Hur kurera halsont?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vet att det har funnits en lång tråd om det här, men det går inte att söka i ot-forumet! Så ös på med tips plz, måste bli av med halsonten tills fredag! ;)

Varför inte ipren? Hade bara ipren hemma, så jag har slängt i mig 2 sådana idag..
Igårkväll kl 11 kände jag att jag hade lite småont i halsen, så jag hoppade i bingen. Vaknade kl 15 (sov 16 h :tomten ) och kunde knappt röra mig. Skyhög feber, halsont, taskig balans och totalt förvirrad. Nåt virus kanske? Tack ;)

Intala dig själv att du inte är sjuk till att börja med. Karlar brukar alltid jämra sig i onödan när det gäller förkylning. Drick mycket vatten för att få bort basiluskerna i halsen. Varm mjölk eller te med håååning i, kanske inte hjälper men lenar.
Krya på dig!

Ummm, Ipren innehåller Ibuprofen och det är en mildare substans som är mer febernedsättande och smärtstillande än inflammationsdämpande.
Panodil däremot innehåller Paracetamol som är mer antiinflammatoriskt än Ibuprofen, men i övrigt med samma goda egenskaper som Ipren.

Typ som att jämföra 95 & 98 oktanig bensin... Samma skit, men ändå inte ;)

Köp Panodil och ta tre direkt (jag vet att jag skrev två innan, men en inledande effekt med tre är att föredra!).

cRoC skrev:
Vet att det har funnits en lång tråd om det här, men det går inte att söka i ot-forumet! Så ös på med tips plz, måste bli av med halsonten tills fredag! ;)
Gör det ont när du sväljer? Har halsmandlarna svullnat?
Då har du troligtvis halsfluss, detta kureras enklast bort med en ask kåvepenin.

Henkmaster skrev:
Ummm, Ipren innehåller Ibuprofen och det är en mildare substans som är mer febernedsättande och smärtstillande än inflammationsdämpande.
Panodil däremot innehåller Paracetamol som är mer antiinflammatoriskt än Ibuprofen, men i övrigt med samma goda egenskaper som Ipren.

Typ som att jämföra 95 & 98 oktanig bensin... Samma skit, men ändå inte ;)

Köp Panodil och ta tre direkt (jag vet att jag skrev två innan, men en inledande effekt med tre är att föredra!).

Men!?

Panodil = paracetamol. Överdosera aldrig och kombinera inte med alkohol! Levern går åt helvete.

Dessutom har jag för mig att det är tvärt om... Ibuprofen är 'mer' antiinflammatoriskt och paracetamol 'mer' febernedsättande... Båda är förvisso NSAID-preparat men...

Spiken skrev:
Då har du troligtvis halsfluss, detta kureras enklast bort med en ask kåvepenin.

Det är samma här. Gå till husläkaren och ta en 'halsodling'.
Det är bara ett jävla oskick att ge antibiotika utan typning av bakterien och resistensbestämning! Vi har problem med resistens bland bakterierna...

Mest troligt är att halsontet är ett virus... och då är det bara att vänta ut eländet.

Spiken skrev:

det kan lika gärna vara virus. undvik antibiotika. vi vill inte ha fler resistenta staphylococcus aureus.

Flamma77 skrev:
Det är samma här. Gå till husläkaren och ta en 'halsodling'.
Det är bara ett jävla oskick att ge antibiotika utan typning av bakterien och resistensbestämning! Vi har problem med resistens bland bakterierna...

Mest troligt är att halsontet är ett virus... och då är det bara att vänta ut eländet.

hähä, du är så duktig!

Ångbastu!
Ångbastu I say!
Ta djupa halsbloss het ånga och glöm inte dricka en massa vatten.

Spiken skrev:

Ont kan jag väl inte påstå, men det känns mer än vanligt! Nej vad jag kan se så är dom inte svullna.

Ångbastu säger du.. Vanlig bastu då, kan det hjälpa? Har jag iallafall tillgång till :)

Bikerbitch skrev:
Intala dig själv att du inte är sjuk till att börja med. Karlar brukar alltid jämra sig i onödan när det gäller förkylning.

Helvete heller! du vet inte hur djävligt det är att vara karl och förkyld! :kocko

/B

Single Malt Whisky!
Om det inte hjälper så blir det roligare iaf.

ta ett glas med ljumet vatten och blanda ner 2 the skedar med salt som det finns jod i, gurgla 3-4 ggr per dag och du blir bättre, där i mellan ska du ta en citron och blanda med kokhet vatten och socker och honung och drick det så varmt du kan. vipps så är du frisk igen, funkar alltid på mej :tummenupp

Du läser nu råd av en expert :rolleyes: . Jag drabbas av övre luftvägsinfektioner (symtom hosta vilket ger ont i hals och svalg) många gånger varje vinter och vår så det bästa mot riktig halsont är hostmedicin typ Molipect eller Lepheton (obs man blir mycket "lullig" av denna).

Det bästa receptfria alternativet är Whiskey! :yoparty
En och annan stark halstablett hjälper också.

Last edited:
Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...