Hur långt håller en enstånka?

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Hej
Nu var det länge sedan jag var fullt aktiv här :P men tänkte ändå se om forumet lever ännu.
Ja, hur långt kan en enstånka gå innan man bör dra öronen åt sig? Har blivit sugen på en Dominator det senaste (kör ducati 748 i nuläget så det blir en viss förändring :) och funderar på hur många mil man kan tillåta? De flesta ligger mellan 2-5k men har en som gått drygt 7k.
Har sökt runt endel både här och övriga nätet men det är svårt att hitta något konkret. Såg en tråd om Ktm och där verkade många tveka över 2k redan men detta var ju sm hojjar.
Någon som har en tanke :)
 
Sambons scarver har gått en bit över 6000 mil utan maskinrelaterade problem. En sönderskakad lampa eller 2 får man räkna med dock.
 
Det går ju inte att säga, beror helt på typen av hoj. Jmfr en KTM EXC med Kawa KLR t.ex, helt olika hojar och helt olika serviceintervall. Men, lågtrimmade 80-90-talsstånkor brukar generellt hålla länge. Finns de som kört jorden runt på DR650SE. Vet inte specifikt hur det är med Dominatorn, men det är ju också en lågtrimmad 90-talsstånka, samt en Honda, så rimligen håller den bra. Är den väl underhållen så tror iaf jag att det är helt lugn. Du får provköra och lyssna/känna efter helt enkelt!
 
Kan inte svara på just hur långt en 1-cyl motor håller, men på de offroadhojar av Dominatorns generation som levt som offroadhojar ska, brukar utsidan va mer sliten än insidan.

Ofta börjar de flesta sina liv som älskade grussprutare, men efter femton år blir de degraderade till grå pendlaråk som inte kostas på mer än vad en bussbiljett kostar. När de inte längre klarar besiktningen körs de ut till stugan där sonen gör allt för att ta livet av den gamle. Vid en av alla missade växlingar möts kolv och ventiler till slut.
"Den bara dog" ljuger ungjäveln och pensionären rullas bakom ladan så länge. Och där får åldringen stå, bortglömd... :(
 
Min var 3 år och rullat 7500 mil när FB bestämde sig för att inte reparera tank och sving, jag är helt säker på,att,det,dubbla inte hade varit några problem.
 
Min XT har gått 7500 mil nu, utan maskinella problem. Börjar dra lite olja nu, det gjorde den inte tidigare. Sannolikt slitna kolvringar. Räknar dock med att få ut åtskilliga tusen mil till ur den motorn.
 
Såg för några år sedan två tre stycken xt660 som hade gått som mcbud, dom hade alla över 20k mil på klockan, och inget större maskinellt var ut bytt enligt företaget. Det är som alla andra hojar, behandlar du den som skit går de sönder, men tar du hand om det kommer dom överleva långt och länge!
 
Min gamla Dominator (-90) skänkte jag bort till en arbetskamrat. Den startade (efter rengöring m.m) direkt och lever nu ett liv i skogen och på crossbana. Den hade stått i 5 år utan att ha blivit startad (dock konserverad) hade nog gått 3500-4000 mil tror jag.

Är den servad så bör det inte vara några problem, det är en driftsäker motor vad jag hört.
 
Min Dominator som gått 4500 mil är jäkligt fräsch, har plågat den på grusvägarna i min ägo.

Det som behövs göra på den är att fixa bromsarna så de greppar ordentligt igen och lite förgasarjustering då den är svårstartad när den stått ett par dygn (troligtvis något munstycke).

Finns på blocket med repa på vänster sida :fakta:fyllisar
För 17 000 får du en fräsch dominator från 1999 :):tummenupp
Brukar ligga på 25 000kr... Fatta hur dum Kotten är och skänker bort mopeden!
 
Tackar för alla svar :)

Det går ju inte att säga, beror helt på typen av hoj. Jmfr en KTM EXC med Kawa KLR t.ex, helt olika hojar och helt olika serviceintervall. Men, lågtrimmade 80-90-talsstånkor brukar generellt hålla länge. Finns de som kört jorden runt på DR650SE. Vet inte specifikt hur det är med Dominatorn, men det är ju också en lågtrimmad 90-talsstånka, samt en Honda, så rimligen håller den bra. Är den väl underhållen så tror iaf jag att det är helt lugn. Du får provköra och lyssna/känna efter helt enkelt!

Låter rimligt

Kan inte svara på just hur långt en 1-cyl motor håller, men på de offroadhojar av Dominatorns generation som levt som offroadhojar ska, brukar utsidan va mer sliten än insidan.

Ofta börjar de flesta sina liv som älskade grussprutare, men efter femton år blir de degraderade till grå pendlaråk som inte kostas på mer än vad en bussbiljett kostar. När de inte längre klarar besiktningen körs de ut till stugan där sonen gör allt för att ta livet av den gamle. Vid en av alla missade växlingar möts kolv och ventiler till slut.
"Den bara dog" ljuger ungjäveln och pensionären rullas bakom ladan så länge. Och där får åldringen stå, bortglömd... :(

Haha ja jo det kan nog stämma :P

Min XT har gått 7500 mil nu, utan maskinella problem. Börjar dra lite olja nu, det gjorde den inte tidigare. Sannolikt slitna kolvringar. Räknar dock med att få ut åtskilliga tusen mil till ur den motorn.

Hmm ja jag misstänkte att kolvringarna var det som kanske kan komma att behöva bytas :/

Såg för några år sedan två tre stycken xt660 som hade gått som mcbud, dom hade alla över 20k mil på klockan, och inget större maskinellt var ut bytt enligt företaget. Det är som alla andra hojar, behandlar du den som skit går de sönder, men tar du hand om det kommer dom överleva långt och länge!

Oj jamen dåså :)

Min Dominator som gått 4500 mil är jäkligt fräsch, har plågat den på grusvägarna i min ägo.

Det som behövs göra på den är att fixa bromsarna så de greppar ordentligt igen och lite förgasarjustering då den är svårstartad när den stått ett par dygn (troligtvis något munstycke).

Finns på blocket med repa på vänster sida :fakta:fyllisar
För 17 000 får du en fräsch dominator från 1999 :):tummenupp
Brukar ligga på 25 000kr... Fatta hur dum Kotten är och skänker bort mopeden!

Najs helt klart intressant. Hur nyligen gjordes vent. justering?
 
Min KLR600 från -89 fick en ny motor när den var två år gammal och mindre än 1500mil. Orsak till motorbytet känner jag inte till, var redan gjort när jag köpte den.
 
Min KLR600 från -89 fick en ny motor när den var två år gammal och mindre än 1500mil. Orsak till motorbytet känner jag inte till, var redan gjort när jag köpte den.
Förmodligen var det toppen som rasade. De saknar nämligen varvstopp och det är lätt hänt att man varvar den lite för långt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top