Hur lägger man till ny HD?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Går ju inte att söka i dataforumet :confused: :confused:
Har en gammal HD som jag vill lägga till.
Satte den på "slave" och hissade i den. När windows startade började den installera filer, därefter starta om datorn. Men den syns inte i utforskaren.
Kollade under kontrollpanelen/system, där står det att den är installerad, men hur fan lägger jag till en enhet till den, typ H:\ ?
Har windows ME.

Formatera den. Eller rättare sagt, partitionera den först.

Skalman skrev:
Formatera den. Eller rättare sagt, partitionera den först.

icke aktuellt, plats har jag redan så det räcker, vill ha filerna som är på den.

Eftersom windows talar om att den fysiska disken finns, men inte ger den en enhetsbeteckning så verkar det inte som om den är partitionerad på rätt sätt. Gissar att samma fenomen kan uppträda om den är en NTFS-partition eftersom WinME inte kan läsa NTFS.

Jag testade att ställa bägge diskarna på "cable select" och nya disken kopplade jag på sist i bandkedjan från moderkortet, funkade prima.
Fan vad kul haha! Massor av gamla hojbilder från 00-02 som dök upp nu. Nostalgi!

Lånar tråden lite..

Har en dator från stenåldern. Org. hdd:n ligger på 3 GB. Hade en till dator från samma tidsålder som jag ej använder.
Så då tänkte jag att man kunde sätta i den som jag inte använder så får man iaf hiskeliga 6 GB att använda:)

Men.. När man har satt i den och startat datorn så står det "Operative system not found"

Vad är fel?

Jonathan skrev:
Har en dator från stenåldern. Org. hdd:n ligger på 3 GB. Hade en till dator från samma tidsålder som jag ej använder.
Så då tänkte jag att man kunde sätta i den som jag inte använder så får man iaf hiskeliga 6 GB att använda:)

Men.. När man har satt i den och startat datorn så står det "Operative system not found"

Vad är fel?

Kolla vilken som sitter på "master" och vilken som sitter på "slave".
Den som du har ditt os på ska ju vara "master" & den andra "slave"

Gumpa skrev:
Kolla vilken som sitter på "master" och vilken som sitter på "slave".
Den som du har ditt os på ska ju vara "master" & den andra "slave"

Här kommer en kanske mindre intelligent fråga..

men hur kollar man vilken som är master och vilken som är slave?:)

Finns en liten jumper på baksidan av hdn, på den som du har os ska den sitta på master(brukar vara en liten bild över eller under var jumpern ska sitta för det) och på den andra ska det vara slave jumpern ska sitta på.

-PLM- skrev:
Går ju inte att söka i dataforumet :confused: :confused:
Har en gammal HD som jag vill lägga till.
Satte den på "slave" och hissade i den. När windows startade började den installera filer, därefter starta om datorn. Men den syns inte i utforskaren.
Kollade under kontrollpanelen/system, där står det att den är installerad, men hur fan lägger jag till en enhet till den, typ H:\ ?
Har windows ME.

du behöver mounta enheten i systemet och ge den en beteckning. I.a.f i win2k/XP, borde vara samma stuk i millenium.

PIX skrev:
Finns en liten jumper på baksidan av hdn, på den som du har os ska den sitta på master(brukar vara en liten bild över eller under var jumpern ska sitta för det) och på den andra ska det vara slave jumpern ska sitta på.

:rodnar

Vad är en jumper?

[- sNaIjK -] skrev:
plastbit som meckar en shortcut mellan två metallbitar bak på disken ;)

Aha. nu ser jag:)

Men det står bara vart bygeln skall sitta för att den ska vara på master.
På de andra alternativen står det "RSVD", "Park", "Cable Select".

Vilken ska jag ta?

Jonathan skrev:
Aha. nu ser jag:)

Men det står bara vart bygeln skall sitta för att den ska vara på master.
På de andra alternativen står det "RSVD", "Park", "Cable Select".

Vilken ska jag ta?

Är det verkligen bara en jumper ? Det brukar finnas två till typ 8 (10?) stift.
Ofta ser det ut såhär:

II:: (=master)
I::I (=slave)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...