Hur länge klarar man sig på en sporthoj

Om du kör hoj en längre tid (typ 10år) vad har hänt dig

• Antal röstningar
    0

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Verkar ju som det händer en del olyckor med folk här på SH så här vid början av säsongen. Och man börjar ju tänka till lite. Vad jag menar är ju att om man skall köra sporthoj i typ 10år (eller mer) framöver känns det ju som risken att råka ut för nåt allvarligt är överhängande.

Hur har folk här på SH som exempelvis kört hoj i mer än 10 år upplevt det?

Vad jag vill uppnå med den här tråden är att ta reda på riskerna med att köra hoj länge. Risken ökar ju med hur ofta man kör, visserligen får man väl mer erfarenhet med tiden.

avfartsgatan skrev:
2109225 Verkar ju som det händer en del olyckor med folk här på SH så här vid början av säsongen. Och man börjar ju tänka till lite. Vad jag menar är ju att om man skall köra sporthoj i typ 10år (eller mer) framöver känns det ju som risken att råka ut för nåt allvarligt är överhängande.

Vad jag vill uppnå med den här tråden är att ta reda på riskerna med att köra hoj länge. Risken ökar ju med hur ofta man kör, visserligen får man väl mer erfarenhet med tiden.

Enkelt....kör aldrig över din förmåga! ;)

Tung moppe i 11 år (i Stockholm dessutom).. skadefri.

Största orsaken finner du i mitt eget citat nedan, hämtat från en annan tråd.

War-psycho skrev:
2109001 Visst...men jag lägger inte ansvaret på bilister.

Jag är medveten om att dom försöker ha ihjäl mig, och kör därefter.
Men så har jag överlevt 10 säsonger i Stockholmstrafiken på hoj också, utan att smälla p.g.a. nån idiotbilist.

Att lägga ansvaret på bilister är som att slå ett barn som spiller mjölk.
Bättre att se dom som barn, och försöka göra bättre själv istället.

Det är ditt liv det handlar om, lägg inte ansvaret för ditt liv i händerna på idioter.
Gör du det, så är du lika korkad själv.
(OBS! Ej menat som ett påhopp.)
Sen kör jag som en fegis också. :)

Angående pollen: Nära ögat är det hyfsat ofta (p.g.a. bilister), men är man beredd på det så reder man ut det.
Så för mig står det å väger mellan alternativ 1 och 4, vet ej vilken som passar bäst.

Kör försiktigt.

Last edited:
I 1000 fall av 1000 så bestämmer man som förare själv vilka risker man vill utsätta sig för. Med åren känner man säkrare på sin egen körförmåga och man får mer rutin över hur man undviker farligheter samtidigt som man förhoppningsvis blir en bättre förare med åren. Tråkigt svar, men sant.

Tyvärr borde det vara en flervalspoll.
Jag hade kunnat kryssa de tre översta.

pvcraketen skrev:
2109265 I 1000 fall av 1000 så bestämmer man som förare själv vilka risker man vill utsätta sig för. Med åren känner man säkrare på sin egen körförmåga och man får mer rutin över hur man undviker farligheter samtidigt som man förhoppningsvis blir en bättre förare med åren. Tråkigt svar, men sant.

Känns ju som att det inte spelar någon roll när man kör hoj under en längre tid, då tillfälligheter börjar spelar större roll. Skicklighet och erfarenhet i all ära, ta alls våran krigare i svart i inlägget ovan, till och med han har varit nära att få en egen gravsten (så jag tolkade det i alla fall).

avfartsgatan skrev:
2109291 Känns ju som att det inte spelar någon roll när man kör hoj under en längre tid, då tillfälligheter börjar spelar större roll. Skicklighet och erfarenhet i all ära, ta alls våran krigare i svart i inlägget ovan, till och med han har varit nära att få en egen gravsten (så jag tolkade det i alla fall).
Ju mer man som förare utsätter sig för desto större är sannolikheten att tillfälligheterna inträffar, inte sant? Om man har jättebråttom mellan, säg, Stockholm och Uppsala så ökar ju olycksrisken markant jämfört med om man håller laglig hastighet. Även om en olycka givetvis kan inträffa även den mest rutinerade och laglydige mc-föraren, om det nu finns några laglydiga sådana?

Fürstenhoff skrev:
2109310 Har vid tre tillfällen vart mer än nära att stryka med vid färd med mc - en av dem räddade jag mig genom min erfarenhet samt en gnutta tur, den andra erfarenhet/tur, den tredje genom ren tur!!

Men här pratar vi om xtrema körningar i mycket hög fart!!

1992 (ren tur)

1998 (erfarenhet/tur)

2004 (den absolut värsta av situationerna genom erfarenhet samt en gnutta tur - dock den händelse som satt mest spår i skallen)

/Fürstenhoff.

Vågar man fråga vad som hände egentligen? den senaste händelsen som var värst alltså??

/BRASSARN

Har iof inte haft kk för motorcykel i mer än 4 år (har tävlat 12 säsonger) och har råkat ut för en allvarlig olycka dock med lycklig utgång. Kurvig och fin väg med backkrön möter en rattfull dam som framför sin bil på fel sida vägen, 20m efter krönet frontar jag hennes bil trots försök till undanmanöver, tack vare undanmanövern flyger jag ut i en åker istället för in genom framrutan på bilen, klarar mig med en luxuerad axel och fullt med blåmärken....

Ens värsta mardröm blev sann och ändå höll jag inte mer än 50-60 över ett krön där många av mina poolare har 150 just för det är så coolt att hoppa som grabbarna på Isle Of Man, vill inte ens tänka på hur det hela hade slutat om jag haft 150 över krönet. :3freak

Förr eller senare kommer du att hamna i en liknande situation så se till att göra allt du kan för att det inte blir förr.

Sannolikhet :tungan

Du kan vinna på stryktipset på samma rad, varje dag livet ut.
Men sannolikheten är inte så stor... Du kan köra som ett svin, VARJE dag, och klara dig.
Medans andra gör ett mistag med rullgrus och går i bingen...

Jag skulle tro att man mår bäst av att inte spekulera i frågan, men ja...
Jag har haft kompisar som dött, kraschat rätt hårt själv och det är ju bara
tillfälligheten som gör att man inte dött?

Hjärtat dunkar några extra kilowatt nästan varje gång man e ute, alltid nått litet överakskande moment som händer, farligt eller inte farligt...

Har endast lyckats med at dra ut på en åker en gång, när jag var 16år o oerfaren :)

Jag svarade varit nära att köra ihjäl mig, men jag hoppas att jag är säkerheten själv, men så var det ju det där med bilar, älgar, grus, potthål, hundar å annan bråte som kan vara ivägen :död Jag hoppas iaf att jag kan sitta här och säga att jag hade rätt om 10 år :)

Under 20 år på hoj har jag gått omkull EN gång. 16 år gammal och blixthalka på hösten. Klarade mig med bara stukat självförtroende och skrapad hoj, men hade jag glidit några meter till hade jag hamnat under en buss i motsatta körfältet. Vet inte om det beror på att jag kör som en pensionär, men jag har m.h.a. tur och en viss erfarenhet lyckats reda ut alla situationer som uppstått sedan dess :rolleyes:

avfartsgatan skrev:
2109225 Verkar ju som det händer en del olyckor med folk här på SH så här vid början av säsongen. Och man börjar ju tänka till lite. Vad jag menar är ju att om man skall köra sporthoj i typ 10år (eller mer) framöver känns det ju som risken att råka ut för nåt allvarligt är överhängande.

Håller man på tillräckligt länge så blir man där till slut. Det är jag övertygad om. Jag hade mest incidenter i början när jag var grön men även nu har jag en händelse om året där jag lika gärna kunde omkommit.

Förra säsongen höll jag på att klippa en gul hjullastare som dök upp ur ett skogsparti vid sidan av vägen längre fram. Han körde rakt ut och i.o.m att den är så stor så blockerade den hela vägen.

Det blev skrikande bromsar och tanken "Nu är det kalkat!". Tack vare erfarenhet och dubbla 310mm skivor med 6- kolvsok så gick det bra.

Vi får se hur det går nästa gång...............

Last edited:
Har kört i ca 20 år, och har i princip en "incident" så fort man ger sig ut känns det som. Räknar incident som ett läge där jag måste ändra på något i körningen pga av medbilist, vägbana eller liknande. Har dock haft tur och inte råkat ut för något allvarligt. En del är säkert tur, men en del är säkert just tanken; vad kan bilisten framför hitta på om jag kör om här, undrar om det står en traktor bakom krönet, vart tar jag vägen om han byter fil. Tror inte det gör en odödlig, men man skalar bort en del av riskerna i alla fall...

pvcraketen skrev:
2109265 I 1000 fall av 1000 så bestämmer man som förare själv vilka risker man vill utsätta sig för. Med åren känner man säkrare på sin egen körförmåga och man får mer rutin över hur man undviker farligheter samtidigt som man förhoppningsvis blir en bättre förare med åren. Tråkigt svar, men sant.
Amen.

De gånger jag har kört med andra har jag slagits av hur en del verkar "chansa" påfallande ofta i trafiken. Flera gånger har jag legat bakom folk som inte ens släpper av på gasen litegrann över ett helt skymt krön, där jag inte ens skulle våga drömma om att hållla stumt. Kombinerar man detta beteende med lite grupptryck och övertro på sin egen förmåga så tror i alla fall jag att man har ett recept för katastrof. Om man gång på gång förlitar sig på "turen", så kommer det förr eller senare att hända något.

Själv har jag kört hoj ca 6 säsonger, och råkat ut för en ganska lindrig lowsider på bana.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!