Hur långt har ni åkt i sträck på motorcykeln?

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag har provat propparna på både Daniz och Ulvhamnes länkar och kan bara konstatera att både inget utav dem fungerar för mig - de dras ut ur läge när jag tar på hjälmen och de gör svinont efter ett antal mil. Plus att det tar en massa snurrningar för att få de någorlunda på plats. :mad:

Har provat många typer nu och de allra bästa är ändå foamisar, de som är lite koniska som du kan trycka ihop, de expanderar sen i örat så de tätar och inte ramlar ut, men inte så mycket att det blir svårt att ta ut dem sen, och de gör inte alls like ont :tummenupp Och de går återanvända några ggr :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Stockholm upp till finska gränsen kör du enkelt på en dag, Med hoj och om det flyter på så typ 10 timmar upp till Töre där du viker E10 Norrut.
I Finland och Norge så rekommenderar jag inte att blåsa på med tidspress för deras böter är inte något du är sugen på.
Försök hålla dig på svenska sidan så långt du kan för det är 60 och 80 sträckor hela vägen på finska sidan....lämplig överfart är Muonio eller Kolari norr om Pajala.
Kör du alltför fort så minskar din körsträcka rejält, tankstopp förlorar man tid på i onödan.
Tänker du köra länge och sent så rekommenderar jag att klistra solfilm på övre delen av solglasögonen så kan du skärma bort solen som ligger lågt men inte går ner sommartid. (Har gjort det på mina integrerade solbrillor då jag märkt att jag annars vrider huvudet onaturligt för att hjälmen ska skärma bort motljus.)

Planerar du det rätt så se till att få alla papper klara för en Ironbutt
Äh... Finns nästan ingen polis ute när man är i finska lappmarken. Bara att blåsa på :) det ska gå att köra Uppsala - Rovaniemi på under 8 timmar har jag hört, inkl tankstopp och burgare. Men hojen behöver vara bekväm, vibrationsfri och ha rejält vindskydd vid högre hastigheter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har provat propparna på både Daniz och Ulvhamnes länkar och kan bara konstatera att både inget utav dem fungerar för mig - de dras ut ur läge när jag tar på hjälmen och de gör svinont efter ett antal mil. Plus att det tar en massa snurrningar för att få de någorlunda på plats. :mad:

Har provat många typer nu och de allra bästa är ändå foamisar, de som är lite koniska som du kan trycka ihop, de expanderar sen i örat så de tätar och inte ramlar ut, men inte så mycket att det blir svårt att ta ut dem sen, och de gör inte alls like ont :tummenupp Och de går återanvända några ggr :tummenupp

Jag gapar för att öppna upp örongångarna när jag mosar i dem, plus att jag försöker se till att de är våta för att de ska glida in bra. Sedan får man trycka in dem rätt långt, och dra ut hakremmarna på hjälmen så att man öppnar upp förbi kuddarna vid öronen så att hjälmen inte petar runt på öronpropparna, helt klart. :D
Sedan börjar de skava om man kör med dem flera heldagar i rad oavsett hur man gör.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Äh... Finns nästan ingen polis ute när man är i finska lappmarken. Bara att blåsa på :) det ska gå att köra Uppsala - Rovaniemi på under 8 timmar har jag hört, inkl tankstopp och burgare. Men hojen behöver vara bekväm, vibrationsfri och ha rejält vindskydd vid högre hastigheter.

Finska polisens radar mäter alla fordon runt omkring automatiskt och omedelbart så det räcker att stöta på en enda polisbil för att det ska bli dyrt. Som du säkert minns jag har ju testat den grejen.:gnissla
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finska polisens radar mäter alla fordon runt omkring automatiskt och omedelbart så det räcker att stöta på en enda polisbil för att det ska bli dyrt. Som du säkert minns jag har ju testat den grejen.:gnissla
Fast det gäller de i söder och på Åland. Och om man stannar Josef! ;) Norröver är det lite mer vilda västern :) de har inte samma dyra teknik i fordonen.
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Körde Örebro - Lyon i ett sträck ca 200 mil.
Regn i hela TYskland både dit och hem.

Av den erfarenheten har jag lärt mig att 100 mil på en dag är mer än nog.
På hemvägen märkte jag hur jag blinkade med ögonen och hade bytt fil flera gånger (microsomnade) då stannade jag och tog en powernap under ett träd.

Stanna MINST en gång varannan timme, se till att äta och hålla energinivån hög.
Min resa var bara dumdistrig och jag var för lat för att boka boenden, något jag ångrade större delen av resan:p.

Lycka till!
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
60mil på en ktm 640. Fick stanna efter 40mil och leta upp en järnvaruhandel där jag kunde köpa skruv för de kåpor som vibrerat loss. Efter den trippen kunde jag inte fisa på en vecka utan att bajja ner mig.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Som tidigare påpekats:
Planering före start och diciplin i genomförandet gör enorm skillnad.
Underskatta inte vikten av erfarenhet och förberedelser.
Ingen springer marathon helt otränad. Typ...

För egen del:
125cc: 165 mil på 24 tim.
250cc: 200 mil på 24 tim. 255 mil på 36 tim.
600 cc: 255 mil på 24 tim
650 cc: 330 mil på 48 tim.
1100 cc: 1100 mil på 144 tim.

Erfarenhet.
Planering.
Och en passion för hojkörning.

Jodå, jag kör annat också.
Bana t.ex. :)
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag gapar för att öppna upp örongångarna när jag mosar i dem, plus att jag försöker se till att de är våta för att de ska glida in bra. Sedan får man trycka in dem rätt långt, och dra ut hakremmarna på hjälmen så att man öppnar upp förbi kuddarna vid öronen så att hjälmen inte petar runt på öronpropparna, helt klart. :D
Sedan börjar de skava om man kör med dem flera heldagar i rad oavsett hur man gör.

OK, tack för tipset :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har provat propparna på både Daniz och Ulvhamnes länkar och kan bara konstatera att både inget utav dem fungerar för mig - de dras ut ur läge när jag tar på hjälmen och de gör svinont efter ett antal mil. Plus att det tar en massa snurrningar för att få de någorlunda på plats. :mad:

Har provat många typer nu och de allra bästa är ändå foamisar, de som är lite koniska som du kan trycka ihop, de expanderar sen i örat så de tätar och inte ramlar ut, men inte så mycket att det blir svårt att ta ut dem sen, och de gör inte alls like ont :tummenupp Och de går återanvända några ggr :tummenupp

Testat noizezz? Dyra, men sitter bra.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skall avverka Sthlm-Lofoten-Sthlm på en vecka. För att kunna få några sköna dagar på Lofoten tänkte jag brassa på lite de två första dagarna upp till Lofoten. Dag 1 blir målet att komma ca 100 mil (typ upp till Töre = 95 mil) och dag 2 är målet Lofoten (=peanuts).

Jag kommer lämna Sthlm på morgonen 13 juli om någon vill slå följe upp genom Sverige.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag gapar för att öppna upp örongångarna när jag mosar i dem, plus att jag försöker se till att de är våta för att de ska glida in bra. Sedan får man trycka in dem rätt långt, och dra ut hakremmarna på hjälmen så att man öppnar upp förbi kuddarna vid öronen så att hjälmen inte petar runt på öronpropparna, helt klart. :D
Sedan börjar de skava om man kör med dem flera heldagar i rad oavsett hur man gör.
Rulla propparna mellan fingrarna så kan du stoppa in dom längre, då tar dom inte i hjälmen. Kvarstår problemet byt till kortare proppar.
Fukta inte propparna om du inte vill ha en grogrund för öronexem.
Skaver dina proppar så är det fel modell för dig, många yrken har öronproppar 8 timmar varje arbetsdag utan skavproblem (visserligen utan hjälm)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rulla propparna mellan fingrarna så kan du stoppa in dom längre, då tar dom inte i hjälmen. Kvarstår problemet byt till kortare proppar.
Fukta inte propparna om du inte vill ha en grogrund för öronexem.
Skaver dina proppar så är det fel modell för dig, många yrken har öronproppar 8 timmar varje arbetsdag utan skavproblem (visserligen utan hjälm)

Silikonproppar av den modellen jag länkade går definitivt inte att trycka i längre när man rullat dem mellan fingrarna.
Öron-näsa-hals-läkaren jag frågade tyckte inte det verkade så hemskt att fukta dem. Däremot sa han att man inte ska flytta en använd öronpropp till andra örat, för att det kan ge öroninflammation.
De skaver inte förrän efter flera heldagar, och oavsett vilken modell och storlek så skaver det efter några heldagar med öronproppar. Jag har haft öronproppar i yrket, så jag har haft god tid på mig att testa många olika proppar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skall avverka Sthlm-Lofoten-Sthlm på en vecka. För att kunna få några sköna dagar på Lofoten tänkte jag brassa på lite de två första dagarna upp till Lofoten. Dag 1 blir målet att komma ca 100 mil (typ upp till Töre = 95 mil) och dag 2 är målet Lofoten (=peanuts).

Jag kommer lämna Sthlm på morgonen 13 juli om någon vill slå följe upp genom Sverige.

Kör för FN inte över Töre. E10 är urtrist och det bästa du kan göra är att åka över Jokkmokk-Gällivare om du nu absolut vill undvika färjan Bodø-Moskenes. Tar du färjan sparar du minst en dag som du istället lägger på Lofoten, sedan åker du hem via Riksgränsen och så självklart 45-an från Gällivare söderut. E4 är hjärndöd lastbils- och husbilsidioti med 100 mil vajerräcke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kör för FN inte över Töre. E10 är urtrist och det bästa du kan göra är att åka över Jokkmokk-Gällivare om du nu absolut vill undvika färjan Bodø-Moskenes. Tar du färjan sparar du minst en dag som du istället lägger på Lofoten, sedan åker du hem via Riksgränsen och så självklart 45-an från Gällivare söderut. E4 är hjärndöd lastbils- och husbilsidioti med 100 mil vajerräcke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tänkte köra ut på Lofoten norrifrån och sen färjan tillbaka.
Har kört E45 några rundor tidigare så tänkte att E4/10 kunde vara bra omväxling (och snabbare).
Tack för tipset.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
E10 = fartkameror, tung trafik, långsamt, trist.
E45 = vackert, öppna vyer, ingen trafik. Snabbare. Framförallt är det fin väg längs Lule älv och kraftverken och sedan vidare mot Gällivare.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
55 mil på kurviga vägar med en KTM 625 SMC, hojen fick stå i en vecka efter det och jag fick sova på mage för alla såren på insidan/baksidan av låren och på röven. :död

Fy fan, aldrig igen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top