Hur långt har era hojar gått?

Har man pannlampa på sig när man gräver fram sådana här trådar från 2006? :näsblod

Snuthojen från -96 har mest mil på sig: 17500 eller så.

CRFen jag tog ut ny i slutet av juli skall in på service nu: 1200 mil.

Det rullar på. :fakta
 
En del kör bevisligen rätt lite...
Jag ligger på 1500-3000 mil per år men köpte rätt nyligen en andrahoj, en Honda NT700, rätt tråkig grej men som ombyte så... den är från -07 och har gått lite över 200 mil.
Och nä, inte mätarfusk... skicket är som milen antyder... nytt.
 
En del kör bevisligen rätt lite...
Jag ligger på 1500-3000 mil per år men köpte rätt nyligen en andrahoj, en Honda NT700, rätt tråkig grej men som ombyte så... den är från -07 och har gått lite över 200 mil.
Och nä, inte mätarfusk... skicket är som milen antyder... nytt.



Grattis till NTn!

Jäkligt kompetent hoj, faktiskt.

Just en sådan slutade på andra plats under årets 6 dagar långa Alpenbutt Rally:

s2WgN9b.jpg


...med svensk förare! :rock



Edit:
Grynig bild, men - japp, det är lera lite här och var på hojen.
De tyska GS-turisterna fick helt enkelt flytta på sig när NTn kom ångandes igenom där andra vände. Vanliga landsvägshojar och -däck funkar fint om man vet vad man gör.
 
Last edited:
Kanske dags för en uppdatering...
Min brandbilsröda BMW K100RS -85 har numera rullat den obetydliga sträckan av 20200 mil. Inget utöver normal service vad gäller motorn.
 
Last edited:
Har man pannlampa på sig när man gräver fram sådana här trådar från 2006? :näsblod

Snuthojen från -96 har mest mil på sig: 17500 eller så.

CRFen jag tog ut ny i slutet av juli skall in på service nu: 1200 mil.

Det rullar på. :fakta

Pannlampan är på när man gräver i arkivet ;) i vanlig ordning är de jag som ligger insidan och surrar runt utan att kolla datum :7peta
 
Drygt 12800 mil med Rettan från -07 And still rolling strong.
Kanske inte extremt men ganska långt på 10år :tummenupp

rps20171022_210309.2.jpg
 
Last edited:
Begagnatmarknaden är riktigt otrygg i så kallade "höga mil" som de flesta verkar anse är allt över 4000 mil.
Riktigt tråkigt är det, jag är livrädd för att köra för långt med hojar p.g.a. att det i många fall blir svårsålt.

Det är ju inte ovanligt att se att folk tror en R1 med 6000mil på mätaren är helt slut i motorn och tappat 1/3 av ursprungliga effekten, vilket oftast är helt fel.

Edit: Jag skyller till viss del på amerikanska forum där det generellt rekommenderas en "Total overhaul/rebuild" av motorer som gått 3-4000 svenska mil.
Helt sanslöst.
 
Last edited:
S1000RR 4200 mil.
Har kört 2200 mil av dem och den funkar helt ok.
Har dock fått byta kamaxlar vid 3000 mil och kopplingsvajer!!! vid 3500 mil.
I vinter blir det nog nya hjullager, har inte märkt något konstigt men på min förra Gixxer var de lite slitna vid 4000 mil så jag byter nog för säkerhets skull. Så liten kostnad för att slippa problem och känna förtroende när man gasar på i över 70 km/h på bulten :)
 
Nuvarande hoj, R1200GSA 2010 införskaffades våren 2015, hade då gått ca 2500mil. Nu 8500. Inget utöver normal service i min ägo.

Förra hojen, en R1200R 2007 hade när jag sålde den gått typ 9800mil. Enda åtgärden i min ägo utöver ordinarie service var byte av hjullager fram vid ca 9000mil.
 
Begagnatmarknaden är riktigt otrygg i så kallade "höga mil" som de flesta verkar anse är allt över 4000 mil.
Riktigt tråkigt är det, jag är livrädd för att köra för långt med hojar p.g.a. att det i många fall blir svårsålt.

Det är ju inte ovanligt att se att folk tror en R1 med 6000mil på mätaren är helt slut i motorn och tappat 1/3 av ursprungliga effekten, vilket oftast är helt fel.

Edit: Jag skyller till viss del på amerikanska forum där det generellt rekommenderas en "Total overhaul/rebuild" av motorer som gått 3-4000 svenska mil.
Helt sanslöst.

En fördel är väl att man kan köpa hojarna med många mil billigt, och sälja efter några tusen mil till utan någon stor förlust, så länge hojen redan tippat utför värdestupet.
 
Min Norton Commando Interstate 750 från -73 har rullat ca 22500mil!!! :yoparty Tidigare ägare har kört extremt mycket och långt. Dock sjunker den inte i värde bara för att den gått mycket mil som moderna hojar! :hihi
 
En fördel är väl att man kan köpa hojarna med många mil billigt, och sälja efter några tusen mil till utan någon stor förlust, så länge hojen redan tippat utför värdestupet.

Absolut, men vissa motorcyklar är väldigt svåra att sälja även om de är riktigt billiga, så det gäller att "köpa i rätt läge" så man själv inte ger ett överpris (priset är ju inte mer än vad någon är villig att ge).
 
Nuvarande hoj, R1200GSA 2010 införskaffades våren 2015, hade då gått ca 2500mil. Nu 8500. Inget utöver normal service i min ägo.

Förra hojen, en R1200R 2007 hade när jag sålde den gått typ 9800mil. Enda åtgärden i min ägo utöver ordinarie service var byte av hjullager fram vid ca 9000mil.

6000mil på två säsonger, respekt :Bugar

Edit: (fortfarande bra kört på TRE säsonger) :)

2015
2016
2017

Tre

Hahaha, så är det ju :tummenupp


GSA -> "Säsonger"...? :va
 
Hur många köper en "lågmilare" som i verkligheten har gått typ 8-10
000 mil ?
Moderna hojar håller länge om man pysslar om dem lagom mycket och INTE vårdar ihjäl dem ....
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top