Hur länge kan man ha en hjälm?

Shazam

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NX 650 Dominator
Hej förresten, ny här, återfallsknutte och mitt första inlägg! Pga försenad 30-årskris har jag efterr flera år i mc-exil köpt mig ett åk, en Dominator -88. Saken är att jag haft lite utrustning liggandes som nu kommit till användning igen, bl a en Shoei integralhjälm. Men kan man ha en hjälm hur länge som helst? Den har ca 14 år på nacken, men är i bra skick, inte mycket använd. Antar dock att materialet åldras. Finns det några rrekommendationer för detta? Bör man kanske köpa sig en ny? :confused:

Shazam skrev:
2267990 Hej förresten, ny här, återfallsknutte och mitt första inlägg! Pga försenad 30-årskris har jag efterr flera år i mc-exil köpt mig ett åk, en Dominator -88. Saken är att jag haft lite utrustning liggandes som nu kommit till användning igen, bl a en Shoei integralhjälm. Men kan man ha en hjälm hur länge som helst? Den har ca 14 år på nacken, men är i bra skick, inte mycket använd. Antar dock att materialet åldras. Finns det några rrekommendationer för detta? Bör man kanske köpa sig en ny? :confused:

14 år?! oj
Jag skulle nog bytt den, Det brukar stå tillverkningsdatum vid hakremmen, kolla där!, Det är lite skillnad på livslängden på olika hjälmar, beroende på materiell! sök lite på forumet så hittar du!
Sen ska hjälmen förvaras mörkt, ej uttsatt för UV, och ljus, gärna svalt! förlänger livslängden avsevärt!

Shazam skrev:
2267990 Hej förresten, ny här, återfallsknutte och mitt första inlägg! Pga försenad 30-årskris har jag efterr flera år i mc-exil köpt mig ett åk, en Dominator -88. Saken är att jag haft lite utrustning liggandes som nu kommit till användning igen, bl a en Shoei integralhjälm. Men kan man ha en hjälm hur länge som helst? Den har ca 14 år på nacken, men är i bra skick, inte mycket använd. Antar dock att materialet åldras. Finns det några rrekommendationer för detta? Bör man kanske köpa sig en ny? :confused:

Jag byter efter ca3-4 år om jag inte har varit i backen innan.

Frigoliten i den blir frasigt och sprött istället för segt och mjukt.
Köp ny!

4-6 år på glasfiber och 2-3 på plasthjälmar (skalet tål inte uv).
eller en vurpa.

/fredde

freddexwing skrev:
2268019 Frigoliten i den blir frasigt och sprött istället för segt och mjukt.
Köp ny!

4-6 år på glasfiber och 2-3 på plasthjälmar (skalet tål inte uv).
eller en vurpa.

/fredde

Tack för tipsen allihop, blir nog att ta sig till handlaren i helgen, nån som kan tipsa om en hjälm med låg ljudnivå? Till hyfsat pris förstås :)

dOLKO skrev:
2269794 Jag har Arai Condor som är tyst och skön...fast jag har ju proppar i åxå! :)

Jo utan proppar blir man snart döv. Nån speciell sort ni kör med? Har testat diverse proppar från Apoteket, men är inte helt nöjd med några.

Jag använder Bilsom hörselproppar av skumplast. Har provat flera sorter men tycker att dessa är bäst. Vill man bara reducera ljudnivån så funkar dessa. Har man lite större krav på korrekt ljudåtervinning funkar Bilsom Professional hörselpropp med membran ok men är inte lika sköna.

Ja har haft Arai,Shohi,Nolan, X-lite

Shazam skrev:
2269782 Tack för tipsen allihop, blir nog att ta sig till handlaren i helgen, nån som kan tipsa om en hjälm med låg ljudnivå? Till hyfsat pris förstås :)

Kan bara säga att X-Lite är den som är bäst och även vunnit alla test...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman