Hur länge håller en hårddisk?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Tjaba!

Har funderat på en sak sedan ett tag tillbaka: hur länge håller en hårddisk egentligen. Vad räknas som normalt?

Har idag totalt tre burkar som står och går 7/24/365 och funderar på att byta diskar i rent preventivt syfte. Två av burkarnas diskar har väl ungefär samma användningshistorik; inköpta ungefär 2002 och använda lite från och till fram till för cirka 1½-2 år sedan då de istället kör dygnet runt med skaplig kylning.

Den tredje av mina tre burkars diskar är en lite äldre IBM, från -99 eller nått, den tänker jag byta mot en flash-baserad disk utan rörliga delar. Den sitter i min router och används i princip enbart vid boot, så det är mina två andra jag funderar över.

Har förstått att några här jobbar med data å sånt...vad har ni för erfarenheter av HDD-livslängd?

/ Robban

timm skrev:
2280133 Tjaba!

Har funderat på en sak sedan ett tag tillbaka: hur länge håller en hårddisk egentligen. Vad räknas som normalt?

Har idag totalt tre burkar som står och går 7/24/365 och funderar på att byta diskar i rent preventivt syfte. Två av burkarnas diskar har väl ungefär samma användningshistorik; inköpta ungefär 2002 och använda lite från och till fram till för cirka 1½-2 år sedan då de istället kör dygnet runt med skaplig kylning.

Den tredje av mina tre burkars diskar är en lite äldre IBM, från -99 eller nått, den tänker jag byta mot en flash-baserad disk utan rörliga delar. Den sitter i min router och används i princip enbart vid boot, så det är mina två andra jag funderar över.

Har förstått att några här jobbar med data å sånt...vad har ni för erfarenheter av HDD-livslängd?

/ Robban

Förr i tiden så sade man att en bra disk hade ca: 300000 timmar MTBF
Vilket gör att en disk borde hålla i ca:34 år ?
timmar dygn År
300000 12500 34.24657534

Tyvärr så tror jag ju inte att dom håller så länge. Det beror ju lite på hur mycket den får jobba. Mina egna servrar har stått och gått i knappt 5 år nu.
1st disk har jag bytt och det var en sunkig IBM-disk som var kända för att gå sönder. 6st diskar totalt fördelade på:
1st = firewall
2st = workstation
3st = web, mail mm
Det är bättre att dom står på hela tiden istället för att stänga av och sätta på. Det gäller för övrigt hela datorn.
Se till att ha en riktig backup så du kan restora om det behövs.
Sen är ju disk ganska billigt idag, så visst, har du råd så köp ett gäng diskar.

Värmen är ett stort hot, ganska vanligt att folk monterar två snabba diskar ovanpå varandra och då blir det hysteriskt varm …

Skiljer ganska mycket mellan fabrikat och t.ex. IBM har problem med sina diskar (har även haft problem med ett par diskar från Maxtor). Stängde av min gamla server häromdagen och hårddisken har då snurrat oavbrutet sedan -96 (inget viloläge eller liknande).

Det verkar ju - om det är som ni säger - vara så att jag kan ha kvar mina diskar ett tag till. Den gamla IBM-disken i routern bytte jag igår till en flash-IDE disk på 128MB. Jävligt smuttig sak!

De andra två är en Fujitsu och en Seagate. Båda monterade i nån sån där heat-pipe-grunka för att vara svala och tysta.

Bara å backupa och se glad ut ett tag till.... :tummenupp
Tack för infon!

Bifogat

• flash-ide.jpg
    flash-ide.jpg
    75.7 KB · Visningar: 68
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back