Hur länge håller en Lc4 egentiligen?

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Är i hojköpar tagen och spanar på dom lite äldre LC4:orna från -03 och frammåt.

Vågar man köpa en 660/625/640 som gått typ 1500mil?
Kommer ha begränsade mekmöjligheter den närmsta tiden så några större renoveringar är jag inte sugen på. /Johan

jag har en LC4a från -03. Fick ett vevlagerras vid 1000mil. Vet inte varför det rasade, men nu när jag kört endel, kan jag säga att oljan var väldigt mörk.

Hört folk som säger K.T.M = Kanske Tusen Mil. Tror dock att om man följer de anvisningarna som finns i den utförliga manualen håller den ihop bra.

Boris Jr har säkert många visdomar ang. LC4ans hållfasthet och servicebehov.

1500 mil är ingenting .....

Sköter du hojen lite, så kan den gå hur länge som helst

Rätt skött och körd håller en LC4 minst 3000mil busåkning. Jag har plockat ner motorer som gått 1000mil Paris-Dakar som varit helt ok slitagemässigt.
MEN där finns lika många LC4 som rasar vevlager vid 1500-2000mil, dåligt underhållna och felaktigt körda vanligtvis.

Skulle det rasa så är det bara att skicka den till mig för motorbyte....

-03 var väl inget höjdar år för ktm jag köpte en 660 ny -03 den gick precis allt sönder på även kompisarna som körde cross och enduro 525

Bra exemplar och rätt skötta så ser de som nya ut efter 1500 mil. Men det är svårt att avgöra bara av att provköra och se på ytan på hojen. Inte heller en servicebok säger så mycket, så man får gå på känslan av ägaren och hur många som haft hojen tidigare. Men att lukta och se på olja och magnetplugg är en god indikation på hur läget är. Sedan kan man ha riktig otur och få ett exemplar som råkar gå sönder av materialutmattning el.dyl. men det gäller ju även helt nya maskiner...

-03 var väl inget höjdar år för ktm jag köpte en 660 ny -03 den gick precis allt sönder på även kompisarna som körde cross och enduro 525

Har ju en 450 från -03 men den har hållt øver førväntan så här långt faktiskt :gnissla

Hur tidigare ägare skött service är ju svårt att veta. Är väl bara och hålla tummarna :tummenupp

Runt 2500 mil skulle jag nog renoverat även om där inte fanns missljud eller liknande.

Rasar en LC4 vid 1000 mil tror jag på dålig service eller misshandel av motorn.

Min gick 2200 mil i min ägo utan att jag gjorde annat än serva den regelbundet.

Köpte en -03 förra vintern. Skruva isär motorn nu i vinter efter lite småfel och började bli mistänksam på motorn, vevlager påväg att säcka ihop totalt, gått runt 2200 mil. Men nu har man ju vuxen-mekano att underhålla sig och plånboken med :D

Min rasade vid 1300mil. Iofs så körde jag rätt hårt men efter renoveringen så har jag tagit det lite lugnare.. Plånboken är ju inte hur tjock som helst :tungan
Jag gör precis tvärtom,längre mellan oljebytena och ventilkoll varannan säsong och då har den hållt ihop.Antingen smorde jag sönder den med för täta oljebyten när den var ny,eller så var den av KTM rekommenderade Shell Advance Ultra som tog död på den...

Hört om att kamaxellagret börjar ge sig vid 2000 mil. Lätt bytt och kostar inte en förmögenhet, men ett ras där ger fin ventilsallad...

Fick handlat mig en 660 -04 med 800mil på mätaren i helgen iaf. Sen får vi se hur länge de håller :)

Hört om att kamaxellagret börjar ge sig vid 2000 mil. Lätt bytt och kostar inte en förmögenhet, men ett ras där ger fin ventilsallad...

Byter man bara olja, filter, lager, kolvar, cylinder, växellåda & motorblock, så går LC4an hur långt som helst.

Om man nu inte kör motorväg :hihi

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...