Hur länge sen var du hos tandläkaren?

• Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date

Är det värt att gå till tandläkarn?

• Antal röstningar
    0

jetson

Guest
Såg nu att jag har svart streck i mitten/mellan groparna på två av mina tuggtänder ni vet dom två längst bak underkäken, väldigt små svarta streck och max ½mm långa.

Funderar på om det är värt att gå till tandläkaren, men det är så jävla segt och det enda dom gör är ju att säga åt en att borsta tänderna sen vill dom ha en massa stålar.

Var där senast 2006 tror jag, 2005 va jag iaf där det är jag rätt säker på.

Ska man gå dit och kolla läget?

Går varje år, senast för nån månad sedan. Blir ju mindre att göra om dom upptäcker problem tidigt, även om det nog är fem-sex år sedan dom gjorde något annat än grundservice.

Har du inte varit där på fem-sex år är det definitivt hög tid att få en översyn. Åk till England om du vill se hur det går när man väntar för länge mellan besöken... :D

typ 6 år sedan,,,, är manisk med tandborsten och tandtråden (plackers)

En kontroll kostar inte så mycket samt man får ju tandvårdsbidrag.
Man kan spara som mest 2 bidrag, dessa finns hos försäkringskassan och tandläkaren kan begära betalt därifrån direkt så du slipper lägga ut den summan.

Till och med det år som du fyller 29 är bidraget 300 kronor per år.
Från och med det år du fyller 30 och till och med det år du fyller 74 är bidraget 150 kronor per år.
Från och med det år du fyller 75 är bidraget 300 kronor per år.

Har varit en gång på åtta år. Då var det akut för jag bet sönder en tand någon dag innan jag skulle till Kina. Hon sa då att det skulle bli operation när jag dök upp nästa gång. Det grämer mig. Borde ta tag i det här och fixa till allt så man kan få vara med i folktandvårdens fond sen.

Gå oftare. Jag hoppade över att gå till tandläkaren i 10 år, fick göra två rotfyllningar för att ett par lagningar spruckit och det kommit in bakterier i tanden den vägen. Inte alls skoj, och jävligt dyrt. Hade jag gått regelbundet så hade det antagligen inte varit någon fara, och hade jag gått en gång varje år hade det kostat *mycket* mindre än den massiva restaurering av truten som det blev istället. >.<

Jag går varje år. Tandläkaren tycker att det räcker med varannat, men det är så trevligt att gå.

Jag hade ett uppehåll på ganska precis 10 år efter att ha varit hos en galning till tandläkare som inte var så kul.

Åkte in förra hösten och hade inte ett hål. Hon sa att det i princip är socker som gör att man får hål. Borsta tänderna eller ej spelar ingen roll annat än att man luktar bajs om man inte gör det, får tandsten, mm.

Jag äter väldigt sällan socker men jag hade tandsten som hon bröt i.

Jag hade ett uppehåll på ganska precis 10 år efter att ha varit hos en galning till tandläkare som inte var så kul.

Åkte in förra hösten och hade inte ett hål. Hon sa att det i princip är socker som gör att man får hål. Borsta tänderna eller ej spelar ingen roll annat än att man luktar bajs om man inte gör det, får tandsten, mm.

Jag äter väldigt sällan socker men jag hade tandsten som hon bröt i.

Socker är skit.

Går på kontroll två gånger per år. Ingår i försäkringen.

Går på kontroll två gånger per år. Ingår i försäkringen.

Känns lite overkill.

Gått en gång om året hela livet, inte en enda lagning. Det tycker jag är ett bra facit efter 30 år med permanenta gaddar.

Bra, Mange.

Lätt över 10 år sedan, jag tror att jag var 17 när jag var där senast.
Funderar på att boka in en tid inom kort för att kolla ett eventuellt hål och sen har jag fortfarande problem med 2 visdomständer som var orsaken till senaste besöket. De vägrade dock söva mig när de skulle bryta loss tänder och modifiera lite käkben så jag sket i den bokade operationstiden.
Och sen när opererar man utan att söva :va

Gick för två månader sen, man får 300kr bidrag per år så ja betala bara 50kr för undersökningen så de va i princip gratis.

Funderar på att boka in en tid inom kort för att kolla ett eventuellt hål och sen har jag fortfarande problem med 2 visdomständer som var orsaken till senaste besöket. De vägrade dock söva mig när de skulle bryta loss tänder och modifiera lite käkben så jag sket i den bokade operationstiden.

Man opererar utan att söva så ofta som möjligt, eftersom att det är en risk att bli sövd, vad jag har förstått.

Blir kallad vartannat år (min tandläkare tycker inte att jag behöver gå oftare :)) Har alltid gått regelbundet till tandläkaren o kommer så fortsätta. Aldrig haft nga hål i tänderna (är över 30 ;))

:rofl nu är det väl på tiden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94861

Last edited:
Sen jag slutade att snusa Mars -10, så har det väl blivit sisådär 20 besök hos tandläkaren...innan en gång på 20 år...

Jag fick operera ut mina visdomständer.
Eftersom kraftiga tandjävlar går i släkten och rötterna är kringelkrokiga var de tvungen att dela dem i tre delar (mycket såga och knäcka) och dra varje rot för sig.

Det kändes som det tog 400år, men när faderkakan senare fick problem med sina var jag glad att jag drog mina.
Det är helt klart mer värt med en jobbig men förhållandevis kort operation än att gå med inflammationer, svullnader och var i två veckor på antibiotika, bara för att sedan kunna dra dem.

I say do it.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back