hur lång tid innan motorn är varm?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har precis köpt en suzuki 750 88'a och jag undrar hur länge man ska köra lungt innan man kan blåsa på.
alltså innan motorn är varm.
det finns ingen tempmätare eller så som man kan kolla på som jag har missat?
man vill inte sitta och yla när hojen är kall. det lär va väldigt dåligt.

tar det 1 minut eller tar det 5 eller 10 min? jag har inte en aning.

jag brukar först o främst aldrig choka hojen.....sen kör jag ca 5-10min upp till högst 5000rpm innan hojen blivit någorlunda varm....oftast blir det 10minuter, känns bättre så.

Varför ska man inte choka? Gör nästan det alltid. Så den håller igång sig själv medan man klär på sig. Har dock aldrig full choke

\Masonit

Jag kör bara choken i startögonblicket så den får lite fetare blandning just då, men sen stänger ja av den för att inte sota igen nånting...

förövrigt så håller sig inte min igång längre perioder med choken på ändå (testade i början), men utan lägger den nästan aldrig av nystartad.

Men om man chokar rätt så höjs väll bara varvet. Man behöver ju inte dra full choke.

\Mvh Masonit

varvar aldrig över 5k då tempen är under 70grader, så m.a.o better safe then sorry, kosta på dig 10 minuter för säkerhets skull.

min hoj går mycket varmt nu när den är justerad av herr marcussen.. det brukar räcka med 3-4 minuter så är den 90 grader... där håller den sig, om man kör lagligt.. race-temp håller den väl ca 87 grader. det är väl lite varmt, men sen har ja inte dyra kylare som videc-grabbarna heller....

jag måste starta me chooke, annars riskerar ja att varva den för mycket. det går inte att starta annars... har chooken på tills ja kör iväg, dock ej mer än 1 minut. varvar alldrig över 2500 när motorn är 55 grader o under. sen tar ja det lugnt tills den blir 80..

Påtal om att varma upp. På mitt förra jobb fanns det en kille som ahde en r6:a. En gång när han startade den så höll han full gas i typ en minut. "Så nu är den uppvärmd" sa han å drog iväg. Iofs så rasade hans motor efter 6 mån från nyinköpt. :tummenupp

\Masonit

Masonit skrev:
Varför ska man inte choka? Gör nästan det alltid. Så den håller igång sig själv medan man klär på sig. Har dock aldrig full choke

\Masonit

För på vissa R1 så startar dom utan att choka :tummenupp :rock & då behöver man aldrig bry sig om det

Masonit skrev:
Påtal om att varma upp. På mitt förra jobb fanns det en kille som ahde en r6:a. En gång när han startade den så höll han full gas i typ en minut. "Så nu är den uppvärmd" sa han å drog iväg. Iofs så rasade hans motor efter 6 mån från nyinköpt. :tummenupp

\Masonit

ha ha.. så jävla dum i huvet :eek:

hur som helst så har jag ju fått några svar nu. jag har ingen oljetempmätare så jag kör väl lungt i en fem tio minuter innan jag bränner på.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back