Hur lätt är bakhjulsåkning med en zx6r?

Matti skrev:
Åk på motorvägen i 130km/h. Peta i 2:an. Flytta baken mot passagerar sadeln så gott det går. Frikoppla. Vrid på rullen så mycket det går och lite till så motorn skriker på varvstoppet. Släpp kopplingen och slit upp skiten! Växla till trean direkt när den kommit upp! Hur kul hoj som hellst! Saknar min betta..... :gråta :(
För fan Matti!
Du får lära mig att slanga!
Måste knäcka RoLLER! :D

Last edited:
Det va den gamla goda tiden Matti!!

Då va du varvstoppskungen......nu håller du ju bara på o fjantar dig , stegrar lite o såna grejjor :whip

Saknar min oxo ibland......faan va fin hon va :fakta

Last edited:
jag har två kompisar som kör ninja 6'or. kommer inte ihåg vad dom har för årsmodeller men jag tror att det är en 97'a och en 00'a. ingen av dessa hojar går upp på bakhjulet när man öser fullt på ettan. han som har 97'an har försökt en del med gasa/släpp gas /gasa för att få upp den men han lyckas inte med det. han kopplar upp den.

blev lite osäker här nu men när jag läste denna tråd har jag för mig att du skrev att ninjan går mycket bättre än din gixxer. när vi har kört ninja 97'an samtidigt som min gammelgixxer så har vi upplevt det som att min gixxer går snabbare. din gixxer borde väl va snabbare än min? jag har trimkammar i min gixxer men så mycket gör väl inte dom. ninjan är dock så jävla mycket bättre på vägen. känns tusen gånger stabilare än min gixxer och sittställningen är så jääääääävla mycket skönare.

jag har både sporthoj och cross och jag slangar på lite hur som helst med crossen. jag kan inte slanga så långt men jag slangar sittandes, ståendes och ibland med sladd samtidigt med min gixxer kan jag fan inte slanga. crossen är så lätt att rycka upp på 1'an, 2'an, 3'an eller 4'an. min sporthoj kan jag inte rycka upp alls. måste nog koppla upp den och det har jag ingen koll på hur man gör. får inte alls in någon tajming på det. känns bara som att jag försöker ha sönder hojen.
men en sak lär man sig klart bra från att slanga med crossen som man kan ha nytta av när man kör sporthoj och det är hur högt man kan gå utan att slå över. i början när jag hade min cross, sket jag nästan på mig när framhjulet lyfte en decimeter. nu har jag slagit runt en massa gånger och det gör att man känner sig lite tryggare i sina försök att slanga med sporthojen. man slipper den där känslan att man ska slå över bara framhjulet lyfter lite.

fan va jag skulle vilja ha crossstyre på min sporthoj och dreva ner den lite. det vore ultrakul.

Verkar som om en ZX6R är en bra hoj, så jag ringde nyss och sa att jag skulle ha den =)

Körde en -01 ninja förra sommaren, effekten är väl ungefär densamma som i en -97'a, kanske lite rappare men iaf.. Hojen går inte upp på hjulet om man inte vill ha upp den så enkelt är det.. I början är man feg, av naturliga skäl, mitt tips är att ligga på 20-30 km/h på ettan, ca 5000 varv, sitt lite längre bak på sadeln, slå av gasen och ge sen fullt (det ska ta ca 1/2 sekund) det ska vara en handfull gas, men detta måste man öva sig på, ta det lugnt i början.. Hjulet kommer lätta, sen faller det i regel ner direkt. Försök hålla hjulet i luften längre och längre, dvs. slå inte av allt direkt (ha lite is i magen). Med träning så kan man hålla hjulet längre och längre och högre och högre, till varvstoppet eller prova växla innan (i mitt fall gjorde jag detta utan koppling och man slår bara av snabbt på gasen petar i växeln och sen på igen). Generellt tips, när hjulet faller ner ge lite extra gas för att minska slitage på gaffel, lager. Jag hade aldrig några problem med vobbel eller styrslag, dock kom jag för högt några gånger och då är det nära man skiter på sig..

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back