Hur länge håller oljan?

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade
Köpte en dunk Mobil special 4T som undertill är märkt 86. Vet någon om det är tillverkningsåret? Är det ok att köra på en 18 år gammal olja? (Förpackningen är oöppnad)

Rikard
 
varför köpte du gammal olja?

jag hade nog inte använt den, kan tänka mig att den kan skikta sig efter så
lång tid.. men häll ut lite i en mugg o kolla på den..
 
Det lär inte vara produktionsår så gammal kan omöjligen säljas. Du bör se på förpackningen hurvida den verkar modern.....

Där sker en viss nedbrytning av additiven i oljan hade nog inte satsat att åka på en olja som är mer än ett fåtal år gammal. Du kan ju alltid öva röksignaler eller förgifta grannens katt med oljan men häll den ej i hojen.
 
Ja, varför gjorde du det? :)

Ring mobil och fråga, ta namn på den som svarar om han/hon svarar ja...

Ps. med tanke på hur pass lite pengar det handlar om när det gäller olja och hur pass mycket pengar det handlar om när det gäller motorrenoveringar så hade jag inte chansat...
 
Jag köpte 4 liter olja, ett oljefilter + 4st. platina racingstift från en privatperson. Motoroljan är i en svart plastdunk. På dom senast oljorna står det Mobil 1 om jag inte missminner mig.
Är det någon som har numret till Mobil 1 leverantör i Sverge.

Tack för hjälpen!

Rikard
 
Den har ju legat i marken i miljontals år. Vad spelar det för roll om den ligger på dunk i ett par år extra? :)
 
Vänder man på siffrorna blir det ju 98, det är kanske mer troligt. :)
Men den är troligtvis inte en helsyntetisk olja. Mobil Special 4T SAE 20W-50 någon som vet var det är för olja och om det är värt att skicka i den i min hårt köra blejd..

Rikard
 
Läste rubriken och såg fram emot en intressant diskussion om oljeresursernas vara och icke vara ur ett framtidsperspektiv, men tji fick man ;)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top