Hur länge måste lameller oljebadas?

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Sökningar ger uppåt ett dygn i oljebad, vilket säkert är bra men jag har inte riktigt så gott om tid. Hur länge lägger ni lameller i bad innan montering? Kan de badas i vilken (ny) skitolja som helst?

10 minuter nöjer sig Barnett med enl sina instruktioner iaf!
Använd en Jaso-MA-godkänd olja till badandet så spelar det nog ingen roll vad du använder för olja. ATF är bra.

/J

10 minuter nöjer sig Barnett med enl sina instruktioner iaf!
Använd en Jaso-MA-godkänd olja till badandet så spelar det nog ingen roll vad du använder för olja. ATF är bra.

/J

Barnett who? Jaso-MA what? Tänkte bada den i Biltema helsyntet 10-40, funkar? :)

Man kan ju lämpligen bada lamellerna i samma olja man har tänkt köra med. Bilolja är nog ingen god idé, med tanke på att lamellerna är det som skiljer motorcyklar och bilar åt, typ dårå om du hajar vad jag menar.

Man kan ju lämpligen bada lamellerna i samma olja man har tänkt köra med. Bilolja är nog ingen god idé, med tanke på att lamellerna är det som skiljer motorcyklar och bilar åt, typ dårå om du hajar vad jag menar.

Perfa, låter bada någon timme o hoppas det räcker. MC-verkstäderna lrä inte bada dom särskilt länge. Kör Biltemas mc-olja 10-40 dårå, grymmaste skiten.

Barnett who? Jaso-MA what? Tänkte bada den i Biltema helsyntet 10-40, funkar? :)
Barnett är en kopplingstillverkare.
Jaso-MA är en klassning av olja.
Bilojla ska man aldrig använda till en hoj med våtkoppling. Biloljor brukar kunna innehålla diverse medel för att minsta friktionen, och i en koppling vill man inte ha någon minskad friktion. Använda samma olja som du har tänkt ha i motorn efter lamellbytet. Det går bra att bada lamellerna i samma olja om du använder en ren plastlåda eller något.

Hur länge lamellerna ska ligga i blöt? Tja, lite lagomt länge. :hihi
Ett par timmar brukar jag köra på och det funkar fint.

Tänk på att om du lägger ner alla lameller i oljan samtidigt så kanske inte oljan kommer in över friktionsytorna ordentligt. Lägg ner lamellerna i oljan en efter en och inte helt centrerade i förhållande till varandra (eller om du inte ska använda samma olja i motorn sedan: lägg något mellan lamellerna så det blir lite mellanrum mellan dem).

Edit: om du inte byter stålplattorna så kan det vara en idé att blästra dem eller rugga upp ytan lite med ett sandpapper. Men det kanske du redan hade koll på.

Last edited:
Te å börja med: vad har du för cykel??

Det står Enfield.
Är det en Enfield India har du väl torrkoppling?
Eller är det månne numera hel trans på dem med oljebad?

Annars gäller Mattias råd: samma olja som du ska köra på.
INTE bilolja.
Marineringstid brukar jag köra overnight, men 10 min torde räcka.
Huvudsaken är som i verkliga livet: Att du inte kör torrt från början!

Varför ska man bada lamellerna i olja, blir dom inte förstörda då? Jag som trodde att dom skulle vara torra och fina:va :D :va :D

*/ ?>
Back