Hur långt har era hojar gått?

hojar som rullat mindre än 500 mil per år (ungefär) är misstänkt fifflade om man inte vet varför.
Inget säger heller att en välskött radfyra rammlar i hop efter 5000mil, personligen tror jag det inte är några problem på en japshoj åtminstonde.
 
Min har gått ca 2700 mil.
Ingen serivcebok. Behöver inte betyda så mycket, en cykel kan vara lika välskött med som utan bok. Dessutom så brukar märkes-servicecenter inte ligga så värst tätt heller. Gör det jag kan själv och låter mcverkstad i närheten sköta det mer besvärliga.

Tycker att servicebok är lite överreklamerat vare sig det gäller bil som mc.
På mina bilar har ingen frågat om serviceboken är följd, vare sig privat eller bilhandlare. Mc vet jag inte då jag är på min första ännu.
 
Ok, detta tillhör garanterat en annan del av forumet men, vad är det för skillnad på en bil och en Mc motormässigt??

En bil som rullat 15 000 är inget problem ju, men en mc som rullat typ 8000 är så gott som redan inlagd på skroten... En bil kör man med året om, mc kanske bara 6 månader.... :va
 
Galne Dansken skrev:
Jaa, man undrar - troligen är det flere av ungdommerne som inte kör så mycket... :tungan

Min Polis-Replica, har jag körd 4.800 mil sen jag tog den i bruk som ny f. 2 säsonger sen.

Hmmm, MÅNGA varv på Rörken för dig antar jag... :tungan

Själv så har jag legat av mig, förra hojen, TRX850 rullade 4.400 mil från april -96 till juni -00, dvs ca 1.100 mil/säsong och VTRn har rullat runt ungefär 900 mil/säsong, i stort sett bara dagsturer runt Tokholm/Mälardalen, och inte till/från jobbet. Hojen innan det, Kawa GPX750R, rullade runt 1.800 mil/säsong, men det inkluderade till/från jobbet och en Europasemester per säsong. Inget egensyfte i att köra många mil, men när försäkringen väl är betald, och solen skiner, så är det svårt låta bli... :) Men hojar (förutom glidare) som enligt mätaren gått 200-300 mil per säsong till är jag skeptisk tro på... men finns givetvis undantag.

/B
 
Vägra vurpa skrev:
Ok, detta tillhör garanterat en annan del av forumet men, vad är det för skillnad på en bil och en Mc motormässigt??

En bil som rullat 15 000 är inget problem ju, men en mc som rullat typ 8000 är så gott som redan inlagd på skroten... En bil kör man med året om, mc kanske bara 6 månader.... :va

Högre effektuttag/cylindervolym
Körs hårdare-varvar mer
ALLA hojar körs på bakhjulet vilket resulterar i otillräcklig smörjning :rolleyes:

Är inte så insatt, men gissa kan man juh :banana
 
Dez skrev:
Högre effektuttag/cylindervolym
Körs hårdare-varvar mer
ALLA hojar körs på bakhjulet vilket resulterar i otillräcklig smörjning :rolleyes:

Är inte så insatt, men gissa kan man juh :banana

Det har alltid ansetts att hojar är långmilare vid en 4000 mil, redan långt före alla promt skulle åka på bakhjulet de första de gjorde.
Inget säger att en sportbil går lungt o fint jämt, ändå höjer ingen på ögonbrynet när den gått 10k mil.
Visst är det sant att ökat varv kan ge större förslitning.
Men isf skulle ju 600or vara skydda som pesten, en 1000cc och uppåt var en mycket bättre hoj.
Jag ä en vanlig åkare, och det är inet stor del av tiden varvräknaren ligger på rött när jag kör, varför är min hoj så slut menar ni?
 
Silwer skrev:
hojar som rullat mindre än 500 mil per år (ungefär) är misstänkt fifflade om man inte vet varför.

Jag köpte min ny 1998 med 0 mil på mätaren. Efter 900 mil ser den förjäklig ut i lacken och jag är inne på min femte motorrenovering. Fifflat? Jajjamensan! Men fort går den! :D

Dom blir så där efter ca 3000 repor nedför dragstripen.
 
GSX 750 EF -84
~3800 mil

Troligtvis Sveriges nyaste -84... Den var ny 1996.. :3freak
 
Fick min hoj i slutet på Juli -02 (efter en viltolycka, blev den gamla utdömd)
och har kört ca 2850mil på nästan 7 månader sen dess :squid
 
Last edited:
Jag tog ut min i registret i mitten på April, innan dess hade den inte ens varit påställd i registret (pga garantier osv) och gått 0 mil. Nu har den gått 1500 . . .
 
Min nuvarande Suzuki är en -95 med 2400 mil på mätaren, det tror jag inte ett ögonblick på, ca: 270 mil per år, visst :rolleyes:
Den har med all säkerhet gått längre, men det bryr jag mig inte om så länge som skicket motsvarar årsmodellen och att den verkar OK i övrigt.

Servicebok har jag inte, har aldrig haft på någon hoj äldre än ett par år och jag har aldrig lämnat in någon av mina hojar på service.
Bättre att göra allt själv, jag bryr mig om min hoj och sköter den därefter, en mekaniker kan ha bråttom till kaffekoppen och slarva.
 
Galne Dansken skrev:
Jaa, man undrar - troligen är det flere av ungdommerne som inte kör så mycket... :tungan

Min Polis-Replica, har jag körd 4.800 mil sen jag tog den i bruk som ny f. 2 säsonger sen.
Men har inte du haft ett elr två motorras också???
 
Nuvarande har rullat 2050mil varav de flesta är pendlarmil mellan uppsala och stockholm, uttagen oktober 2000. Servad på verkstad och stämplad bok. Lämnar in den för att garantin ska gälla, hade annars gjort det själv.

Vad det gäller att rulla få mil så hade min 125a från 1987 gått 1200mil när jag sålde den 1992. Köpte den när den var 2 år gammal och hade då gått 550mil. Farsgubben har en Kawasaki Z1000 från 1983 som gått 5400mil varav han har kört ca 100 mil sedan han köpte den för fyra år sedan :rolleyes: hade dessförinnan stått avställd sedan 1989.
 
4700 mil

Min GSXR1100W -93 impoterades från Tyskland -96 och jag köpte den -99. då hade den gått 2200mil enligt mätaren. Den är testad i bänk och den levererar fortfarande på bakhjulet vad den skall enligt orginal. Jag har inte kört den på bakhjulet då jag tycker att det får de yngre hålla på med, jag föredrar att köra fort på bana istället.
däremot så tycker jag i efterhand att jag gav för mycket för den då jag hystade upp 54 000kr, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Det har inte varit några större problem med den utan det är bara slitdelar som jag har bytt.
 
Uffe Gotland skrev:
Min GSXR1100W -93 impoterades från Tyskland -96 och jag köpte den -99. då hade den gått 2200mil enligt mätaren. Den är testad i bänk och den levererar fortfarande på bakhjulet vad den skall enligt orginal. Jag har inte kört den på bakhjulet då jag tycker att det får de yngre hålla på med, jag föredrar att köra fort på bana istället.
däremot så tycker jag i efterhand att jag gav för mycket för den då jag hystade upp 54 000kr, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Det har inte varit några större problem med den utan det är bara slitdelar som jag har bytt.

Det verkar som om 1100R motorn är den slitstarkaste men tyvärr en av dom tyngsta som tillverkats, dagens moderna motorer är lätta men inte fullt så hållbara.

Köper man en gammelgixxer så får man en tung men pålitlig vän.
 
Min Kawa 636a -03 har rullat 100 mil och är just servad.
Gammel Suzukin har rullat nånting på 7000 mil iallafall...kommer inte ihåg exakt :va
 
CBR600F-95 Snart 7000mil..
Har inte varit några problem...

Men vad lite vissa verkar köra enl mätarställningen.. :rolleyes:

Service bok är inget att hänga upp sig på..
Stämplar i boken går att köpa sig till...

/Lännström
 
Felix skrev:
Men har inte du haft ett elr två motorras också???

Förre vinter fick jag ny koppling på garanti - oljeläkage var felet..

14 Sept. pajade kopplingen igen - har varit för varm. (Streetrace eller kanske årets +900 varv på Gokart bana (ibland med passagerer) :va )

Bilden visar vart metallet har spruckit - kolla även färgen
 

Bifogat

  • Clutchringdefect.jpg
    Clutchringdefect.jpg
    51.2 KB · Visningar: 74
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top