen gick som en klocka med runt 10000 mil. Kolvarna var på slitgränsen så den slamrade lite, jag fick byta ringar och jag trimmade toppen/bytte ventiler eftersom nån tidigare fuskat med service och bränt några. Inget ras alltså, kunde kört vidare utan fix om jag inte varit intresserad av lite mer drag och mindre oljeförbrukning :D

Sen finns det å andra sidan folk som kör BETYDLIGT längre per säsong, mycket mörkertal och skruvade mätare..finns alldeles för många hojar som har den "psykologiska" miltalet 3000-3500 mil...då snackar vi hojar som är 12-15 år gamla, visst finns det hojar då det stämmer, men är det mer än 1 ägare och overifierat, ja då kan man lika gärna slå miltalet på hojen med tärning..så då är det skick som avgör, dock så gör ett lågt mätarvärde ett högre andrahandsvärde ändå..

Stämmer bara en 10:on delen av denna story nedan så behöver du inte bekymmra dig över 7000 välservade mil!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197611

Last edited:
Körde 6000 mil med en K1200R från 2006 till 2008 15/7.Böt bara två halvljus lampor.Absolut felfri när jag böt inn den mot en R1 2008

Sen finns det å andra sidan folk som kör BETYDLIGT längre per säsong, mycket mörkertal och skruvade mätare..finns alldeles för många hojar som har den "psykologiska" miltalet 3000-3500 mil...då snackar vi hojar som är 12-15 år gamla, visst finns det hojar då det stämmer, men är det mer än 1 ägare och overifierat, ja då kan man lika gärna slå miltalet på hojen med tärning..så då är det skick som avgör, dock så gör ett lågt mätarvärde ett högre andrahandsvärde ändå..

Stämmer bara en 10:on delen av denna story nedan så behöver du inte bekymmra dig över 7000 välservade mil!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197611

Jag vågar nog påstå att den där storyn inte stämmer så mycket....men vad gör det? 7000mil är ingenting.
Har hojen gått tex. 7000mil skulle jag anta att den ägts av folk som kört mycket och kanske inte kört de 7000milen i form av bombarrepor på bulten.
Kika i min byggtråd på Z1000 Dirt-Cafè under Streetfighter forumet så få du se hur en drygt 26år gammal motor ser ut inuti efter ungefär 9000mil.
Tilläggas kan ju då också att den maskisnen var en värsting när det begav sig, så den har nog fått bekänna färgen ibland om man säger så.

Om jag hittade en hoj som kändes solid, frisk och var i mycket bra skick men hade 20 000 på mätaren så skulle jag inte se någon anledning till oro bara det fanns dokumenterat ordentligt underhåll.

att ingen gått mer än 7-8000mil på blocket är ju såklart för att mätaren slår runt vid 10 000 :D, så en sim gått 3000 mil har säkert gått 13000 ^_^

Allt handlar ju om skötsel och vilken sorts körning det är, som redan nämnts. Min pappa har en gammal Suzuki GS750, tror det är en 79a. Den har han kört 24000 mil med, och den går än idag utan några problem. Min gixxer 750 hade gått 6500 innan jag blev påkörd. Absolut inga problem alls med den. :)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back