Hur länge tror ni det dröjer innan f-premien höjs för offroad?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har funderat lite på hur länge det ska dröja innan f-bolagen kommer höja premien för Supermotards/offroads?

Det måste ju krylla av folk som slutar åka dyr sporthoj och köper en supermotard som dom sedan får försäkra som offroad.

Någon mer som funderat på detta?

Ja, det blir väl så snart. Själv fick jag premien sänkt med 300kr
per år.... :tummenupp

de har ju redan höjt i år pga av den kraftiga ökningen (bilsport MC) av SM. Tror aldrig det kommer bli så fruktansvärt dyrt. Kanske kan poppa upp 20 % till men sen är det stopp.

det värsta är väl de som kör motarder e-reggade och försäkrade där efter, där skulle det vara blankt nej om det hände nåt.
Som tur är blir ju skadorna lindrigare på motarder än på sporthojar.

Enduroförsäkringen är väl borttagen?

Min försäkring har nu ökat från 2200 till 2800.......... 27% hehehe no problemo

Lär nog dröja ett bra tag känns det som.

Vi kommer sällan upp i sådana farter som ger de värsta skadorna. Det är inte så spännande att brassa omkring på en motard i 150 blås eller mer.. det går.. men inte kul..

Sedan så kostar inte direkt plasten till en motard 35-40000 som det kan göra på en sporthoj..

Jag bytte ALL plast på min KTM och sadelöverdrag för 1500- 1700 nånting.........

En repig motard bryr sig ingen i, en repig R1a rynkar man näsan åt..... det är klantigt att skrapa en kåphoj men "vardag" att skrapa en motard......... lite olika :D

För 1500 fick jag en liten plastbit som är ungefär en tredjedels så stor som ena kylarvingen på LC4an..
Plastraktet är billigt att crasha... :rolleyes:

De har redan höjt till i år. Från 1600 till 2400 för Duken och till 2300 för 620:n. Zon 2 med mängdrabatt.

Silwer skrev:
det värsta är väl de som kör motarder e-reggade och försäkrade där efter, där skulle det vara blankt nej om det hände nåt.
Som tur är blir ju skadorna lindrigare på motarder än på sporthojar.

E-försäkringen e borta, vanlig Offroad gäller.

nån som vet vad lagen säger om man åker E-reggat utan licens??

HusaBusa skrev:

nån som vet vad lagen säger om man åker E-reggat utan licens??

Olovlig körning.

Om premierna blir tokhöga på supermotard så gör det som sagt inte så mycket, hojarna kostar ändå så lite att fixa att det är lugnt att handla och fixa själv.

ok bra at de slopat enduroförsäkringen.
Och angånde föregående inlägg, vad menar du?
Spelar det ingen roll om premierna blir höga? du måste ju betala dem iaf. Sen kvittar det ju om du inte använder försäkringen vid olycka, premien måste du ändå betala.

Det fula är att offroadförsäkringen inte gäller vid tävling/träning, utan enbart vid "vanlig" körning, så enduroåkarna har fått kraftigt försämrade försäkringsvillkor.

Silwer skrev:
Och angånde föregående inlägg, vad menar du?
Spelar det ingen roll om premierna blir höga? du måste ju betala dem iaf. Sen kvittar det ju om du inte använder försäkringen vid olycka, premien måste du ändå betala.

Man MÅSTE inte ha helförsäkring... Jag misstänker att han syftade på att ha endast trafikförsäkring eller halv och sen betala skadorna själv...

Som sagt, det blir aldrig några sporthojs-premier på offroad/SM eftersom det inte kostar så jäkla mycket att laga offroad/SM.

En premie är ju faktiskt satt på grund av en kostnad. Inte för att gör en stor vinst... eller... ja.. jag tar tillbaks det där. Blir bara arg när jag funderar på försäkringar.

/Lucky9

Edit: syftningsfel

Silwer skrev:

Jaha... Menar du det eller???
Förstår inte riktigt din poäng, men iaf så åker jag enduro!!
Och jag tycker inte att det är bra att försäkringsbolagen har tagit bort den försäkringen!

Min KTM 200 EXC hade jag e-försäkrad hos Salus.
Kostade 3200:- helår, men nu ska min nya försäkring kosta 7200:-!!!!! :mad: :mad:

Att dom tagit bort e-försäkringen och bara "slängt" över hojen på vanligt landsvägsregister är för mig obegripligt. :confused:
Hojen blev enligt Salus klassad i skatteklass 7.......pga vikt/effekt
Jag har 34 vilda ponnys i 200´an... Det är ju löjligt!!
:eek:

Last edited:
Lucky9 skrev:
Man MÅSTE inte ha helförsäkring... Jag misstänker att han syftade på att ha endast trafikförsäkring eller halv och sen betala skadorna själv...

Exakt. Tack.

Greven, vad menar du? Jag är inte säker på att det är olovlig körning, har bara för mig att nån härinne sa att det var det förra året.

Det är tragiskt att de tagit bort enduro försäkringen, drabbar de som seriöst sysslar med en sport. Det finns all anledning att misstänka att det är e-reggade motard hojar som är problemet och med att kostnaderna stigit kraftigt samtidigt som intresset för motard steg kraftigt.
Även SVEMO håller på att undersöka detta, samt hur en ny enduro försäkring ska tas fram. En idè jag har är att den som krockar med en e-reg hoj ska kontrolleras upp noga, kolla att hojen följer alla regler som gäller för e-reg samt att man verkligen har kört eller var på väg till enduro träning/tävling, annars bör ersättning helt utebli...

Jag tycker det är ashäftigt med motard och tycker det är en sport som ska främjas helt. Men det bästa vore en egen klass för dessa, de har inget med enduro att göra, inte speciellt mycket med offroad att göra heller.
En supermotard är till viss del sporthoj och till viss del offroad, varför går den då inte i klass 7 istället för offroad klassen kan man fråga sig? Naturligtvis vorer det fel, lika fel som att kunna ha den i en offroad klass. Det är verkligen dags för försäkringsbolagen att se över detta helt och hållet.

Och som oFFKeFF så riktigt påpekar, vilket kanske också är det viktigaste, är att INGEN mc försäkring idag täcker utanför allmän väg. Nu måste man se till att ha en fulltäckande olycksfallsförsäkring för tränings/tävlingsändamål och en sån är SVINDYR...

Jag har en heltäckande genom mitt fackförbund (Elektrikerförb.) som tur är, men det är väldigt få förbund som har. Har å andra sidan en väldigt hög fackavgift (+8000:- om året varav försäkringarna tar större delen). Kolla upp detta noga innan något händer ute i skogen.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard