Hur kvalitetstestas en ny hoj modell?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Då jag själv jobbar som testförare för ett bilmärke och vet hur hårt bilarna testas innan dom släpps till kund kan man ju inte låta bli att fundera på hur en hoj provas ut?

vad genomgår en modern sporthoj idag innan den släpps til kunderna?

tillverkarna måste ju på nåt sätt prova ut chassien, bromsar motor, lager etc. De måste veta livslängd å brister och vad de klarar.

vilken effekt hojjarna kan lämna utan att motorn brakar ihop.
De flesta japaner lämnar ju 5 års garanti på motor å el så nånstans måste dom ju ha fakta?

provas dom som bilar på provbanor runt om i världen eller är de i riggar först å främst?

måste vara ett skoj men farligt jobb att jobba som testförare för ett sporthojsmärke..

någon som vet?

Dom arbetar nog som bilfabrikanterna.

Innan en ny volvo t.ex kommit ut har drivlina,indredning och allt provats ut med en gammal kaross slängd över.
Ibland rullar provbilars bottenplatta me motor o allt omkring med en kaross från en konkurrent...

I ett senare skede börjar dom färdiga bilarna rulla omkring maskerade me tejp,plastjok o så.

Fast vi bor i fel land för att se bågar testas

Jag fick en guidad tur i Ducatis fabrik i Bologna när jag var där för något år sedan. Det dom gjorde i själva fabriken var att köra varje hoj i bromsbänk enligt ett speciellt program. Innan dess hade dom även provkört motorn löst, vilket inte gjordes med bensin utan med tryckluft har jag för mig.

Jag antar att man testar bromsar och annat på något sätt, men det såg jag inget om i fabriken.

Jag fick en guidad tur i Ducatis fabrik i Bologna när jag var där för något år sedan. Det dom gjorde i själva fabriken var att köra varje hoj i bromsbänk enligt ett speciellt program. Innan dess hade dom även provkört motorn löst, vilket inte gjordes med bensin utan med tryckluft har jag för mig.

Jag antar att man testar bromsar och annat på något sätt, men det såg jag inget om i fabriken.

Låter förjävla slappt. De måste väl provköra ett antal tusen mil på vägarna också? Eller är det kanske därför färgen trillar av deras motorer och displayerna immar igen. De borde provköra hojarna i några tusen mil i england eller nåt annat land med kallt skitväder. Sverige går också bra. Jag ställer gärna upp :)

Det PacMan verkar åsyfta är ju end of line-testet (som man alltså gör med alla hojar som kommer av linan) och inte provningen i utvecklingsfaserna och det var väl det som var frågan? Nu när jag läser freestyles inlägg igen blir jag faktiskt osäker på vad som menas...

Låter förjävla slappt. De måste väl provköra ett antal tusen mil på vägarna också? Eller är det kanske därför färgen trillar av deras motorer och displayerna immar igen. De borde provköra hojarna i några tusen mil i england eller nåt annat land med kallt skitväder. Sverige går också bra. Jag ställer gärna upp :)

Då menar du inte varje exemplar antar jag? :)
Nu läste jag trådrubriken igen och det verkar handla om hojmodellen och inte om hur man testar varje exemplar som jag trodde.

EDIT: Det var ordet "kvalitetstestas" som ledde in mig på fel spår litegrann. Det gör man ju så länge man har hojmodellen i produktion menar jag.

Last edited:
Om man vinklar till resonemanget och tänker sig att tillverkarna inte skulle testa hojar och komponenter grundligt, så är det väl ingen som på allvar tror att det kan vara på det viset.
Med tanke på prestanda och hur dom används så skulle olyckstatistiken se klart annorlunda ut om bristfällig testning var ett reelt problem.
Tvärtom är det ju ganska uppenbart att tävlingsverksamheten är en mycket viktig källa till nya ideer och utprovning av dom.
Radiella ok, boxram, däck, fjädringskomponenter etc, etc.
Dom här prylarna fungerar ju bevisligen jäkligt bra generellt sett.
Motorer med mer än 160 hästar/liter som utan vidare funkar uppåt 6-8000 mil är fan inte illa. Helt omöjligt utan grundlig testning och stor erfarenhet.

Mycket på en hoj, t.ex. bromsar, fjädring, instrumentering, insprutning, kullager etc, är väl tredjepartstillverkat och då har väl underleverantören i sin tur genomfört alla hållbarhets-, kvalitets- och funktionstester som behövs på dessa delar? Motorcykeltillverkaren fokuserar nog mer på hur samspelet mellan de olika delarna fungerar och hur eventuella justeringar till enskilda komponenter, t.ex. chimsning och fjädrar i fjädringen, fungerar?

En polare till mig jobbade på BMW i münchen och vad jag fattade så testas de precis som i biltillverklingen. Underleverantörerna har sina komponentspecifika tester och så har hojtillverkaren sina egna komponentprovare som testar komponenterna när de sitter i hojen. Samt även regelrätta testkörare som testar själva körupplevelsen.

Min polare spenderade mycket av sin tid körandes dels BMWs hojar på deras egna provbana, men han körde även många konkurenter på deras bana, för o ta reda på hur konkurenterna var i jämförelse.

låter ju ju intresant, snacka om farligt jobb. jag e jsälv testförare för bil och jag skulle nog inte vilja utsätta mig för samma grejjer på hoj även om de hade varit ett förbannat roligt jobb.

låter ju ju intresant, snacka om farligt jobb. jag e jsälv testförare för bil och jag skulle nog inte vilja utsätta mig för samma grejjer på hoj även om de hade varit ett förbannat roligt jobb.

Ja, han berättade om killen som var provare för abs när de tog fram det. Var tydligen rätt spännande i utvecklingsfasen innan det funkade som det skulle... Många stoppies blev det... :)

Jag läste ett test om hur Ducati provade 1098:an. Minns inte hur det gick till men de testade så att hojen skulle klara tre eller fyra gånger så långt som serviceintervallerna var satta med nån av de sämsta oljorna på marknaden i motorn. Hittar inte testet nu, hade vart kul att läsa igen...

Eller var det KTM SuperDuke..? :va

våra bilar går bland annat över 12 mil fullgas i sträck, kör dom likadant med hojjar tro?

Såg nåt program på någon kanal, kanske discovery.
Dom hade suttit motorn i en rigg och kört den på rödlinje i några timmar eller va det var, kanske några dagar?
Det räknades iaf som att motorn hade gått 1600mil i en uppförsbacke på fullgas i en sträcka.

å fan,, men oftast blir inte alltid en smulering i rigg samma sak som när de behandlas på gata men taskiga oljebyten, kallstarter med fullgas, bakhjulsåka med fel vinkel på maskin etc...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard