Hur länge är en sporthoj som ny?

Jo.. Men det finns ju fortfarande en uppskattning.. 1500-2500 mil.. ca 500, ca 5000 osv.. och nej, man kör fan inte slut på en sporthoj på 100 mil.. man kan krascha den på 200 meter, men det är inte frågan!

-------------
Frågan gäller heller inte hur länge den "håller", utan hur länge den känns fräsch och är "nästan" som ny..

En gammal polare hade en VFR750 från 92 som såg "ny" ut, men hade gått 7500 mil.

Så allt handlar väl om hur man sköter om sina grejor.

R1 -00 -01 runt 3000mil servad noga genom åren. Perfekt för dig. Snabb,rolig,snygg, samt att du har en reservdels marknad som passar plånboken efter en markstyrning....rullar många mil till bara du håller efter grejerna.
"Många vill ha en men få vågar ta steget!!" :Rockbanan

Tja min hoj har 4000mil på mataren, provade en likadan med 2000 mil på mataren och jag hade en obestambar kansla at den sistnamda hojen va tightare på nåt satt...och då ar min hoj i fint skick....nog slits dom alltids sjalv dom ar servade..

R1 -00 -01 runt 3000mil servad noga genom åren. Perfekt för dig. Snabb,rolig,snygg, samt att du har en reservdels marknad som passar plånboken efter en markstyrning....rullar många mil till bara du håller efter grejerna.
"Många vill ha en men få vågar ta steget!!" :Rockbanan

Done.. Ge mig 45´ emellan så byter jag imorrn :D !

Minns jag inte helt galet så hade väl K5'an som Motorad testa t.o.m ökat i effekt efter 5000mil?

Minns jag inte helt galet så hade väl K5'an som Motorad testa t.o.m ökat i effekt efter 5000mil?

Har nåt minne av det också..

Fast motorn är som sagt inte mitt kymmer.. Ett musiköra och ett komptest berättar mkt när det väl är dags för köp.

Frågan gäller helheten (fattar inte varför alla hänger upp sig på motorn?), hur känns koppling, bromsar, dämpare, chassie etc efter 1000 sporthojsmil och kanske en del bana etc?

Tja min hoj har 4000mil på mataren, provade en likadan med 2000 mil på mataren och jag hade en obestambar kansla at den sistnamda hojen va tightare på nåt satt...och då ar min hoj i fint skick....nog slits dom alltids sjalv dom ar servade..

Det HÄR är mer det svar jag letar efter.. Jag har kört äldre hojar, och sen satt mig på min.. Då känns det direkt att allt mår som nytt.. Men jag har inte kört nåt "halvbeggat".. Jag är inte ute efter att köpa nån våldtagen fuckoretta med 5 000 mördarmil bakom sig.. Vill fortfarande ha en "bra" fräsch hoj.. men den får se ut hur den vill, det skiter jag i.. Jag vill KÖRA!

Last edited:
Har nåt minne av det också..

Fast motorn är som sagt inte mitt kymmer.. Ett musiköra och ett komptest berättar mkt när det väl är dags för köp.

jisses ska du komptesta hojen innan du köper den? det låter seriöst...

Det är ju omöjligt att säga några mil... en hoj som gått riktigt hårt kan kännas sliten efter ett par hundra mil, och är den lugnt körd på gatan så kan den va som ny i 5000mil.
Men 1000mil på gata/bana med en förare som är lite rädd om prylarna och sköter om det borde inte kännas nämnvärt...

finns nog inget annat sätt än att titta, och provköra

Det som blir svampigt är ju mest dämpare, som varierar oerhört i kvalitet mellan modeller - knappast något knutet till märke.

Men jag _gissar_ att efter en 3-4000 mil så börjar det bli kännas i dämparna.
Ingenting säger ju dock att hojen är slut för den delen, dämpare (och alla andra delar) går ju att renovera eller byta ut.

Kolla senaste Motorrad. Dom testade en Gsxr 1000. Den var ju tydligen som ny efter 5000 mil av hård körning..

Japp den va bänkad också hur många gånger som helst hade de bara köttat i bänken flera timmar !!

Men iafalla, ett exempel jag hade 9-5 aero 01 min kompis en 00:a och hans hade gått typ 5000 mil, min hade gått 14k och min kändes fan så mkt bättre i växellåda och motor och allting så det handlar bara inte om mil, det är mkt vad det är för mil, gäller både hoj och bilar.

Hellre 20.000 norrlandsmil än 5000 stockholmsmil !!!!

Japp den va bänkad också hur många gånger som helst hade de bara köttat i bänken flera timmar !!

Men iafalla, ett exempel jag hade 9-5 aero 01 min kompis en 00:a och hans hade gått typ 5000 mil, min hade gått 14k och min kändes fan så mkt bättre i växellåda och motor och allting så det handlar bara inte om mil, det är mkt vad det är för mil, gäller både hoj och bilar.

Hellre 20.000 norrlandsmil än 5000 stockholmsmil !!!!

ORD! :tummenupp

Fast när det gäller hojar blir det nästan tvärtom va? :va Känns inte som att köer och korsningar dödar lager som bombarrepor i småland.. eller är jag helt skev i huvet nu?

Hur många prickar måste en banan ha för att man ska räkna den som brun?

Ex.
En gammal cbr900rr från 95 som är körd 5000 mil kan kännas som ny om den servar ordentligt och slitdelar byts ut men hur mkt man än sköter om den så kommer den förmodligen aldrig kännas lika tight som en cbr900 av 03 årsmod. Alltså, även om en cykel som är 10 år gammal känns ny så det nykänslan som gällde för 10 år sedan.

Frågan är enkel. Den går inte att svara på!

Låter som ett exemplariskt vårdande :tummenupp
men tveksam till att folk vårdar sin maskiner så väl. Verkar som om flertalet säljer den innan 2500 mil om man kollar på blocket, så frågan är hur dom egentligen mår. Snygga på utsidan men begagnade på insidan :confused:

På min är det på väg att bli tvärtom. Fin på insidan och ful på utsidan. Nja inte riktigt kanske men visst börjar man se slitagemärken på min hoj. Nötningsmärken efter stövlarna på svingen tex. Gummit på växelföraren börjar blir slitet och sittdyneklädseln börjar bli blank på sidorna. Men vad gör det? Hör ju nästan till, lite patina så att säga!

På min är det på väg att bli tvärtom. Fin på insidan och ful på utsidan. Nja inte riktigt kanske men visst börjar man se slitagemärken på min hoj. Nötningsmärken efter stövlarna på svingen tex. Gummit på växelföraren börjar blir slitet och sittdyneklädseln börjar bli blank på sidorna. Men vad gör det? Hör ju nästan till, lite patina så att säga!

Jo, men du är nog ett unikum.
Ytliga slitagemärken kostar ju inget att fixa om man inte har tummen i hålfoten :D

Intressant diskussion det här, jag skulle gärna vilja veta hur min gixxer 750 -91 som har gått 7500 mil EGENTLIGEN ska upplevas. Men att lägga ner dom pengarna på att renovera gaffel, stötdämpare (kanske inte ens går att renovera), byta alla lager, renovera upp motor osv...

Intressant diskussion det här, jag skulle gärna vilja veta hur min gixxer 750 -91 som har gått 7500 mil EGENTLIGEN ska upplevas. Men att lägga ner dom pengarna på att renovera gaffel, stötdämpare (kanske inte ens går att renovera), byta alla lager, renovera upp motor osv...

Lite så..

Mitt problem är att jag skämt bort med att ha kört mina senaste 500 mil på två olika, helt nya hojar.. Den äldsta hoj jag kört på ca 550 mil har alltså gått ca 300..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti