Hur lär man sig köra grävare?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har funderingar på att dryga ut kassan med att köpa mig en minigrävare och hjälpa villaägare på helger.
Hur lär man sig köra en sådan och gärna skaffa sig förarbevis?
Vem håller i kurser och kan man haka på en sådan gratis genom tex AF?
Jag har mailat till dom men inte fått svar.

Lär dig gör du genom att öva, öva och öva.
Har du kört något innan?
Har du tänkt hyra ut den om vardagarna?
Nu har jag ingen dunderkoll men känns lite lurigt att få det gå ihop med endast två kör dagar/vecka..

Vilken prisklass på maskin har du har tänkt dig?

Lycka till!:tummenupp

Kan bli jäkligt dyrt om man sätter skopan i något man inte ska, så börja med o kolla vad en försäkring för ev skador på annans egendom kostar:gnissla
Har en polare som kör o tror det är jäkligt svårt o få ihop det bara på extra jobb om man ska ha gröna papper..

Du är varmt välkommen hem till mig att övningsgräva :tummenupp

Tänkte mig en djup grav från huset till tomtgräns med en anslutning mitt på i 90grader mot en fyrkantig, ganska grund grop, som är typ 10x6m :)

Jag säger oxå ÖVAoch åter öva.

Om du tänkt tjäna in en slant som "extra" vill det till att du är snabb och duktig på att hantera maskinen. Och det är inte så jävla lätt som man tror. Det kräver en hel del kordninationförmåga.

Känns som att det skulle vara enklare att dryga ut kassan genom att dela ut tidiningar, än att införskaffa sig en grävare.

Det kan gå sönder delar, som ska ersättas med dom surt förvärvade slantarna.

Men för all del...good luck!

//M

Jag grundar det på vad en bekant sagt. Han sa att han gjorde bra pengar på att hjälpa villaägare att gräva ut, han gjorde det svart.
Värdeminskningen på en minigrävare är nästan noll om jag förstått det rätt?
Klart man lär sig genom att öva, men det är ju det jag frågar efter. Vilka håller kurser och lär ut grunderna och tänket?
Om inte annat är det en bra merit att ha :)

Du är varmt välkommen hem till mig att övningsgräva :tummenupp

Tänkte mig en djup grav från huset till tomtgräns med en anslutning mitt på i 90grader mot en fyrkantig, ganska grund grop, som är typ 10x6m :)

Hade jag inte haft nåt mot om du bodde i närheten!

Last edited:
Värdeminskningen är knappast noll, då har du blitt lurad.
Allt som har med hydraulik att göra är kostsamt och relativt dyrt. Allt beror på hur mkt du kan och är villig att göra själv. Det krävs att du vet vad du pysslar med om du vill tjäna snabba stålar.

Jag själv lärde mig att köra dumper, hjullastare m.m. på ett gammalt jobb.
Hade ingen tidigare erfarenhet, men tjatade till mig ett par småjobb. Kämpade ett par år som maskinist. Jävligt kul att köra lastare m.m. faktiskt :)

Saknar dock papper (maskintimmar) för att officiellt söka en liknande tjänst igen, men men man lärde sig ngt iaf!

Lycka till!

Om du tänkt tjäna in en slant som "extra" vill det till att du är snabb och duktig på att hantera maskinen. Och det är inte så jävla lätt som man tror. Det kräver en hel del kordninationförmåga.
Samt planeringsförmåga.

Vilket är skillnaden mellan duktig och kass förare

Ska du ha föratbevis på maskinen vilket oftast krävs om försäkringar ska gälla brukar grundkursen vara på 10 veckor+en eller flera extra för att få till det sista innan avläggande av det praktiska grävprovet,kostar ca:5000/vecka,antalet extraveckor beror dock på personlig fallenhet.

Ska du skotta svart är det bara attt sätta igång efter du hyrt eller köpt en maskin,lär dock få ta den ekonomiska delen av dina misstag till 100%

Lycka till.

Henrik

Har kört hjullastare i något år på ett gammalt jobb.
Det är inte speciellt svårt om man har lite fallenhet för maskiner, det är mycket känsla det handlar om.

Dock kan du ju fundera lite på hur du tänkt transportera den mellan kunderna, även om grannarna i närområdet vill ha rabatterad grävhjälp så kommer du att behöva utöka området när du grävt klart hos grannarna.
Det är rätt tunga pjäser det där, även om det är en liten bobcat du funderar på.

/Danne

Tack för bra svar! Jag ska se om jag kan ordna någon utbildning genom AF.

Minigrävare! chyrre! Jag vill också ha en. Kan man ha på släp bakom långforden och sen är det bara att dra iväg och gräva hos folk, även hos de som inte vill.

Minigrävare! chyrre! Jag vill också ha en. Kan man ha på släp bakom långforden och sen är det bara att dra iväg och gräva hos folk, även hos de som inte vill.
Gräva vallgrav runt slottet kanske vore ett projekt att fundera på?

Ska du ha föratbevis på maskinen vilket oftast krävs om försäkringar ska gälla brukar grundkursen vara på 10 veckor+en eller flera extra för att få till det sista innan avläggande av det praktiska grävprovet,kostar ca:5000/vecka,antalet extraveckor beror dock på personlig fallenhet.

Om man inte har en driven arbetsgivare, då kan man få det direkt hem i brevlådan.
Har jag hört.

Jag funderar på att tjäna lite extragryn som tandläkare.
Vad kostar en tandläkarstol nuförtiden?
Dra ut tänder kan väl inte vara så svårt?
Har du ingen erf av anläggning tror j du ska skippa planerna.
Krävs att du har lite erf av det.Sitta o hinka i grävare är en sak men få ngt uträttat är en annan.
Många jobb hos husare är drän o servisjobb.Inget du lär dig på en eftermiddag.
Uppfarter mm ska du kunna läsa markförhållanden.
Ofta behövs ngn form av minidumper typ.
Du kan börja som skyffelgubbe hos mig.Det tar j inget extra för.:hihi
Negativa Rune

Hjullastarkort kostar 8000kr oavsett om du hyr in en lärare för "uppkörning" med egen maskin eller om du går en 2veckorskurs där du får träna på uppfarter och lite annat som hör till.

Arbetsförmedlingen har inte längre yrkesutbildningar. Pengarna tog slut förra året sa de. Bra sa jag, lägg ner Arbetsförmedlingen då för hitta jobb får man ju ändån göra själv och ni kostar ju bara en massa onödiga pengar. :banana

Tänk igenom det en gång till innan.
En fräsch minigrävare får du räkna med 100’ + moms
Hur lång tid tar det att tjäna in om du jobbar svart (eller vitt) + du vill ha något själv i fickan.
Hur skall du transportera den mellan olika jobb?
Dragbil + släp en nätt summa.
Hur är det med körkort till bil och släp? (minst BE)
Om du kommer till en villaägare och skall dränera grunden vill han in ha de gamla fyllnadsmassorna kvar på tomten, du behöver en lastbil eller dumper för att forsla bort skiten.
Villaägaren vill ha allt återställt efter grävning, du behöver lastbilen igen för att hämta dränering, matjord m.m. planering av eventuell gräsmatta.
Villaägaren vill ju inte bara ha halva jobbet gjort.
Plus underhåll av bil, släp, grävare, lastbil.
Och så har du skatt/försäkring på alla fordon.

Finns säkert mer att tänka på, men lycka till.

Har oxå hört det men finns den möjligheten kvar?

När jag forskade i det -07 verkade det inte så.

Henrik

Vet minst en arbetskompis som fått förarbevis för gräv och lastmaskin på det viset, men det var nog runt milleniumskiftet...
Har ingen aning om hur det är nu, men skulle inte bli förvånad om den möjligheten inte längre finns, fast jag har ju som sagt ingen som helst aning.

Men kan försöka komma att ihåg och fråga någon av mina lärare nästa vecka. :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back