Hur lång tid är ok att vänta på verkstaden efter försäkringsärende?

cimp

Cimp
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Tja,

Hojjen min blev stulen för en månad sedan och blev hittad dagen efter krashad. Nu på fredag har den varit på verkstaden i en månad. De har fortfaranfe inte ens kikat.på.hojjen eller räknat på någon.kalkyl. eftersom de är en märkesförsäkring kan.jag inte ställa av hojjen så ja får pynta 1700 i månaden för en helförsäkring. Hur lång tid får man lov att vänta? Var ju inte så att ja fick välja verkstad utan den åktes ut till triumph center länna. Har ringt flera ggrbtill verkstaden å fråga va de sysslar med och när ja åkte ut dit hade de inte koll på vilken hojj som var min. Tips på att förskynda processen?eller för att ialla fall slippa pynta för helförsäkringen?ursäkta felstavningar skriver från mobilen.
 

mojja83

Guest
Sälj skrotet till någon i familjen eller en släktning och ställ sedan av cykeln.

Den kommer repareas eller lösas ut till det värde den hade då den blev stulen iallafall.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man tycker ju att försäkringsbolaget borde kunna lösa en avställningsförsäkring om man ändå inte kan nyttja hojen under mc-säsongen på grund av en skada som sedan bara ligger och väntar på att bedömas och eventuellt lagas. Det ska inte behöva vara så att ägaren får ta saken i egna händer och göra ett ägarebyte för att slippa ta kostnaden för försäkringen på något som inte kan brukas.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad jag vet så ska det finnas en tid som max får gå.
Ska höra med en bekant.
Återkommer
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Kontakta försäkringsbolaget och be dom öka till halvfart i ärendet.
Det är dom som ska skicka ut en skadereglerare till verkstaden och titta på din mc. Ska ju fungera normalsnabbt även om det råkar vara semestertider. Be även om namn+nummer till personen som har hand om ditt ärende så du får lite lättare att hålla dig uppdaterad.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Kontakta försäkringsbolaget och be dom öka till halvfart i ärendet.
Det är dom som ska skicka ut en skadereglerare till verkstaden och titta på din mc. Ska ju fungera normalsnabbt även om det råkar vara semestertider. Be även om namn+nummer till personen som har hand om ditt ärende så du får lite lättare att hålla dig uppdaterad.

Försäkringsbolagen tittar inte alltid på fordonen med egen personal så det är omöjligt att du kan vara säker på det. Många bolag överlåter det till verkstäderna som då tar bilder och gör kalkyler i speciella datorprogram (försäkringsbolagen gör sedan bara stickprov för att kolla att det inte begås bedrägerier från verkstädernas sida).
 

cimp

Cimp
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Ska göra de enkelt för mig och lägga in ett drygt inlägg på fairshopping då kommer nog if få eld i baken som marknadsför sig med allt ska gå så jävla smidigt i deras reklamer. Ijuförsig inte de som drar ut på tiden men då får de sköta kommunikationen med verkstaden då ja vet att ja kommer tappa tålamodet nästa gång ja ringer och får höra att de inte gjort ett skit igen. Sälja hojjen till nå familjemedlem vågar ja inte nu när de finns ett ärende och få någon jävla paragraf ryttare efter sig.
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Jag lämnade in min ninja till MC-experten i Sthlm efter min marksyning. De gjorde klart kalkyl och skickade till försäkringsbolaget inom 3 dagar, så kan absolut inte klaga på deras engagemang. Väldigt trevliga killar där. Sen tog det allt som allt c:a 4v innan hojen var inlöst och pengarna var inne på mitt konto. Men att det drog ut på tiden hade med försäkringsbolaget att göra.

Jag vet inte vad normaltid är för verkstad att kolla på ärendet, men inom en vecka borde det ju vara klart från deras sida kan man tycka.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Försäkringsbolagen tittar inte alltid på fordonen med egen personal så det är omöjligt att du kan vara säker på det. Många bolag överlåter det till verkstäderna som då tar bilder och gör kalkyler i speciella datorprogram (försäkringsbolagen gör sedan bara stickprov för att kolla att det inte begås bedrägerier från verkstädernas sida).

Fungerade så då jag nyttjade min märkesförsäkring (samma bolag) så jag delar bara med mig av något som kanske TS blir lite klokare av? Sen skrev jag inte att jag var "säker" på detta men jag tycker det är logiskt i att sköta försäkringsärenden med försäkringsbolaget.
 

cimp

Cimp
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Första hojjen ja hade klippte ja in i en porshe med som drog över heldragen linje tog väll ca en vecka för mc verkstaden i kortfilm att döma den till skrot. Andra hojjen ja hade blev också stulen och återfanns inte på en månad så fb cashade. Lade upp ett inlägg på fairshopping där if svarade att en månads väntetid inte var okej för att räkna på en kalkyl. Dock så verkade de totalt skita i att ja pyntat 1700 för ingenting. De skulle höra av sig till Triumph center. Tomtar. Kommer få hojjen lagad till vintern. Blir oförsäkrat nästa sommar och vardagsrummet som garage
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
skador i MC branchen har lååååååååååååååååååååååååååångt kvar och mycket att lära från bil branchen

jag(vi) räknar på bärgade bilar inom 2 dagar , förutsatt att kunden har ordning på anmälningar till FB och dylikt , endel tomtar tror att det sköter sig själv , sedan tar vi in för reparation i mån av tid,finns ingen möjlighet att laga inom rimlig tid så skickar vi iväg till annan vst.

normal rep-tid på bokade jobb mellan 5-8 arbetsdagar (beroende helt på vad för slags jobb och märke,endel tar en dag bara) , normalt för en bärgad (eller obokad) brukar ligga mellan 2 till max 4 veckor från ankomstdatum (förutsatt att kunden gjort sin del)

en månad på att prestera en kalkyl e rent jävla bullshit , antingen e dom lata som satan eller så vet dom inte hur man gör ... skapa en kalkyl och skicka tar MAX en halvtimme om man e nybörjare,okunnig och har motvind , en lösenkalkyl går ännusnabbare

och nej det är sällan FB skickar ut någon av deras tekniker för besiktning (tror det bara e Folksam som tramsar med sånt fortfarande) och då är det för att kolla på fordonet ifråga för att utröna skadeomfatting och dylikt,endel kunder ljuger sig blåa å tror att vi e dumma i huvvet....dvs FB kan neka hela eller delar av reparationen
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Blir oförsäkrat nästa sommar och vardagsrummet som garage

Jomenvisst... det låter ju som en jäkligt ljus idé.
Speciellt om du klöddar till det o planterar hojen i 3:e man med invaliditet som följd.
Då skulle inte jag vilja vara i dina kläder.

Hur jäkla svårt kan det vara. Kräv ersättning, kräv låne-hoj... byt bolag om de missköter sig, men kör för f-n inte oförsäkrat. Vem tror ni att ni lurar genom att göra det? (Nu merar jag inte bara dig Climp, utan alla med samma tanke).
 

Tommy.exe

Guest
Min hoj blev vält på bilprovningen med repor som följd, det var inga stora grejer som skulle fixas, gissar på ca 3-4 timmars arbete. fick vänta nästan 2 månader innan jag fick tillbaka hojen, ett tips är att via försäkringsbolaget begära stilleståndsersättning för varje dag hojen står på verkstad och sedan göra verkstaden uppmärksam på att du kommer kräva detta via försäkringsbolaget. Om försäkringsbolaget sedan tycker att hojen varit på verkstad oskäligt länge kan dom i sin tyr kräva verkstaden på ersättning. Jag fick iaf 30kr om dagen för dom dagar hojen var på verkstad.

Om det bara var repor, varför körde du inte med den tills dom hade tid att fixa skavankerna? Jag välte min CB för ett par månader sen, beställde växelpet och kopplingsgrepp direkt så att jag kunde få ut den på vägen. Småskavankerna tar vi i höst när jag inte behöver den.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
skador i MC branchen har lååååååååååååååååååååååååååångt kvar och mycket att lära från bil branchen

jag(vi) räknar på bärgade bilar inom 2 dagar , förutsatt att kunden har ordning på anmälningar till FB och dylikt , endel tomtar tror att det sköter sig själv , sedan tar vi in för reparation i mån av tid,finns ingen möjlighet att laga inom rimlig tid så skickar vi iväg till annan vst.

normal rep-tid på bokade jobb mellan 5-8 arbetsdagar (beroende helt på vad för slags jobb och märke,endel tar en dag bara) , normalt för en bärgad (eller obokad) brukar ligga mellan 2 till max 4 veckor från ankomstdatum (förutsatt att kunden gjort sin del)

en månad på att prestera en kalkyl e rent jävla bullshit , antingen e dom lata som satan eller så vet dom inte hur man gör ... skapa en kalkyl och skicka tar MAX en halvtimme om man e nybörjare,okunnig och har motvind , en lösenkalkyl går ännusnabbare

och nej det är sällan FB skickar ut någon av deras tekniker för besiktning (tror det bara e Folksam som tramsar med sånt fortfarande) och då är det för att kolla på fordonet ifråga för att utröna skadeomfatting och dylikt,endel kunder ljuger sig blåa å tror att vi e dumma i huvvet....dvs FB kan neka hela eller delar av reparationen

Svedea skickade ut en egen besiktningsman, kanske för att repkostnaden låg så precis på vad vad de ansåg rimmligt att laga eller ej.
Pratade med ägaren till en annan av firmorna som nu kränger MC i Gbg än den som lagade och hade lite funderingar hur branchen hanterade försäkringsskador, och fick det lite förvänande svaret "det finns inga pengar i det".
Jag fattar också att de inte kan jobba idiellt, men tycker att de borde sätta press på F-bolagen för att kunna ge oss konsumenter en schysst service. Vår säsong är ju kort som den är?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
finns massa pengar i skadebranchen .... bara man skaffar rutiner och bra logisitik ... fast åandrasidan blir en hoj inlöst så mycket lättare än en bil så kanske inte är så värst lönsamt att bygga upp en fungerande skadehantering när 80% av "jobben" blir skrotade
 

Snyggingen1988

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Polen
Hoj
Ingen än
"Det finns inga pengar i försäkringsärenden"

Snacka om bullshit svårt att tänka mig något bättre. Konstant inflöde av cyklar, ingen som beställer delarna från EBAY eller klagar på att priset blev 500kr högre än väntat, du kan dra ut på jobbet och sköta mer akuta saker vid behov. Bäst av allt är att du kan köpa loss inlösta cyklar och reparera dem för vidareförsäljning.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Fungerade så då jag nyttjade min märkesförsäkring (samma bolag) så jag delar bara med mig av något som kanske TS blir lite klokare av? Sen skrev jag inte att jag var "säker" på detta men jag tycker det är logiskt i att sköta försäkringsärenden med försäkringsbolaget.

Sant att du inte skrev att du var säker. Men du skrev: "Det är dom som ska skicka ut en skadereglerare till verkstaden och titta på din mc". I min värld gör man inte ett klart påstående om man inte är säker. Då skriver man istället att man tror att dom ska skicka ut en skadereglerare eller något liknande så att läsaren förstår att det är något du inte är säker på.
Men nu har vi ju fått svar från en riktig skadereglerare i tråden så det löser sig säkert :).
 

cimp

Cimp
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
De va såklart inte bara repor. Tändningen var bruten. Repor över halva sidan. Fronten kvaddad. Tanken repad. Framgaffel såg sne ut. Klippt i skivbromsen. Var inte speciellt sugen att sätta mig på den efteråt kort sagt.
 

cimp

Cimp
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Triumph Daytona 675
Någon som vet vad för vinst verkstaden gör om den döms till skrot? Med tanke på att de verkligen inte prioterar den. Hämtar försäkringsbolaget hojjen då? Om ja hade glidit in dit för en månad sedan med en vanlig service hade de ju inte tagit en månad....

Lånehojj? Är de något de verkligen erbjuder? Kommer självklart ringa o dryga på måndag men har svårt med kundtjänst som bara skyller på semester tider etc men ska be att prata med de som betalar ut och någon chef helt enkelt.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top