Hur långt går en stånka?

jannewall skrev:
2079128 För att svara på den frågan så bestämde jag mig för att gå vetenskapligt tillväga.
Jag tog ett snöre bestående av polyester/bomull och mätte det med skjutmått. Det tog ett tag men mätningen vart exakt, och nu kan jag tillkännage att ett snöre är 472,43cm långt.
:yoparty
Nu har du fel...
Det är inte maxlängden som gör snöret,
utan minimilängden, som teoretiskt bör vara längre än diametern.
Ett snöre med mindre längd än diameter, torde vara en tuss...

pEth,

Tog bilden i Danang, ligger någon timme norrut på kusten från Saigon, är gammal krigs-vet, så jag kallar stan för Saigon fortfarande.

Jambo

Triggerhappy skrev:
2076481 Ni med Husabergare och CRF kanske inte borde svara på denna tråd :rolleyes:
Ja min går 1000 mil innan de e dags å byta ventiler :näsblod

Är sakerna bara välskötta så går de länge, iaf i den där trimningsgraden.

8000 är som sagt precis inkört på en XT. Min hade gått 8500 när jag lämnade ifrån mig den och jag vill minnas att den fortfarande rullar. En XT rullar ca: 20000 mil innan det är dags att byta kolvringar.

Åååhh Ska vi börja en rolig diskussion om "sista pris" etc där alla blir sura på varandra :banana

Jag behöver ju något billigt & tullfritt man kan parkera på trottoaren inne i city =)

Hello Igen,

Intressant tråd, ser ut som att flertalet är eniga om att om man sköter underhållet på hojen så håller prylarna ganska länge, personligen så har jag en målsättning att köra sagda hoj till 50.000 mil-strecket, under tiden kommer givetvis som andra myntat, lager, packboxar..bla..bla.. att måste bytas, so what, är inga stora problem.
Idag bytte jag kamkedjesträckare, kompletta prylen kostade sek 640 från CMS i Holland, "Honda-idioterna" i Swedala begärde sek 1040, inte f** skall jag hjälpa dom att bli feta och rika, vi är ju med i EU och kan handla fritt över gränserna, så inga stora utgifter här.

Startde på 2:a kicken, tyst och snäll som en sovande baby.

Jambo

Besten skrev:
2079210 Det va inget dåligt skjutmått du använde.... :)

Helt vanligt skjutmått, man mätte så långt det gick, markerade sen med spritpenna dit det räckte sen mätte man om från spritpennemarkeringen, fast det gäller att vara snabb för det "blöder" ut :)

Hade en Yamaha TT600R -99 som varit i Thailand & vänt... Nytt mätarhus men hade enl. föregående ägare rullat över 5000 mil...

Jambo skrev:
2076597 Hello Alla Stånkafantaster,

Har en XL500S årgång 1978, köpte den som ny under tiden jag bodde i Afrika, den har varit med mig under hela tiden tills nu, har flyttat med mig under åren runt om i värden, och har kört den året runt, är nu en gammal gubbe på 55+ men stånkan still going strong, har givetvis skött servicerna och gjort dom nödvändiga reparationerna, annars är det inga som helst problem.

Mätaren visar i nuläget 15840 Mil, slå det om ni kan !

Nu till frågan om hur länge en stånka håller, svaret är easy, den håller i en livstid, givetvis under förutsättning att underhållet sköts.

Bifogar en bild av hojen i nuläget.

Cheers,
Jambo

vilken vacker syn :klappar :Bugar
blir lite avis på dig

Teo skrev:
2076864 Helt klart! kör 5000 mil till och så gör du första servicen innan du säljer.

Nu kör de som om de vore utskickade av traffikmagasinet, men på min tid moahahaha, då var det: 5st panik=full mutter. Fråga Mc-budet (freddie)
och började hojen skrika fick den hälsa på hos proffsen en snabbis.

Hörrö din kaxige fan!! :fatta! :)
HAde en som gått över 20.000 mil, den höll ganska bra. Körstilen är väl full mutter hela tiden. Koppling uppåt i lådan tar onödig tid :)

Någon som kan förklara varför stånkorna går så långt utan problem? Det måste ju vara den motortypen som sliter mest på växellåda, lager osv. All kraft i en smäll, vartannat varv.

Bomanrd skrev:
2082853 Någon som kan förklara varför stånkorna går så långt utan problem? Det måste ju vara den motortypen som sliter mest på växellåda, lager osv. All kraft i en smäll, vartannat varv.

Jag har glott på en hel del BMW hojar på olika hojfik (alla xjellkåpor och boxer motor) Där har vi hojar som rullar långt! Många har haft 15000 mil under däcken och i bland mer. Finichen (stavning?) är inte den bästa längre men nog kan de hojarna rulla långt :rock

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman