Hur lång tid tog din uppkörning?

10 min på konbanorna, 5 min säkerhet och lite mer än 15 min i trafiken. 3 timmars väntan däremellan var ju bland de jobbigaste jag gjorde förra året.... dock helt klart värt det. Du kommer vara nervös, du kommer få vänta och du kommer göra ditt bästa och klara det :) Jag tror på dig men det viktigaste är att du tror på dig själv.
 
Jag klarade manöverbanan utan problem.. blev kuggad för ja att ja inte sänkte hastigheten till 60 på en 70 väg när ja körde förbi hus som låg nära vägbanan! Och för att ja inte kollade åt höger i en korsning som hade fri sikt.. Hans kommentar var.. Tänk om där hade varit någon!... sjukt surt känns som jag blev fel dömd.. kan tillägga att ja körde upp som privatist.. Nu har ja ny tid på torsdag, så får se hur de går..

Pungsparksutdelning till den som kuggar dig för det.
 
Trafiken tog väl 25 min (Gillinge) men kändes som 10 min...
Lycka till!
 
Tack alla! Ska iväg strax o ra min sista lektion (får jag hoppas) så får vi se hur det går... Känns som lågfarten är den som ställer till det mest. Men ja, jag ska försöka tro på mig själv och arr jg klarr detta!
 
När jag och min sambo körde upp förra året (Tullinge) så var det bara jag och inspektören (plus att han hade en kontroll snubbe med sig den dagen), samma för alla den dagen, tog ca 40min allt som allt med säkerhet, lågfart, högfart, broms och trafik (trafik ca 20-25min).
Mitt tips är att håll en relativt hög växel i högfartsbanan så du får ett jämt flyt, lågfart så kunde iaf jag köra lite fortare än vad jag övat (dock övat lååångsamt), sen i trafiken så visar du bromsberedskap med fot och hand när du åker i tätbebyggt område.
 
Tack alla! Ska iväg strax o ra min sista lektion (får jag hoppas) så får vi se hur det går... Känns som lågfarten är den som ställer till det mest. Men ja, jag ska försöka tro på mig själv och arr jg klarr detta!

Gör ditt bästa så går det nog bra! Lycka till! :)
 
Andra bra tips jag fick lära mig när jag gick på trafikskola var:

1 Om du gör en högersväng (lågfart) ska du pressa ner vänster fot i fotpinnen så du balanserar upp hojen från att falla inåt. Pressa även höger lår mot tanken för att stötta upp. Och tvärtom om du svänger åt vänster.

2 Luta dig framåt extra mycket så du får böjda armar så du slipper sitta och sträcka på armarna när du gör 180-graderssvängen på lågfarten. Kan se lite konstigt ut men underlättar en hel del.

Dessa tips hjälpte/hjälper mig när jag körde lågfart men även när jag kör hojen ute i trafik, t.ex. P-platser.
 
Hur har det gått?? :)
 
Fyra år sen jag tog mitt. Får för mig att det gick rätt snabbt. Löjligt enkelt var det också. Ångrade lite att jag hade slängt ut så inåt h-e med pengar på körlektioner. Körde upp i Jakobsberg.
 
Det lottas... på både kryp och högfart. ( Eller det var lottning på båda min uppkörningar.)

På bägge mina uppkörningar så var det ingen lottning.. inte vad jag såg iaf. Körkortsförrättaren sa bara vart man skulle börja. Inget man argumenterar om, så bara att nöta från bägge sidor!

Jag klarade manöverbanan utan problem.. blev kuggad för ja att ja inte sänkte hastigheten till 60 på en 70 väg när ja körde förbi hus som låg nära vägbanan! Och för att ja inte kollade åt höger i en korsning som hade fri sikt.. Hans kommentar var.. Tänk om där hade varit någon!... sjukt surt känns som jag blev fel dömd.. kan tillägga att ja körde upp som privatist.. Nu har ja ny tid på torsdag, så får se hur de går..

De kommer gå strålande nästa uppkörning. De där är så typiskt när man kör upp som privatist. De hittar på någon anledning att kugga en om det är första uppkörningen, aldrig fattat varför dock. Jag blev kuggad på min första uppkörning för att jag valde att inte köra om en buss som körde i 90 km/h på motorväg 110 km/h när vi var ca 500 meter innan avfarten vi skulle av på.

Nästa uppkörning gick galant (liksom den första) och jag blev godkänd.
En god idé är att ta med lappen från första uppkörningen och visa förrättaren. Det visar på att du har tagit del av kritiken och övat.

Tack alla! Ska iväg strax o ra min sista lektion (får jag hoppas) så får vi se hur det går... Känns som lågfarten är den som ställer till det mest. Men ja, jag ska försöka tro på mig själv och arr jg klarr detta!

De kommer nog gå galant! Lycka till!:yoparty
 
På bägge mina uppkörningar så var det ingen lottning.. inte vad jag såg iaf. Körkortsförrättaren sa bara vart man skulle börja. Inget man argumenterar om, så bara att nöta från bägge sidor!



De kommer gå strålande nästa uppkörning. De där är så typiskt när man kör upp som privatist. De hittar på någon anledning att kugga en om det är första uppkörningen, aldrig fattat varför dock. Jag blev kuggad på min första uppkörning för att jag valde att inte köra om en buss som körde i 90 km/h på motorväg 110 km/h när vi var ca 500 meter innan avfarten vi skulle av på.

Nästa uppkörning gick galant (liksom den första) och jag blev godkänd.
En god idé är att ta med lappen från första uppkörningen och visa förrättaren. Det visar på att du har tagit del av kritiken och övat.



Tackar hoppas de går bra, sjukt surt för din del med.. löjligt att kugga på de. de kallas planering ju!! Tack för tipset!
 
Hej. Ska också köra upp i Tullinge och har fått höra att det inte ingår stadskörning där pga att det inte finns nån direkt stad att köra i ( min lärare sa det) . 10 min var väldigt kort tid , vad hann du göra på 10 min ? :P
 
Hej. Ska också köra upp i Tullinge och har fått höra att det inte ingår stadskörning där pga att det inte finns nån direkt stad att köra i ( min lärare sa det) . 10 min var väldigt kort tid , vad hann du göra på 10 min ? :P
Det blir inte heller motorväg om du kör upp i Tullinge, det är för långt att åka, iaf enligt gammgubben jag hade som "körförrättare" eller vad det kallas, jag körde nog i 15min förutom manöverproven.
 
Det blir inte heller motorväg om du kör upp i Tullinge, det är för långt att åka, iaf enligt gammgubben jag hade som "körförrättare" eller vad det kallas, jag körde nog i 15min förutom manöverproven.


Ok ingen stadskörning och ingen motorväg. ? 15 min, skönt ! Du får gärna berätta hur din uppkörning gick till från start :). Fast om du tog kortet för 5 år sen så kan ju något ha ändrats i just tullinge , om än bara småsaker.
 
Ok ingen stadskörning och ingen motorväg. ? 15 min, skönt ! Du får gärna berätta hur din uppkörning gick till från start :). Fast om du tog kortet för 5 år sen så kan ju något ha ändrats i just tullinge , om än bara småsaker.

Ju mer detaljer desto bättre ! :)
 
Tjaa, stadskörning eller inte. Tullinge är ju ingen glesbygd/byhåla direkt. Jävligt gott om 30 km/h sträckor, skymda korsningar, skolor/dagis, högerreglar, 70 km/h sträckor, tung trafik, trångt, vägarbeten, trafiklysen osv osv..
Vet inte om det är så mycket bättre eller sämre men tro inte att det är som köra upp i Ockelbo eller nåt.
 
Jag körde i Nyköping i höstas, och vi va ute och åkte i ca 20-25 minuter. vi åkte i stan, landsväg, små grusvägar och motorväg!
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top