Hur kvalitetstestas en ny hoj modell?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Då jag själv jobbar som testförare för ett bilmärke och vet hur hårt bilarna testas innan dom släpps till kund kan man ju inte låta bli att fundera på hur en hoj provas ut?

vad genomgår en modern sporthoj idag innan den släpps til kunderna?

tillverkarna måste ju på nåt sätt prova ut chassien, bromsar motor, lager etc. De måste veta livslängd å brister och vad de klarar.

vilken effekt hojjarna kan lämna utan att motorn brakar ihop.
De flesta japaner lämnar ju 5 års garanti på motor å el så nånstans måste dom ju ha fakta?

provas dom som bilar på provbanor runt om i världen eller är de i riggar först å främst?

måste vara ett skoj men farligt jobb att jobba som testförare för ett sporthojsmärke..

någon som vet?

Dom arbetar nog som bilfabrikanterna.

Innan en ny volvo t.ex kommit ut har drivlina,indredning och allt provats ut med en gammal kaross slängd över.
Ibland rullar provbilars bottenplatta me motor o allt omkring med en kaross från en konkurrent...

I ett senare skede börjar dom färdiga bilarna rulla omkring maskerade me tejp,plastjok o så.

Fast vi bor i fel land för att se bågar testas

Jag fick en guidad tur i Ducatis fabrik i Bologna när jag var där för något år sedan. Det dom gjorde i själva fabriken var att köra varje hoj i bromsbänk enligt ett speciellt program. Innan dess hade dom även provkört motorn löst, vilket inte gjordes med bensin utan med tryckluft har jag för mig.

Jag antar att man testar bromsar och annat på något sätt, men det såg jag inget om i fabriken.

Jag fick en guidad tur i Ducatis fabrik i Bologna när jag var där för något år sedan. Det dom gjorde i själva fabriken var att köra varje hoj i bromsbänk enligt ett speciellt program. Innan dess hade dom även provkört motorn löst, vilket inte gjordes med bensin utan med tryckluft har jag för mig.