Hur lång tid behöver man våndas?

Folk som hoppar från flygplan hinner skriva sina memoarer innan de slår i backen så dom hinner nog tänka en jävla massa.

BASE-jumpers hinner bara nog bara tänka "men jag dubbelkoll..."

Som hämtat ur gråben och hjulben eller Itchy& Scratchy
(eller MAD's X/Y om man hör till den generationen)

Fy fan vilket öde. Googlar man lite verkar fallskärmshoppare komma upp i mellan 150- 300 km/h. Vanligtvis ca 200 km/h fritt fall i 50 sekunder från 4000 meters höjd. På 1500 meters höjd drar man i snöret. Veckar inte fallskärmen ut sig drar man ut reservskärmen... Fungerar inte den heller då tar det nog inte lång tid innan man träffar marken.

Hur lång tid tar det från att man försöker dra i snöret till man planteras?
Rycker man i snöret mellan 800-900 meters höjd så är det väl en falltid på cirka 15 sekunder kvar. Men så ska man reagera på att det felar och rycka reserven och inse att även den felar. Vet inte hur snabbt detta görs men säg att man har 8-10 sekunder att filura på kanske?

Tillräckligt med tid för att en modern människa ska hinna uppdatera sin facebookstatus iaf.

Tillräckligt med tid för att en modern människa ska hinna uppdatera sin facebookstatus iaf.

Vad uppdaterar man till då?

Avliden?

Man måste ju även hinna ta bort rivalen från sina vänner samt klicka "ogilla" på allt som har med fallskärmshoppning eller marken att göra...

Cypresen (automatiska nödutlösaren) löser ut på 225 meter, det är väl där nånstans man inser att det är kört. Räkna med 55 m/sek, kanske lite långsammare om du har intresse av att ligga i stabilt magflyg sista biten...

Cypresen (automatiska nödutlösaren) löser ut på 225 meter, det är väl där nånstans man inser att det är kört. Räkna med 55 m/sek, kanske lite långsammare om du har intresse av att ligga i stabilt magflyg sista biten...

Men man inser att det är rövslem tidigare än 225m?

På vilken höjd rycker man ut huvudskärmen? Någon skrev 1500 meter, men det kanske är tandemhopp? Tycker man borde lösa ut skärmen senare. Här nämns 800- 900 meter. Nödskärmen vid 250 meter. När jag höll på med segelflyg för massor med år sedan har jag för mig att man rekommenderades hoppa senast vid 300 meters höjd. Så en automatisk skärm som vecklar ut vid 250 meter låter inte helt osannolikt.

Det spelar kanske liten roll, men att dyka sista biten borde ju vara en bra garanti för att det ska gå ordentligt till.

Var det inte i Östersund föresten en kille landade utan skärm och klarade sig?

Jag har för mig att han landade på någon sträckmetallkonstruktion som softade smällen.

Det kanske jag hade drömt?

Men man inser att det är rövslem tidigare än 225m?

Troligen i det här fallet eftersom hon hade försökt få ut reserven när bärremmarna till huvudskärmen var klippta. Det var nog ungefär 10 sek att spendera på livsrevyn...

Det spelar kanske liten roll, men att dyka sista biten borde ju vara en bra garanti för att det ska gå ordentligt till.

Var det inte i Östersund föresten en kille landade utan skärm och klarade sig?

Jag har för mig att han landade på någon sträckmetallkonstruktion som softade smällen.

Det kanske jag hade drömt?

Delvis minns du rätt, han hade en delvis utvecklad skärm och landade på ett metallgaller. Hän överlevde och är hyfsat ok idag, lite problem med balanssinnet med mera.

Du kan komma upp i över 400 km/h om du är duktig på att dyka, då kan du nog vara säker på att jobbet blir gjort...

På vilken höjd rycker man ut huvudskärmen? Någon skrev 1500 meter, men det kanske är tandemhopp? Tycker man borde lösa ut skärmen senare. Här nämns 800- 900 meter. Nödskärmen vid 250 meter. När jag höll på med segelflyg för massor med år sedan har jag för mig att man rekommenderades hoppa senast vid 300 meters höjd. Så en automatisk skärm som vecklar ut vid 250 meter låter inte helt osannolikt.

8-900 meter är rimligt. Regelboken säger lägst 700 m vilket också är den höjd då du bör ha bestämt dig för att dra reserven eller inte.

Last edited:
8-900 meter är rimligt. Regelboken säger lägst 700 m vilket också är den höjd då du bör ha bestämt dig för att dra reserven eller inte.

ja, runt 800-900 m är rätt vettigt höjd att få ut huvudskärmen på.
Drar man huvudskärmen för sent, så är risken att man fortfarande har för hög hastighet vid 300m som är den gräns då självutlösaren löser ut reserven (den löser ut baserat på hur snabb förändring i lufttrycket sker = hastighet). Att glida ner med två halvt utvecklade och intrasslade skärmar är inte heller så lyckat...

Kompisen hoppar fallskärm i legionen... dom tränar på 300m och hoppar från 100m i strid. Det är inte jättehögt

Ja, eller en förgraverad marmorgravsten...

Vad jag saknar elaka tecknade filmer...

Nu är det bara mesiga bumbibjörnar och homosexuella teletubbies :huvet

:D "Happy Tree Friends" är väl det närmaste man kommer dina önskemål.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman