Hur lära sig hitta lämplig svängpunkt?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Hej.
För att försöka nöta in ett bättre spårval vid kurvtagning så tänkte jag markera några svängpunkter på asfalten i några öppna fina kurvor som jag ofta åker i.
Om jag förstått det rätt så är det ofta fördelaktigare att åka rakt fram och hålla ytterkant så länge som möjligt innan man, vid svängpunkten motstyr och startar svängen genom kurvan.
På så vis så öppnas kurvan och utgången blir ”bredare”.

Med förvirrad blick så har jag ”letat” lämplig svängpunkt när jag är ute och åker.
Ibland lyckas det och ibland lyckas det mindre bra.
Till sist så skiter jag i svängpunkter och allt annat jobbigt teoritjafs och kör mina normala banansvängar där kurvorna alltför oftast ”nyper” i utgången.

Nu tänkte jag ta med en spryflaska och göra små egna hemliga prickar i vissa lämpliga kurvor.
Frågan är vart jag ska försöka placera dessa prickar för att få en behaglig träning?
Ska jag börja med att sätta pricken långt innan den optimala svängpunkten och sedan successivt flytta fram den vartefter jag känner att det är lämpligt.
Eller ska jag redan nu lägga punkten på det optimala stället?
Var är då det optimala stället?
Straxt innan man blåser av vägen i ytterkanten eller?

Till alla som tycker att jag ska gå en kurs..
Ja. Jag har anmält mig till en sporthojskurs i slutet av maj.
Ja. Jag har kört på rörken ganska många gånger.
Ja. jag har läst full kontroll.
Nej. Jag tror inte jag är någon Rossi på min 750.

Jag vill bara få lite tips på hur man kan lära sig nöta in en bra svängpunkt.
 
Last edited:
Jag har nyligen gått en BKK hos SMC och det var en riktig ögonöppnare.
Numera försöker jag tittat igenom kurvan. När det "går att se en rak linje" svänger jag.
I skarpare kurvor försöker jag hålla mig så långt ut det går tills kurvan öppnar sig och det är fri blick. Så fort det är klart kollar jag efter nästa kurva (innan jag är ute ur den jag ligger i just nu).
I vissa kurvor kryper jag fortfarande en del kring kanten men med lägre hastighet så att jag fortfarande kan välja utgång när jag vill.
Och allting givetvis med lätt gaspådrag så att cyklen inte dippar genom kurvan.

Jag har nog fortfarande mycket att lära men jag känner att jag kör med mycket större marginal numera än förut.
Kul att du hänger med på en kurs själv. På förra kursen jag gick (BKK Knix Lockarp) var det väldigt många instruktörer i min grupp så jag fick personlig feedback efter varje omgång. :tummenupp
 
Last edited:
Låter som att blicken faller ner för nära framhjulet!
Inge illa menat, men du kanske ser dåligt?

Mats
 
Jag har nyligen gått en BKK hos SMC och det var en riktig ögonöppnare.
Numera försöker jag tittat igenom kurvan. När det "går att se en rak linje" svänger jag.
I skarpare kurvor försöker jag hålla mig så långt ut det går tills kurvan öppnar sig och det är fri blick. Så fort det är klart kollar jag efter nästa kurva (innan jag är ute ur den jag ligger i just nu).
I vissa kurvor kryper jag fortfarande en del kring kanten men med lägre hastighet så att jag fortfarande kan välja utgång när jag vill.
Och allting givetvis med lätt gaspådrag så att cyklen inte dippar genom kurvan.

Jag har nog fortfarande mycket att lära men jag känner att jag kör med mycket större marginal numera än förut.
Kul att du hänger med på en kurs själv. På förra kursen jag gick (BKK Knix Lockarp) var det väldigt många instruktörer i min grupp så jag fick personlig feedback efter varje omgång. :tummenupp

Tack för bra feedback! :tummenupp

När det "går att se en rak linje" svänger jag.
Det där är nog ett bra knep för att få ut var svängpunktsmarkeringen ska vara.
Kanske sätta markeringen lite före det går att se en rak linje genom kurvan och testa.

Låter som att blicken faller ner för nära framhjulet!
Inge illa menat, men du kanske ser dåligt?

Mats
Nja, jag har hyfsat bra syn, men det stämmer ändå det du säger.
Jag tittar nog ofrivilligt för nära framdäcket.
Jag försöker att hålla blicken långt fram.
Förövrigt så har jag märkt att blicken långt fram är det bästa knepet om man vill få det att kännas som om det ”går saktare”.
 
Last edited:
Rätt punkt varierar rätt så mycket beroende på framför allt hur mycket effekt man har.

Rent generellt så är det längre in i kurvan än dom flesta tror. Alla vet att man ska ta ut kurva innan man skär in. Men dom flesta börjar gena för tidigt.
 
Pröva istället. Börja vid en, för dig, bekväm punkt. Flytta fram den för varje gång. Du känner när du börjar närma dig.
 
Ute på allmän väg så beror de endel på hur bra sikt man har för å kunna utnyttja ev. hela vägbanan för mer avantgardistisk körning.
Bedömningen måste hela tiden göras om de finns risk å möta nån krake på fel sida vilket man hälst vill undvika, OM man utnyttjar hela körbanan.
Samma att de alltid kan hoppa ut nå oönskade djur eller annat från sidorna :näsblod
 
Om sikt och andra trafikrelaterade krav är tillgodosedda så ska du hitta en svängpunkt (du får som regel prova dig fram) som ger dig ett bra spår genom kurvan. Ett bra spår är ett spårval som ger dig möjlighet att ta kurvan med gaskontroll. Du ger alltså successivt mer och mer gas genom hela kurvan så att cykeln accellererar och om svängpunkten är rätt så stämmer apex och utgång utan att du behöver korrigera med fler styrimpulser. Nu är ju inte alla kurvor så beskaffade att det går, nypande kurvor, dubbelapexkurvor och kurvor i utförsbacke kräver sina speciella tekniker men nu har du en princip att ta som utgångspunkt.

Om du nu nödvändigtvis ska öva i trafiken, så var försiktig! :tummenupp
 
Lämplig svängpunkt kan du bara hitta just vid det tillfället du kör, den är ju inte samma för en och samma kurva under olika förhållanden ens. Vått, torrt, blåsigt, fortare, långsammare, trafik, ljust, mörkt... var är lämplig svängpunkt? Alla kurvor är ju heller inte såna man ska köra in i, vända och åka ut igen. Lämpligaste körningen kanske är rakaste spåret igenom?

Koncentrera dig istället på att planera körningen genom att tänka på var du tittar och hur du svänger. Blir det tight i utgången av en kurva, ta om långsammare och sväng lite senare utan att glömma lite gas. Om du börjar måla kryss ute på vägen är risken stor att du bara åker och tittar på dem och inte har en aning om var du befinner dig i sammanhanget, kommer bara att få dig tappa flyt då du inte ser vart du är på väg. Det finns inte många kryss målade där ute på vägarna i övrigt...

Sitter det förresten inte vita reflexstolpar efter den vägen?
 
Last edited:
Tänk inte så mycket på att hitta specifika punkter på asfalten. Lär dig att läsa kurvan istället (om den öppnar sig eller nyper).
 
Archimedes spiral = Åtnypande kurvor med konstant hastighet

Tänk inte så mycket på att hitta specifika punkter på asfalten. Lär dig att läsa kurvan istället (om den öppnar sig eller nyper).

Nya vägar har förmodligen datorritade kurvor med konstant radie, såsom t.ex. den nya sträckningen av L535 till Ljungdalen. Där är de bar´å åk.

Annat är det med Transformatorkurvan på Bogan (en högerkurva om man kör österut), samt med Hyggeskurvan på Bulten (en vänsterkurva om man kör västerut). Vid dessa båda skulle man behöva både färgmarkeringar för idealspår, samt inkrementella hastighetsangivelser. Jag har stor respekt för båda dessa åtnypande kurvor, speciellt den på Bogesundsvägen, där ett uppsatt vägkors starkt brukar synas i eftermiddags- och kvällssolen när jag åkt där.
 
Tack för alla svar.
Jag inser ju nu att svängpunkten alltid ändras gång på gång beroende på en miljon olika förutsättningar (tack Jåke och Esquire)

Kanske dumt att markera svängpunkter på vägen.
Bättre då att tagga ner lite och försöka hitta den där harmonin som är så skön när allt stämmer.
Den infinner sig ibland, mest av allt när man i övrigt mår bra och inte är stressad.
 
Ju långsammare du kör desto mer tid har du på dig att känna efter hur kurvan går (till en viss gräns naturligtvis, sedan trillar du ;) )
Som relativt ny tyckte jag att jag fick mer ut av att köra på Lockarps go-cart-bana än på Knutstorp (mer alpinväg än roadracing).
 
Last edited:
Tack för alla svar.
Jag inser ju nu att svängpunkten alltid ändras gång på gång beroende på en miljon olika förutsättningar (tack Jåke och Esquire)

Kanske dumt att markera svängpunkter på vägen.
Bättre då att tagga ner lite och försöka hitta den där harmonin som är så skön när allt stämmer.
Den infinner sig ibland, mest av allt när man i övrigt mår bra och inte är stressad.

Lite kul det här!!!

Jag var måndag på möte med arbets gruppen för den nationella MC Strategi, och vi hade en tysk expert på plats. Mycket av den framgång i att reducera olyckor man har för MC i Tyskland är ett mix att tydiga markeringar på vägbanan och såklart sedan i sidoområden.
- Vi kollade på en film med crash mott räcken, i kurvor. Jag var den enda som ögonblickligt tänkte körteknik saknadas.. och kunskapen om att jobba aktivt med svängpunkter..
- Jupp, punkten kan ju variera beroende på en mängd sakar - men, kanske vi skaq kolla lite vidare på detta... :tummenupp
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top