Hur länge håller en hjälm ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Min ARAI börjar tappa passformen efter ca 3 säsonger , den satt som en smäck när ja köpte den.
Nu glappar den och en viss lukt har uppkommit.

Kan man byta inredningen och renovera den eller ska man köpa nytt??

2ono skrev:
Min ARAI börjar tappa passformen efter ca 3 säsonger , den satt som en smäck när ja köpte den.

Låter som du har haft en kanon hjälm, min Bieffe tappade formen efter 1 säsong :gnissla Inredning kan man byta men efter 3 säsonger är det nog dags att fundera på en ny iaf

//Lasse

Inredningen går ju att ta ut och tvätta och kindkuddarna t ex går att köpa nya. Men du kan ju alltid köpa en ny och ha den här som reserv. Alltid bra att ha.

2ono skrev:

jag tror nog huvvet har krymp lite.testa o spruta vatten i hjälmen med en blom spruta.brukar hjälpa ibland :fyllisar

Per Fireblade skrev:
jag tror nog huvvet har krymp lite.testa o spruta vatten i hjälmen med en blom spruta.brukar hjälpa ibland :fyllisar

Det verkar som du har erfarenhet :hihi lite mindre :fyllisar brukar skona innehållet innanför hjälmen :rolleyes:

Mina hjälmar brukar vara slitna efter ett par månader. Den nuvarande har djupa hack ner till gelcoaten samt fransig hakrem. Den köptes i maj iår.

Min hjälm blev för stor efter tre säsonger (SHOEI Syncrotec), tvättade den invändigt med bilklädsel tvätt. Sitter nu som gjutet på huvudet. Hur länge det förblir så vet jag inte. Var noga med att dammsuga den ordentligt invändigt efteråt.

Jag köpte en X-LITE X-902 RACE .......... kanonhjälm......inga problem med borttappade former här inte.......... :tummenupp

2ono skrev:

Du kanske har förvarat den i solen eller nått annat tokigt. Plast är ju inget evighets material dessutom flyter det ju om du sträcket ut det med skallen för länge.

Jag tror du äter för lite min hjälm samt skinnställ sitter som det är nytt varja säsong!

Kan eventuellt ha med min viktökning att göra fast bara kanske :rofl

2ono skrev:

Jag orkade inte kolla om någon svarat men... TVÄTTA DEN!!! In med den i duschen, kladda i ditt finaste schampoo o knåda in ordentligt. Skölj med normalvarmt duschvatten Öppna alla ventiler o häng upp den på tork. Min Arai var som ny efter 4 säsonger tills jag vurpade den.
du kan fylla den med vatten, inga problem
Passformen kommer tillbaka, jag lovar. Du har världens bästa hjälm... :yoparty

Last edited:
MACAMI skrev:
Min hjälm blev för stor efter tre säsonger (SHOEI Syncrotec), tvättade den invändigt med bilklädsel tvätt. Sitter nu som gjutet på huvudet. Hur länge det förblir så vet jag inte. Var noga med att dammsuga den ordentligt invändigt efteråt.
Som sagt... Schampoo! (Det du använder till ditt hår, inte till jycken eller bilen) Perfekt! Att inte 100 andra vísste det... Märkligt...

EDIT: URK, åker ni runt med flera år gammal ingrodd äckelpäckel i hjälmarna. Fy fan, jag tvättar min flera gånger om året... :banana

Last edited:
Gulleplutt skrev:
Du kanske har förvarat den i solen eller nått annat tokigt. Plast är ju inget evighets material dessutom flyter det ju om du sträcket ut det med skallen för länge.

Vad har du för hjälm :va

Gulleplutt skrev:
Arai är inte tillverkad av plast :fatta!

Neutral skrev:
Jo, det är den, armerad plast. Det är som att säga att armerad betong inte innehåller betong.
Superfiber. Glasfiber o en massa annan fiber. Med plast menar jag att det inte är polycarbonat, dvs sån skit som Nolan o AGV gör sina flesta hjälmar av.

Bollox skrev:
Jag orkade inte kolla om någon svarat men... TVÄTTA DEN!!! In med den i duschen, kladda i ditt finaste schampoo o knåda in ordentligt. Skölj med normalvarmt duschvatten Öppna alla ventiler o häng upp den på tork. Min Arai var som ny efter 4 säsonger tills jag vurpade den.
du kan fylla den med vatten, inga problem
Passformen kommer tillbaka, jag lovar. Du har världens bästa hjälm... :yoparty

Lukt och schampoo köper ja .
Men hur kan den bli större av att tvätta den , fylla med vatten ??
förklara

2ono skrev:
Lukt och schampoo köper ja .
Men hur kan den bli större av att tvätta den , fylla med vatten ??
förklara
Alltså kan fylla med vatten, menar du behöver inte fjanta med blomspruta o dylikt. Den tål dränkas med vatten. Vet inte varför det blir mer volym i inredningen. Kanske för att man tvättar bort all flott o skit. Fluffar upp den så att säga. Sen så kör jag med Garnier, för extra volym :D :D

Använd samma tempratur på vattnet som när du duschar. Inga 80 grader för då vet jag inte vad som händer. Tål den en 40 gradig skalle o svett så tål den vatten... I massor för schampoot löddrar som satan hur länge som helst... :rolleyes:

Prova idag. Jag lovar att hjälmen är superfräsch i morgon. Kläm ut det mesta av vattnet och häng upp den på tork. I morgon är den som ny!

Last edited:
*/ ?>
Back