Hur lätt ska ett framhjul rulla?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag tycker att brombeläggen ligger mot skivorna lite väl mycket. Sätter jag snurr på hjulet hör jag tydligt att beläggen har kontakt. Lite ligger de väl alltid mot men hjulet snurrar bara ca ett halvt varv om jag sätter fart på det med handen och snurrar halvhårt.

Vad är acceptabelt?

Mitt är likadant. För många stoppies antar jag.

Ska byta min skiva nästa säsong i alla fall så nu skiter jag i det.

Jag tycker att brombeläggen ligger mot skivorna lite väl mycket. Sätter jag snurr på hjulet hör jag tydligt att beläggen har kontakt. Lite ligger de väl alltid mot men hjulet snurrar bara ca ett halvt varv om jag sätter fart på det med handen och snurrar halvhårt.

Vad är acceptabelt?

hmm det låter lite väl lite tycker jag. Nu när jag höjde upp min så kan jag snurra på hjulet lite och hjulet snurrar några varv. kolla så att kolvarna på okena går lätt. Så att det inte är så att du bromsar och så vill inte kolv gå tillbaka riktigt. eller så kan det vara skivorna sim inte är riktigt rak.

hmm det låter lite väl lite tycker jag. Nu när jag höjde upp min så kan jag snurra på hjulet lite och hjulet snurrar några varv. kolla så att kolvarna på okena går lätt. Så att det inte är så att du bromsar och så vill inte kolv gå tillbaka riktigt. eller så kan det vara skivorna sim inte är riktigt rak.

Kolvarna går lätt att trycka med fingerkraft, så jag misstänker att gummiringarna som ska dra tillbaks kolvarna inte är som de ska. Skivan är nog OK, det pulserar inte när man bromsar.

Det sjuka är ju att en packningssats går loss på nästan 500 spänn per sida!

EDIT: 900 per sida var det t.o.m!

Last edited:
Kolvarna går lätt att trycka med fingerkraft, så jag misstänker att gummiringarna som ska dra tillbaks kolvarna inte är som de ska. Skivan är nog OK, det pulserar inte när man bromsar.

Det sjuka är ju att en packningssats går loss på nästan 500 spänn per sida!

EDIT: 900 per sida var det t.o.m!

köp två begagnade ok i stället då !

500 styck på skroten skulle jag tippa.

Vad är acceptabelt?
Det där låter helt normalt för mig.

Kolvarna går lätt att trycka med fingerkraft...
Det låter däremot inte normalt.

Kolvarna går lätt att trycka med fingerkraft...

Last edited:
Om inte skivan blir varm när du kört utan att bromsa, eller den äter belägg..låt det va :jäs

Det där låter helt normalt för mig.

Jag gillar ditt första uttalande bättre än det andra ;)
Enligt Haynes skulle man använda fingrarna för att pressa ut kolvarna. Lätt kanske inte var rätt ord - det gick utan problem, men visst fanns ett hyfsat motstånd.

Jag funderar bara på vilka effekter det kan få om beläggen inte får chansen att svalna mellan inbromsningarna. För varmt och sedan glasa?

Jag gillar ditt första uttalande bättre än det andra ;)
Enligt Haynes skulle man använda fingrarna för att pressa ut kolvarna. Lätt kanske inte var rätt ord - det gick utan problem, men visst fanns ett hyfsat motstånd.

Jag funderar bara på vilka effekter det kan få om beläggen inte får chansen att svalna mellan inbromsningarna. För varmt och sedan glasa?

Japp dom glasar sig och äts upp fort

innan du byter nånting, det är stor risk att du satt din fälg åt fel håll!!! detta händer om man sätter in fälgen åt fel håll, snurrar knappt, kanske ett halvt varv om man har tur. testa vänd på fälgen o snurra igen så ska du se...

:confused:
Vad är det för dimension på däcket??

120/70-17

innan du byter nånting, det är stor risk att du satt din fälg åt fel håll!!! detta händer om man sätter in fälgen åt fel håll, snurrar knappt, kanske ett halvt varv om man har tur. testa vänd på fälgen o snurra igen så ska du se...

Om jag trycker ut beläggen och sedan snurrar på hjulet snurrar det lätt och flera varv, så det är nog inte problemet. Bra tanke annars!

Last edited:

Man kanske kan använda fingrarna, men jag tycker dom går för trögt. Brukar använda en stor mejsel eller liknande bakom beläggen för att pressa ut kolvarna.

Man kanske kan använda fingrarna, men jag tycker dom går för trögt. Brukar använda en stor mejsel eller liknande bakom beläggen för att pressa ut kolvarna.

Om de gar for trogt for att anvanda fingrarna borde du skota dina bromsok battre. En uppsattning nya tatningar och uppsmorjning av oket med specialfett for andamalet (OBS inget petroleumbasserat fett utan specialfett till bromsar)

Vad är acceptabelt?

Du borde definitivt kolla hur det ar med padsupphangningen om det nu inte ar bromskolvarna som karvar, sprintarna som haller padsen kan bli slitna och fa hack i sig efter padsen och da glider padsen inte tillbaka trots att kolvarna gor det.

Last edited:
Du borde definitivt kolla hur det ar med padsupphangningen om det nu inte ar bromskolvarna som karvar, sprintarna som haller padsen kan bli slitna och fa hack i sig efter padsen och da glider padsen inte tillbaka trots att kolvarna gor det.

Hmmm det var faktiskt små märken i pinnarna som går genom padsen men jag bedömde de som för små för att utgöra problem. Men det kanske inte behövs så mycket? Jag putsade de rena med smärgelduk och smorde in med kopparpasta iaf.

Du kan vara lugn över att jag sköter om grejerna. Men ibland tycker jag att ok kan vara tröga ändå.

Det betvivlar jag inte da vi raceakare garna pular om vara livforsakringar lite extra...

Det viktiga ar att kolvarna inte karvar sen far man en inbyggd troghet da man manuellt trycker tillbaka dem pga returledningen i huvudbromscylindern ar ratt trang. Sen kan man raka ut for att returen ar igensatt eller att man har overfyllt reserovaren sa dar bildas overtryck...

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back