Hur länge är en sporthoj som ny?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är inne på att försöka kränga SuperDuken om jag får ett skäligt bud och byta mot nåt lite billigare, mindre nytt som jag inte är så galet rädd om..

En redan repad hoj som kommit ner i pris, funkar på bana (jag KOMMER äta sand, men vågar inte ladda med SDn.) och ändå känns "som ny"..

Den konkreta frågan är alltså:

Hur långt har en hoj gått alt. hur bilig har den blivit för att vara så gammal/billig som möjligt men ändå inte kännas sliten/svampig?

Jo.. Men det finns ju fortfarande en uppskattning.. 1500-2500 mil.. ca 500, ca 5000 osv.. och nej, man kör fan inte slut på en sporthoj på 100 mil.. man kan krascha den på 200 meter, men det är inte frågan!

-------------
Frågan gäller heller inte hur länge den "håller", utan hur länge den känns fräsch och är "nästan" som ny..

Det går alldeles utmärkt att köra slut på en sporthoj på 100 mil! Missa alla växlingar grovt utan koppling, alltid köra på bakhjulet så motorn går torr, helst iskall, ligga på varvstoppet och växla NER 2 snäpp, osv osv :fakta

Å nej, det finns ingen generell regel. Ska du köpa på postorder? :va Ut å provkör så ser du om den är fräsch eller inte!

Jo.. Men det finns ju fortfarande en uppskattning.. 1500-2500 mil.. ca 500, ca 5000 osv.. och nej, man kör fan inte slut på en sporthoj på 100 mil.. man kan krascha den på 200 meter, men det är inte frågan!

-------------
Frågan gäller heller inte hur länge den "håller", utan hur länge den känns fräsch och är "nästan" som ny..
Beror ju helt på hur den är skött.

Tvättar jag min motard som har rullat 1600 mil ungefär så ser den ut som ny, och den känns fortfarande ny.

Men jag har ju också undehållt den lite mer än vad som egentligen behövs...

Hade en demohoj som gått 750 mil, den var svampig som fan jämte den nya jag senare köpte..

DET är typ frågan.. Men då det inte finns nån abolut sanning ska jag inte fråga..

harebraheej

Beror väl en hel del på märke oxå... En honda på 1000mil känns kanske lika sliten som en yamaha,suzuki,kawasaki på ca:500mil??? Triumph,aprilia,ktm,hyosung å såna halvfabrikat blir nog ännu fortare begagnade känns det som...:D

Ska jag köpa en hoj som gått säg under 500mil normal körning på landsväg så förutsätter jag att den är som ny... Över det så får man kanske räkna med lite slitage?

Last edited:
Beror väl en hel del på märke oxå... En honda på 1000mil känns kanske lika sliten som en yamaha,suzuki,kawasaki på ca:500mil??? Triumph,aprilia,ktm,hyosung å såna halvfabrikat blir nog ännu fortare begagnade känns det som...

Ska jag köpa en hoj som gått säg under 500mil normal körning så förutsätter jag att den är som ny... Över det så får man kanske räkna med lite slitage?

Men nånstans mellan 500-1000 mil så börjar det kännas i chassie, bromsar, koppling etc? mao

Går nog inte att svara på generellt. Jag har kört min R6a 4 950 mil . Den känns, för mig, som ny fortfarande. Men jag sköter om den också. Byter olja var 500e mil inklusive oljefilter. Kopplar inte upp den på bakhjulet, fast lite power-wheelies blir det förstås ibland (smäller då inte ner den på framhjulet). Varmkör alltid. Segdrar aldrig. Använder alltid koppling vid nerväxling, oftast vid uppväxling. Smörjer, putsar och ser efter den i största allmänhet. Då behåller den skicket!

Men nånstans mellan 500-1000 mil så börjar det kännas i chassie, bromsar, koppling etc? mao

Nja menade mer allmänt i skick å så... Nån liten rispa är väl ok på en som gått runt 1000mil medans det kanske inte är det på en som gått 100...

Mekaniskt så känns det nog fortare att den är körd utan att den för den skull ska kännas sliten på nåt sätt...

Min koppling på fz1:an var lite svårdoserad när den var ny och nu funkar den bättre... Tror inte den luktar bränd färg heller nåmer... :gråta Den har just passerat 25mil...

Men nu snackar vi inte sååå nya hojar.. SuperDuken har gått knappt 200 mil, och den är fortfarande som ny..

Poängen är ju att jag vill ha (vilket står i huvudinlägget) en hoj som redan är lite schleten (eftersom jag är FÖR rädd om SDn) och kommit ner i pris, men jag vill inte åka på nåt som "känns" gammalt, slitet, segt och gammalt!

Går nog inte att svara på generellt. Jag har kört min R6a 4 950 mil . Den känns, för mig, som ny fortfarande. Men jag sköter om den också. Byter olja var 500e mil inklusive oljefilter. Kopplar inte upp den på bakhjulet, fast lite power-wheelies blir det förstås ibland (smäller då inte ner den på framhjulet). Varmkör alltid. Segdrar aldrig. Använder alltid koppling vid nerväxling, oftast vid uppväxling. Smörjer, putsar och ser efter den i största allmänhet. Då behåller den skicket!

Låter som ett exemplariskt vårdande :tummenupp
men tveksam till att folk vårdar sin maskiner så väl. Verkar som om flertalet säljer den innan 2500 mil om man kollar på blocket, så frågan är hur dom egentligen mår. Snygga på utsidan men begagnade på insidan :confused:

Jag har kört ca, 1150 mil på 675:an hittills.
Jag märker då ingen skillnad körmässigt iallafall.
Ni som snackar 500 mil kan ju aldrig ägt en hoj med ärlig mätare.:confused:

Kan ju säga så här;
Min första hoj var en Suzuki GSX 750 ES -83. Köpte den när den gått drygt 6000 mil och eftersom jag gick utbildning til MC-mek och hade tillgång till alla verktyg och maskiner så plockade jag isär allt och mätte upp.

Motor, alla mätvärden på lager, cylindrar, ventiler, växellåda var fortfarande inom tillverkningstolleranser, m.a.o. perfect.

Ramen, styrlager och svinglager inom slitvärden men byttes när jag ändo hade isär allting. Hjullager inom slitvärden så bara att fetta upp. Framgaffel helt ok, bara att byta olja. Bakfjädring helt ok, ingen åtgärd.

Elsystem, helt utan problem men bytte batteri och tändstift.

Bränslesystem, lite svårstartad så bytte lågfartsmunstycken och luftfilter och sen var allt ok.

Bromsar, fram lite spår i skivorna men inom slitvärden, bak ingen anmärkning. Ingen åtgärd.

Så på en hoj som gått drygt 6000 mil så var det bara att göra vanlig service och köra vidare.
Så är bara allting rätt skött och service gjord så kan du ha en hoj som är så gott som lika bra som ny även om den gått långt.
Men har även varit med om folk som haft totalt motorhaveri efter 500-1000 mil så du ser, det går aldrig säga nånting säkert med en begagnad hoj utan att plocka isär och mäta.

Bästa tips är att kolla upp hojen noga först, provköra och kanske göra ett komp-test, få se besiktningspapper om den är så pass gammal, se om servicebok är rätt ifylld.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti