Hur länge håller ett däck??

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Hur pass bra är ett däck från 1999??

Då jag köpte min cbr600 från 2000 för några veckor sedan så hade den bara gått 350 mil och således var däcken aldrig bytta på den...

Bakdäcket är nästintill slut så ett nytt har redan inhandlats och det åker på nu vilken dag som helst...

Vad det gäller framdäcket så är det fortfarande skapligt med mönster kvar på det men som sagt så är det tillverkat 1999, det är ett Michelin Hi-Sport...

Nån som har erfarenhet av hur pass ett gammalt däck tappar i grepp??

Är det kanske så att det fortfarande håller hyfsat på torr asfalt men om det blir blött så släpper det??=)

Hur skulle ni ha gjort?? Törs man köra på det?? Eller bör man byta för säkerhets skull??

Tacksam för svar!!

//Gurra

det beror helt på hur hojen har stått, har d blivit mycket sol ljus på däcket så blir d hårt och halt, har d stått i ett mörkt och svalt garage så e d inte så farligt..
Jag skulle iaf ha bytt för att vara på den säkra sidan, skulle aldrig förlåta mig själv om jag ramlade och vart lam eller nått pga att däcket va kasst...

gurra2fast skrev:

Då jag köpte min cbr600 från 2000 för några veckor sedan så hade den bara gått 350 mil och således var däcken aldrig bytta på den...

Bakdäcket är nästintill slut så ett nytt har redan inhandlats och det åker på nu vilken dag som helst...

Vad det gäller framdäcket så är det fortfarande skapligt med mönster kvar på det men som sagt så är det tillverkat 1999, det är ett Michelin Hi-Sport...

Är det kanske så att det fortfarande håller hyfsat på torr asfalt men om det blir blött så släpper det??=)

Hur skulle ni ha gjort?? Törs man köra på det?? Eller bör man byta för säkerhets skull??

Tacksam för svar!!

//Gurra

Däcket håller säkert för vad du kan utsätta det för, men om du inte vet att det varit lagrat under optimala förhållanden (tjena, säkert... :3freak ) tror jag inte att det presterar optimalt i en pressad situation, typ panikbromsning framför Volvo.

Byt!

Billiga däck finns i Tyskland och Euromaster på Södra Backa byter så gärna... :hihi

gurra2fast skrev:

Tacksam för svar!!

//Gurra

Gurra du e en skam för vårt namn snåla på säkerheten :7peta köp nya sulor NU!!!! kasta dom däck är färskvara!!!

På gammel Hondan sitter det ett framdäck från 1990 kallt. Inga problem med fäste på den hojen.

Känn dej fram, litar inte du på däcket så är det lika bra att byta. Men har du fullt förtroende och kanske inte kör allra värst i alla lägen så är det bara att tuta och köra.

Läste ditt inlägg ingen. Kanske bäst att du byter, eftersom du verkar tvivla redan nu.

Tackar för alla svar!!

gurra snurra skrev:
Gurra du e en skam för vårt namn snåla på säkerheten :7peta köp nya sulor NU!!!! kasta dom däck är färskvara!!!

Hahaha... :) Ok nu vet jag vad majoriteten tycker iallafall... Har ju som vi alla vet knappt blivit blad på träden än... Så ett litet tag till kör jag nog på det men när man börjar våga pressa lite mer så blir det ett nytt så fort som möjligt jag lovar...=) :tomten

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Sitter det inte Dunlop på orginal :va
350 mil säger du :gnissla

Jag tvivlar inte ett dugg på milen vad det gäller denna hoj då alla skruvar verkar vara totalt orörda... och eftersom däcken är tillverkade -99 så låter det också väldigt rimligt...

Och jag tror inte att det går att säga att på en viss hoj sitter det ett visst däckmärke från fabrik utan tillverkaren köper in det däck som dom får billigast just då!!

UrbanTiger skrev:
Dom byter nog inte hej vilt utann håller ett visst märke. Fått för mig att det brukar vara Dunlop på dom... Kanske annan någon kan ge ett vettigt svar som vet. Men som du säger, är dom stämplade -99 så är det inte otroligt.
Att bara titta på skruvskallarna betyder inte att den inte har gått 2500mil. Alla skruvar är inte lossade bara för att den gått några mil och sen kan det ju vara en seriös meck med rätt verkdyl. Då syns inte det att skruvar varit loss.

vad är det här, vm i parnoia?

gurra2fast skrev:

Tacksam för svar!!

//Gurra

Jag åker på en -00:a, mitt Bridgestone Battlax BT 55 framdäck är samma som satt på när jag köpte hojen. Det har nu rullat 1100 mil. Dags för byte nu, men det är inte katastrof. Skulle iofs inte köra bana med det! :tungan

Manne skrev:
vad är det här, vm i parnoia?

hehehe... Ja man kan ju tro det... jag är iallafall inte orolig över det utan snarare som jag skrev... hur pass mycket grepp jag har i mitt framdäck...

Kär fär fan inte med ett d'ck som mer än 5 ¨r gammalt.
Eftersom framdäck håller räät mång mil så byt!
Och för att svara på frågan. Ett ok bakdäck håller mellan 300-600 mil,

Dina däck håller i 351 mil. Eller 1351 mil. Beror helt på hur du sköter dom och hur/var/när du kör... :fakta

Bollox skrev:
Dina däck håller i 351 mil. Eller 1351 mil. Beror helt på hur du sköter dom och hur/var/när du kör... :fakta
Kawasaki, (ni vet dom ofta gröna cyklarna som alltid kör om er)
angav 3-4 olika däckfabrikat som orginaldäck i instuktionsboken på min -01 zx9r så jag håller med om det som någon sa. dom byter nog allt eftersom priserna ändras.
:tummenupp
känner du att du är osäker på däckets kapacitet så är det anledning nog att byta, annars vågar du inte njuta av cykeln, och ett framdäck är ju billigt i MC-mått mätt.
:tungan

Farsans framdäck är original. Det funkar fortfarande, sen gör han väl inga knäskrap och stoppies direkt...
GSX400E -84 :näsblod :yoparty ...

Jåke skrev:
Däcket håller säkert för vad du kan utsätta det för, men om du inte vet att det varit lagrat under optimala förhållanden (tjena, säkert... :3freak ) tror jag inte att det presterar optimalt i en pressad situation, typ panikbromsning framför Volvo.

Men om du bromsar framför volvon vill man väl att den har bra däck :näsblod

Speedsoda skrev:
Farsans framdäck är original. Det funkar fortfarande, sen gör han väl inga knäskrap och stoppies direkt...
GSX400E -84 :näsblod :yoparty ...
Hehe, känner igen de där. Jag bytte framdäcket på min RD350 -83 våren -03. Då visade det sig att det va orginaldäcket från -83 som satt på :)

Lika bra att byta så har du fräscht gummi..

Ungefär som att stoppa ett knullgummi från 1945 på snorren...

Ja, vem vill ha barn liksom?

:)

Nej men allvarligt, handlar om 1500:- cirka. Snåla inte på däck och bromsar! :)

gurra2fast skrev:

Tacksam för svar!!

//Gurra

Va? Datum på däck? Mitt förra bakdäck var blankslitet efter 300 mil och kom inte ens i närheten av något "bäst före datum". Hur kör ni?

Däckkostnaderna svarar ju för den största milkostnaden, annars kan man ju åka moppe.

Kör aldrig långsamt, men någon gång med värdighet.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back