Hur kul & bra är en KTM Duke II ?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Nu när körkortet kommer allt närmare så ökar ju naturligtvis suget av hojköp.
Jag har i princip ändå från barndomen fram tills nu varit fast besluten om att det är en Sporthoj som jag ska ha. De är ju trots allt helt klart fränast, för att använda ett gammalt uttryck som sammanfattar helheten bra..
Annars är Super Motard en typ av hoj som verkar hur häftig som helst, men jag tror inte att det är hojen för mig med tanke på att jag t ex kommer avverka mer mil på landsväg än på närmaste gocartbana.

Så, till saken.. Av nån anledning så har jag nu har jag börjat kolla lite extra på dessa "Dukar". De ser ju rätt bra ut, inte lika råa som en SM kanske, och inte lika snygga som en sporthoj..men ändå lite tuffa och "cleana".

Men, hur är den att köra? Som en aptung SM, eller som en slö streetfighter? :näsblod
Hur bra är motorerna? Kräver de mycket service jämför med en vanlig radfyra, och hur känns effekten?
Tål de bus på fram och bakhjul, hur är den på långresor, hur smidig är den i kurvor, hur snabba är de rakt fram..osv osv osv :)
Jag har ingen lust att skruva halva sommaren, så om nån vet om kända problem så får ni gärna häva ur er de..

Antar även att försäkringen är väldigt mycket billigare än t ex en R6as..?

Mary här på forumet har en jag brukar låna.

Den är för jävla rolig(med tanke på att jag är van vid TTR:en)

Lätt att köra bakhjul med(lättare än Lc4 SM,man ser bättre),stoppisar går (är inget bra på det).

Lite lager som brukar gå i motorn har jag hört,på hennes small lagret bakom kopplingskorgen i våras(dock ovanligt) vevlager tycks vara vanligt på vissa årsmodeller.
Annars är det väl ganska långa intevaller mellan servicarna ( har inte i huvudet)

Annars mer landsväg än SM säger dom som vet.

Seg förgasare

Men på det stora hela en perfekt nytto/lek hoj.

Finns nog några spaltmeter om den här på forumet.

Jo billigare är det nog ,men försäkringsbolagen har väl upptäckt SM också.

Men skulle gissa runt 3000-6000 per år.

Last edited:
Kolla på en lättare och smidigare motard istället. Bättre på mycket med sämre på lite.

//jaG

Har själv haft min i 1½ år och är super nöjd, provade polarens dåvarande 640 och måste säga att duken är bra mycket skönare att sitta på, mer följsam i kurvorna, du behöver inte bryta ned den som jag upplevde att man måste göra med 640`n. Inga som helst problem att köra på bakhjulet respektive framhjul. Den är dock inte lika rå som 660`n. Men som sagt jag är helnöjd med min duke och det är samma service intervaller som 640`n.

Lycka till..

Skager skrev:
Har själv haft min i 1½ år och är super nöjd, provade polarens dåvarande 640 och måste säga att duken är bra mycket skönare att sitta på, mer följsam i kurvorna, du behöver inte bryta ned den som jag upplevde att man måste göra med 640`n. Inga som helst problem att köra på bakhjulet respektive framhjul. Den är dock inte lika rå som 660`n. Men som sagt jag är helnöjd med min duke och det är samma service intervaller som 640`n.

Lycka till..

Bryta ner :va Sälj touring-duken nu o köp en motard :arsele

duke

ja har haft 3 dukar o 3 660 på 2år o har varit ruskigt nöjd med alla men som första hoj o om du ska köra lite längre sträckor så skulle ja nog valt en duke i ditt läge serviceintervallen är 500mil på duken o betydligt kortare på 660! o du har 2års garanti på duken om du köper en ny! medans du bara har 6månader på 660! mvh markus
Skager skrev:

Duken går att ha mkt kul med:)
En skön sak är också att du inte behöver kolla så hjulet är rakt när du justerar kedjan ;)

dukeIIfbg skrev:
ja har haft 3 dukar o 3 660 på 2år o har varit ruskigt nöjd med alla men som första hoj o om du ska köra lite längre sträckor så skulle ja nog valt en duke i ditt läge serviceintervallen är 500mil på duken o betydligt kortare på 660! o du har 2års garanti på duken om du köper en ny! medans du bara har 6månader på 660! mvh markus

Hur hinner man averka 3 dukar och 3 660 på 2år :va ?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park