Hur kunna använda fjärren genom en vägg?

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
Håller på och bygger om hemma. Skulle vilja sätta stereon i en garderob som står bakom väggen till vardagsrummet. Givetvis vill jag inte behöva resa mig ur soffan varje gång man skall höja/sänka volymen, hoppa fram ett spår osv. Det måste väl finnas någon pryl som har en IR sensor + sladd + IR lysdiod, så man kan skicka vidare IR signalerna från fjärren in i garderoben? Så allt som behöver synas på vardagsrummsväggen är en pytteliten IR sensor?

Har kollat på Claes Ohlsson, men dom hade nada. Någon som känner till om en sådan pryl existerar? Någon som vet hur man bygger en sådan själv?

Tack, L

funkar det inte med ett glas hål?
dvs ett hål mned ett glasfönster..

AleX skrev:
2623156 funkar det inte med ett glas hål?
dvs ett hål mned ett glasfönster..

Jo, visst funkar det... men det blir inte så snyggt. Vill hellre bara ha en pytteliten IR sensor i väggen, som är kopplad till en sladd, som är kopplad till en IR diod som skickar vidare signalerna på andra sidan väggen.

Måste väl finnas någon här som har haft samma problem tidigare?

Vet att vi för några år sedan hade ett system från Bang Olofsen med ir-mottagare som gjorde att man kunde stänga av TVn från en annan våning. Kanske finns begagnat på Blocket? :va

Grejen du söker heter Maximum Remote Extender och är en helt magisk liten sak som i korthet fungerar så här:

Du byter ut ett av dina batterier i din befintliga IR-fjärrkontroll mot ett av de två medföljande uppladdningsbara sändarbatterierna. I garderoben ställer du RF-mottagaren och riktar den mot din stereos IR-öga. När du trycker på någon knapp på din IR-fjärr så känner sändarbatteriet på något helt magiskt sätt av spänningsfallet som antagligen är unikt för varje IR-signal och gör om det till en radiosignal som tas emot av mottagaren som återskapar IR-signalen.

Det låter som en dålig skröna, men det funkar faktiskt. Den enda apparaten som jag inte fått det att funka med är min digitalbox, alla andra lirar direkt, bara stoppa in batteriet i fjärren och köra.

Jag köpte min för drygt 500 kr, den finns på fler ställen än Hifi-klubben som är lite dyrare, men jag orkade inte leta rätt på den länken. Köp, köp! :)

Sen har ju faktiskt Clas Ohlson visst liknande produkter, du söker dåligt. Kolla här t.ex. Men Maximum-extendern jag skriver om ovan är ballare, då behöver man inte ha någonting synligt.

Edit: Hittade den för 432 spänn här. Och här är ett tidningstest.

Last edited:
sgtpepper skrev:
2623251 Grejen du söker heter Maximum Remote Extender och är en helt magisk liten sak som i korthet fungerar så här:

Tack! :Bugar

Frågan är bara om man kan köpa ett extra 'batteri', annars blir det ju ganska dyrt med den lösningen också (dvd, förstärkare, cd växlare, digitaltv boxen, tv'n (5x500=2500...)). Nåja, jag kilar upp till HIFI klubben på lunchen och tar ett snack.

Än en gång, tack!

Sätta in det i en garderob? Hoppas du har löst kylningen om du tänker ha stängd dörr...

Själv så använder jag "One for all"-transmitter.... Det är två sändare...Den ena står i vardagsrummet óch den andra har jag i sovrummet, så att jag kan styra dekoder, dvd och stereon :tummenupp

Blanco skrev:
2623584 Själv så använder jag "One for all"-transmitter.... Det är två sändare...Den ena står i vardagsrummet óch den andra har jag i sovrummet, så att jag kan styra dekoder, dvd och stereon :tummenupp

Ett sånt system tror jag ligger och skräpar hemma hos mig.

En IR-mottagare som vidarebefordrar signalen vi FM-vågor till enhet nr. 2 som över sätter till IR igen.

Ser ut som små pyramider. PM:a om du vill köpa för några hundralappar så letar jag.

Solid snake skrev:
2623518 Sätta in det i en garderob? Hoppas du har löst kylningen om du tänker ha stängd dörr...

Garderob kanske inte var rätt ord, snarare en stor skrubb (under trappen upp till övervåningen). Tänk dig ett L med snedtak emellan ytterpunkterna, där höjden är c:a 2m, bredden c:a 2m, och djupet är c:a 1m, dvs totalt 2 kubikmeter luft som utrustningen står i. Borde väl vara lugnt?

Var hos HIFI klubben på lunchen. Det får bli en sån där mackapär som omvandlar en befintlig fjärr till radiosändare, plus en programmerbar multifjärr, så är hela problemet ur världen :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg