Hur kul är offroad?

Som sagt. Två hojar är dyrt! Skulle jag göra mig av med en så skulle busan få gå. Sporthoj är som en Volvo, jättepraktisk till det mesta och kan även funka på grus, men offroad/motard är skitkul endast på ett område. Men alla tycker självklart inte samma, jag är inte banfrälst som många sporthojsägare är.
 
Gammla offroad stånkor är inte roliga, de passar bara för snäll gruskörning och som pendlar hoj om man bor i stan. Nu är inte en GSX 750 ES någon speciellt rolig hoj heller men den är inte olidligt super slö vid lansvägskörning vilket en gammal XT är.

Ska du både köra på grus och på landsväg rekomenderar jag XTZ 750, den har lite mos i motorn men kul det är den inte och tyvärr är den tung som bly.
 
Jag vågar påstå att en äldre offroadhoj med rätt däck på rätt underlag i rätt väderlek ALLTID är roligare än en äldre landsvägs/sporthoj i samma prisklass.

En fördel med offroad är att säsongen precis har börjat, nu börjar folk med enbart sporthoj att surna till, dom sitter där hemma och vaggar fram och tillbaka och ojar sig över vädret, den nalkande vintern och alla jävligheter, medans vi med offroadhojar är ute och kör så gruset och geggamojjan (och snart snön) yr.
 
Om du byter till en offroad tror jag inte du kommer tycka att den är slö gämfört med din fast det beror ju på vilken offrad du byter till också.
 
Sen jag börgade köra grus igen efter ett litet tag på risraket förstår jag inte varför jag ens hade tankarna på att göra på tråkig asfalt.
En gemföresle 10 mil grus, ja då har du haft roligare än vad du får ut av 1000 mil på asfalt.
men men, smaken är som baken..

En bra sida för dig att få all nyttig info om grusglädje är ju.. www.soe.se
 
Satsa på en xr600 och om pengarna räcker till en xr650, är väll även rätt sjyst försäkring på honda cyklar? Lååånga serviceintervaller, inget effektmonster men en rolig cykel!

Och som det nämndes tidigare om väder, säsong etc, var ute å busade lite igår i leran och att det är blött och halt gör bara sitt till för att höjja "rolighetsfaktorn" :yoparty
 
Beror lite på vart du kör...
50 på en liten stig med motarden/crossen känns snabbare än 150 på motorvägen.
Sålänge det är grus/offroad så kommer nog effekten räcka.
 
Jag körde Sthlm-Trosa ( ca: 8 mil ) på en tio år gammal TT 600, så jävla slö att man somnade. Funderade på att lifta med en lastbil tillbaka.

Jag tror du bara kommer bli sne på en valfri offroad i prisklassen 15-20"

Tunga, bängliga, slöa, trasiga, fula, otympliga, svårstartade, törstiga, slutpendlade helt enkelt. 5000 mil på en XT är lite semi-mord.

Köp en jättebillig neonfärgad XT i Tyskland så är det liite roligare ( per krona ) och så kanske du kan sälja utan förlust.
 
Ingen XT och helst ingen TT heller, då är risken för besvikelse rätt stor.
 
Visst är XTn inget effektmonster. Men för mig så funkar den perfekt för att åka runt i stan med samt att smiska lite grus när man hittar en grusväg ;)

Bara tuta o köra och byta olja en gång om året!
 
Klart XT funkar, har själv kört runt 6000mil på XT600 och 660. Men det finns ju så mkt roligare hojar runt 20k.
 
När jag skulle köpa hoj för 25k stod det mellan cbr600 o xr600... Tog cbr´en trots många protester från plm.. Bytte den några månader senare mot en xr och fan vad mkt roligare jag har nu :)


Det kvittar vad du kört innan. Offroad är inte slöa sålänge man nyttjar effekten på rätt sätt!!
 
Jii skrev:
2568004 Satsa på en xr600 och om pengarna räcker till en xr650, är väll även rätt sjyst försäkring på honda cyklar? Lååånga serviceintervaller, inget effektmonster men en rolig cykel!
För 15 000 är det svårt att hitta en XR600 i skapligt skick, en XR650 kostar mellan det dubbla och det tredubbla.

"Inget effektmonster"? En XR650 har effekt och driv så det räcker och blir över.
 
Det hade ju rockat att ha en nu i vinter, det blir ju bara slask och klegg i Skåne ändå. Måste bli av med gsx:en först bara.
Det verkar råda lite delade meningar angående XT. På papperet skiljer det väl inte många hästar till XR. Är den verkligen så slö?
 
sgtpepper skrev:
2568809 För 15 000 är det svårt att hitta en XR600 i skapligt skick, en XR650 kostar mellan det dubbla och det tredubbla.

"Inget effektmonster"? En XR650 har effekt och driv så det räcker och blir över.

Det finns det säkert, beror ju på vad man ska ha den till, enligt mig är den nog den bästa hojjen på grusväg och kurviga vägar och om man gillar att köra mycket! Den skulle nog dock inte ha så mycket att säga till om mot en låt oss säga kubikmotsvarighet, husa 650, när det gäller effekt. Hursomhelst xr650=bra hoj! :)
 
Har själv haft lite samma problem som dej med min lekhoj, Vill inte serva jämt, men vill inte ha astråkig hoj... Lösningen blev KLX 650.. Haft både DR, Xt, samt lånat XR 650 förut.. LÄTT att klx:en spöar alla dem om man räknar skoj per krona, Xr 650:n är väl den enda som är lite värre, men mycket dyrare, Det ända jag gjort för att förbättra hojen är Yoshimura system och öppnare luftfilter, vart grym skillnad.:)
 
Cirkus skrev:
2569603 Har själv haft lite samma problem som dej med min lekhoj, Vill inte serva jämt, men vill inte ha astråkig hoj... Lösningen blev KLX 650.. Haft både DR, Xt, samt lånat XR 650 förut.. LÄTT att klx:en spöar alla dem om man räknar skoj per krona, Xr 650:n är väl den enda som är lite värre, men mycket dyrare, Det ända jag gjort för att förbättra hojen är Yoshimura system och öppnare luftfilter, vart grym skillnad.:)

Har kikat lite på den också. Den är ju riktigt snygg och verkar sjysst.
För ett sånt här fest preis kanske den kunde vara något! :yoparty
http://www.mobile.de/SIDTEP3ywi6s6tvI0xSUOGEnQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1161820218A1LsearchPublicD1300IMotorbikeW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A2%81V-t-vCaMkMoQuSeUnVbZi_X_Y_x_ycosO~BSRA6D1300E13100CklxBGNDKRADA0HinPublicA1A2A0A0A0ADA0/cgi-bin/da.pl?bereich=krad&sr_qual=GN&top=1&id=11111111213353532&

världens kanske längsta länk
 
var på väg hem från skolan, sista föreläsningen för dagen var över.
på väg ut från parkeringen sticker framhjulet till väders, och det klickar till i huvudet.

nu jävlar.

siktar in mig på närmaste grusväg, ligger mest o tuggar fram o njuter av det sköna bottenvridet i 50 till 80 knyck, kommer ut brett i stort sett i varenda kurva.

känslan av att powerslida med 3000 varv på mätaren och lagom öppna pipor, det går inte att beskriva, det måste upplevas.
ren o skär barnslig lycka.
hela säsongens körande, meckande och trollande med broms, fjädring och luftblandnings inställningar, och i dag så klaffade allt =o)

då jag började köra var grusväg det värsta som fanns , nu tar jag gärna en STOR (om)väg bara för att få leka loss.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top