Hur långt är okej för en gammal..?

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Hojlös
Är rätt ny i gemet och är i hoj-köpes tankar så jag tänkte kolla lite me folk som sitter på kunskapen hur långt en hoj är beräknad att gå. Sitter o funderar på en R6'a och hittade en fin 99a för runt 45 lax och det är ju överkomligt men den har gått 3700 mil och däri ligger väl min fråga. Är det för långt? Hur långt innan saker börjar rasa?

Hoppas jag inte har snurrat till det för mycket nu.. tacksam för svar!

är dom välskött går dom låååångt :tummenupp

brorsans gammla gsx750 hamnar nog över 8000 i sommar o han har bara skött den "normalt"..
mindre service än den ska ha kan man säga :)

40k kan du nog få den för. men räkna med att man kör 500mil per säsong minst. kolla är servicen gjord nemas problemas sen kan ju växellåda å packboxar ge vika men allt beror på hur det är skött.

Looped skrev:
Är rätt ny i gemet och är i hoj-köpes tankar så jag tänkte kolla lite me folk som sitter på kunskapen hur långt en hoj är beräknad att gå. Sitter o funderar på en R6'a och hittade en fin 99a för runt 45 lax och det är ju överkomligt men den har gått 3700 mil och däri ligger väl min fråga. Är det för långt? Hur långt innan saker börjar rasa?

Hoppas jag inte har snurrat till det för mycket nu.. tacksam för svar!

Frågan är väl lite beroende på hur mycket du har tänkt att köra, normalt så kör man väl ca 500 mil under sommaren (visst,vissa kör mindre, vissa kör mer)
Så är den servad som den ska, s- bok? så är det nog ingen fara, men personligen skulle jag inte köpa en 99a som gått så långt. Finns det ingen i samma prisklass som gått mindre??

köp min istället, 01:a (snyggare) med bara 2400mil (mindre) och 48000 (dyrare...)

bilden till vänster är photoshopad... :hihi

Last edited:
Min gamla häck har gått över 7000 mil och den brummar när man vrider på nyckeln om det är soppa i tanken och skramlar inte om man håller i avgassystemet. :)
Den har haft 19 ägare innan mig och har blivit lagd åtminstone ett par gånger, sitter ihop med tejp och lim men den går... Så en hoj som är skött går säker LÅNGT...

Min morsas bil har gått 37 000 mil med bara oljebyten och knappt det. Kamkedja borde bytts vid 20 000 men den låter bra nu ändå.
Även om hojar har betydligt mindre marginaler på ventilspel och sånt så borde en hoj som skötts bra, oljebyten och en lyhörd ägare som gör något när det BÖRJAR skramla, kunna gå 15 000 mil tror jag. ( TROR är nyckelordet..)

Grejerna gå sönder när något är fel inte om allt sköts och kontrolleras som det ska. Så det hänger väl på ägaren, jag skulle inte tveka på en hoj som gått 4000 mil om den är i fint skick.

Agent Apelsin skrev:
Min morsas bil har gått 37 000 mil med bara oljebyten och knappt det. Kamkedja borde bytts vid 20 000 men den låter bra nu ändå.
Även om hojar har betydligt mindre marginaler på ventilspel och sånt så borde en hoj som skötts bra, oljebyten och en lyhörd ägare som gör något när det BÖRJAR skramla, kunna gå 15 000 mil tror jag. ( TROR är nyckelordet..)
När jag körde upp för mc-kort fick jag reda på att körlärarens Suzuki Virago hade gått 40.000 mil. Sköts hojen väl kan den gå lååångt...

KalleNorton skrev:
När jag körde upp för mc-kort fick jag reda på att körlärarens Suzuki Virago hade gått 40.000 mil. Sköts hojen väl kan den gå lååångt...
got dam! ;) jag har däremot åkt i ett exemplar #2 av Volvo 740 som gjordes (var en brud som jag träffade i sommras som hade den) hon var faktiskt en riktig läckerbit och den hade gått 127000 mil! :va :yoparty
men den lät som den hade mera att ge =)

KalleNorton skrev:

Suzuki? :hihi

"Det heter Volvo Sonett!"
(undrar om någon kommer ihåg den repliken, nu avslöjar man sin ålder helt klart :D )

Men, tillbaka till topic. Även om det inte är min tråd så uppskattar jag alltid att folk tar sig tid att förklara. Alltid lär man sig något om vilka hojar/årsmodeller som har vissa typfel.

SH, aj lav jo :tummenupp

Looped skrev:

Min R6:a har gått strax över 3000 mil nu, och den går riktigt fint. Normalt servad, oljebyten var 500:e mil. Har aldrig haft några problem med växellådan eller nåt annat. Men det är ju skitsvårt att säga hur länge till det fortsätter så, den kan ju rasa ihop vid 4000 mil eller så fortsätter den bra länge.

Men 45' för en 99:a på 3700 mil låter definitivt prutbart. (Vill du ha en -00:a istället så PM:a :D )

CeltaniC skrev:
got dam! ;) jag har däremot åkt i ett exemplar #2 av Volvo 740 som gjordes (var en brud som jag träffade i sommras som hade den) hon var faktiskt en riktig läckerbit och den hade gått 127000 mil! :va :yoparty
127000mil....he he som en knappt inkörd Audi då :)

CeltaniC skrev:

jag som trodde mätaren snurrade vid 100000mil

vi hade en saab 9000cd i familjen (inget måndags ex) köpte den ny -94 sålde den tror det var 2002, 63000 mil och hade knappt bytt något i motorn.

Pratade med nya ägaren, han hade gett den till sin dotter (bil försäljare) den hade inte gått att stänga av då hon skulle ut och shoppa hade parkerat den och låst men bilen gick fortfarande:D turbo timer?:hihi ne det var en sugmotor

-------------------------------------------------------

Själv köpte jag en r6a nu i höstas -01 och har snart gått 1400 mil, tittar man på skicket tror jag på det, men tycker det låter för jävla skummt.

3000 mil eller vad det var tror det har mycket med hur tidigare ägare kört och servat den då.( min ska in på service för 5 gången nu:))

lilltrollet skrev:
Farsans Audi 100 quattro - 87, gick 34000mil med org avgassystem... :Bugar
Ja visst...sånt byggs inte länge tyvärr :kocko
Men det är väl så att ju kortare något håller ju bättre, för bilhandlaren alltså...de får ju chans att sälja ytterligare bilar på kuppen.

Om det är en skröna eller inte men jag har hört att Audi själva hävdar att deras motorer är inkörda runt 30.000mil.

Kompisens farsa hade oxå en Audi 100 som gått en bit över 30.000mil, det som tog död på den var en avåkning som sen ledde raka vägen till skroten....annars tror jag den hade hållt än idag.

Agent Apelsin skrev:
Min gamla häck har gått över 7000 mil och den brummar när man vrider på nyckeln om det är soppa i tanken och skramlar inte om man håller i avgassystemet. :)
Den har haft 19 ägare innan mig och har blivit lagd åtminstone ett par gånger, sitter ihop med tejp och lim men den går... Så en hoj som är skött går säker LÅNGT...

bla bla ~

Min "privata" trafiklärare (känner honom så de få lekt. jag tar blir gratis) har en gammal Yamaha FZ 1000 (?) (heter dom så??) som har rullat över 20 000 mil, med nästan ingenting bytt (förutom självklara servicedelar) den är både bankörd och gatkörd, men välskött. Så så länge det är välskött kan det nog gå nästan hur långt som helst. :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman