Hur länge har jag haft mc kort?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Frågan e inte lika dum som den låter. Är det 0-1år (A) eller är det 6 år (A1 är ju också ett mc kort..)

Tror själv att det är 0-1 år men tycker jag borde få lite rabatt för 3000 mil a1 körning. :rolleyes:

Räkna årtalet från det att du tog ditt första MC-kort. Jag räknar från när jag tog mitt A1 när jag var 16 år gammal och det är underbart (och helt enligt reglerna) ur en försäkringssynpunkt.

Jag vet att bilsport & mc (åtminstone tidigare) frågade efter första mc-kortet

När man räknar premie på bla Bilsport MC så spelar det ingen roll hur länge man haft körkort, jag har testat o skriva 0 år och 11 år, samma resultat. Verkar som om ort och ålder är det enda som spelar nån roll, att man har 5000mil bakom styret gör en inte till en säkrare förare tydligen, inte heller hojen mindre stöldbegärlig.

Lite OT men...

När jag hade fått kk indraget i 2 månader så fick jag veta av dåvarande FB att jag plötsligt bara haft kk från det datum jag fick tillbaka det. Att jag kört prickfritt i 16 år innan jag fick det indraget spelade tydligen ingen roll. Premien höjdes kraftigt och jag bytte FB. Alla vann på det utom tidigare FB som var helt oflexibla och därmed förlorade en kund.

När man räknar premie på bla Bilsport MC så spelar det ingen roll hur länge man haft körkort, jag har testat o skriva 0 år och 11 år, samma resultat. Verkar som om ort och ålder är det enda som spelar nån roll, att man har 5000mil bakom styret gör en inte till en säkrare förare tydligen, inte heller hojen mindre stöldbegärlig.

Sanning med modifikation, det går inte att välja 24+ med bättre premier då ett av grundkraven är "kort minst 5 år". Skiljer "bara" 5papp om jag väljer bas eller 24+ :Bugar

:va

Last edited:
Jag vet att bilsport & mc (åtminstone tidigare) frågade efter första mc-kortet

Yes, korrekt, premien räknas från när du tog mc-kort första gånge, dvs A1, om man tog det först.

Det beror på vilken försäkring det är som du räknat på. Är man över 30 får man "bonus"åren gratis. Det är bara eg om man är under 30 det räknas körkortsår.
Det har med skadestatistik att göra...

Lite OT men...

När jag hade fått kk indraget i 2 månader så fick jag veta av dåvarande FB att jag plötsligt bara haft kk från det datum jag fick tillbaka det. Att jag kört prickfritt i 16 år innan jag fick det indraget spelade tydligen ingen roll. Premien höjdes kraftigt och jag bytte FB. Alla vann på det utom tidigare FB som var helt oflexibla och därmed förlorade en kund.

Löjligt att de räknade så! Bra att du bytte bolag!:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...