Hur länge kan man köra på en bakdäck?

2893675 Dumt att säga att det bara skulle hålla max 300 mil, beror helt på om man väljer att börna slut på det, eller köra väldigt hårt på bana.

Villl man, så kan man köra slut på ett däck under en helg, eller så håller det 600-700mil..
Som sagt, beror helt och hållet på hur man behandlar det!
//J
Ja låt säga att man kör som en kärring, då håller det i 700 mil, vågar man dra på rullen lite så är det slut på 300 mil.

Värsta slitaget jag har hört är att ett bakdäck har hållt 150 mil men då har det körts hårt och inte på bana.

Sen beror det kanske på om man kör med bakelitsulor eller med däck med bra grepp... :rolleyes:

Dumt att säga att det bara skulle hålla max 300 mil, beror helt på om man väljer att börna slut på det, eller köra väldigt hårt på bana.

Villl man, så kan man köra slut på ett däck under en helg, eller så håller det 600-700mil..
//J

Jo, jag orkade inte ens kommentera :rolleyes:

Det kanske du också borde göra? Va jag ville ha sagt med mitt inlägg är att man e rätt trött på trådar som inte leder nån vart. Köp nytt däck när du inte längre enligt svensk lag har godkännt mönster djup. Så, slut disskuterat. :mad:

Att reagera som du gör när man blir tillrättavisad är ju bara barnsligt. Ditt inlägg tillförde väl inte ett skit? Lol och en bild? Är du trött på trådarna så låt bli att läsa dem :finger

Din senaste användarnamnstråd är också en tråd med bara skit. Här var det ändå en relevant frågeställning. Men sådär är det när man skriver utan att tänka före.

Dumt att säga att det bara skulle hålla max 300 mil, beror helt på om man väljer att börna slut på det, eller köra väldigt hårt på bana.

//J

Jag kör slut på ett däck på strax över 200 mil och då är det inget börnande mer än lite hjulspinn på grusväg. Så jag tror 6-700 är lite väl optimistiskt, kanske på en XR. :tungan

Ja låt säga att man kör som en kärring, då håller det i 700 mil, vågar man dra på rullen lite så är det slut på 300 mil.

Värsta slitaget jag har hört är att ett bakdäck har hållt 150 mil men då har det körts hårt och inte på bana.

Sen beror det kanske på om man kör med bakelitsulor eller med däck med bra grepp... :rolleyes:

Orginaldäcket som satt på min 660, var bara skit, vilket jag körde slut på 90mil, genom vanlig körning.

Däcken som jag har på min 525:a, är Metzeler sportec, som jag tycker håller väldigt bra, kommer hålla mer än 300mil, antar att jag kör "lugnare" än er andra då då, :D
//J

Last edited:
Har någon koll på vad det är för kvalitutt på originalsulorna på 950SM? Har kört snart 150 mil och tycker mig knappt se nåt slitage mer än att det syns var fegranden går.. Då är det ändå relativt hårda mil (de senare) med mkt go - stop - go - stop, wheelies och lekar på bulten/Bogesund etc.. SÅ feg är jag väl ändå inte!!!?

När man läser det här känns det som tatjag kör på bakelit och borde ha döätt flera ggr pga dåligt grepp!

Jag kör slut på ett däck på strax över 200 mil och då är det inget börnande mer än lite hjulspinn på grusväg. Så jag tror 6-700 är lite väl optimistiskt, kanske på en XR. :tungan

Hade mina däck hållt 6-700 min hade jag varit lycklig.
400 mil är mer realistiskt.
Min hoj har gått 850 mil och jag är inne på 3dje backdäcket...
Inger burnande, men dock en del bankörnignar :hihi

:hej

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion